Audi TT-RS
Grommeste TT så langt
TT-S var vill. TT-RS er spinnvill.
Vi har akkurat gjort vårt beste her i Klikk Bil for å temme TT-S, en rakett som fikk oss til glise bredt. Nå er de første spionbildene av den enda villere TT-RS ute, og smilet går snart hele veien rundt.
Testen av Audi TT-S kan du lese her.
350 hk
Og turbolading - en liten og en stor - gir høyt dreiemoment fra bunn, og høy effekt på toppen. Resultatet: 350 hk.
Ryktene skal faktisk ha det til at utseendet lyver ikke. Akkurat som Vi Menn Bil spådde for to år siden, får den en heftig 5-sylindret motor under panseret. Og tostegs Audi har testet motoren med en effekt på 600 hk uten tegn til problemer.
Lenge ble det spekulert i om den gamle VR6-motoren skulle brukes i kombinasjon med overlading, men pga. overoppheting ble disse planene droppet.
5 på tvers
Idéen om en femsylindret rekkemotor på tvers i motorrommet var også vanskelig å gjennomføre, plassen var rett og slett for snau. Men ved å integrere balanseakselen med veivakselen, fikk man bygd en motor som passet.
Ved hjelp av lang slaglengde og liten sylinderdiameter er den nye kraftkilden knappe 6 cm bredere enn den nåværende 2,0 TFSI-motoren.
Lyden er halve opplevelsen
Fem sylindre sender fort tankene tilbake til Audis gamle rallyjern som herjet i gruppe B på 80-tallet. Vi håper - og tror - at vi ikke blir skuffet denne gangen heller.
Denne saken ble første gang publisert 26/08 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.