Prøvekjørt: Mazda CX-60

Gir en gedigen følelse

Med sin første plug in-hybrid rykker Mazda opp noen trinn på luksusstigen - uten at prisene gjør det samme. 

<b>TIL NORGE:</b> Siden Norge er blant prioriterte land kommer de første versjonene av Mazda CX-60 allerede i juli med en startpris på 569 900 kroner. 
TIL NORGE: Siden Norge er blant prioriterte land kommer de første versjonene av Mazda CX-60 allerede i juli med en startpris på 569 900 kroner.  Foto: Produsenten
Publisert

Den flotteste Mazda-en noensinne, gedigen, myk og med en elektrisk rekkevidde på 63 kilometer som virker troverdig.

Det er noen av inntrykkene vi sitter igjen med etter nylig å ha prøvekjørt Mazdas første plug in-hybrid, modellen CX-60.

Det skjedde i Portugal på veier av varierende standard. Sammenlignet med CX-5, virker CX-60 mykere i fjæringen. Den er behagelig over store og mindre ujevnheter. Støy fra de 20-tommers hjulene hører vi lite til.

Derimot avgir elmotoren en lav mygg-aktig hvining i lave hastigheter som vi gjerne kunne vært foruten. Veldig sjenerende er lyden ikke, og den forsvinner straks man kommer opp i noe hastighet.

Som så ofte i japanske biler, så synes vi seteputen er litt kort. En mulighet til å forlenge den for å få mer lårstøtte, står derfor på ønskelisten. For øvrig er sittekomforten prima.

Denne artikkelen er basert på en kort prøvekjøring av Mazda CX-60. Du kan lese mye mer om bilen i denne artikkelen.

<b>BAKHJULSDREVET:</b> CX-60 er basert på en helt ny base med bakhjulsdrevet arkitektur. Bensinmotoren, elmotoren og den åttetrinns girkassa er derimot plassert foran. Det innebærer en fysisk forbindelse til bakakselen. I teorien kan 100 prosent av kreftene sendes bakover, men ifølge Mazdas produktsjef, Joachim Kunz, vil forhjulene alltid være litt engasjerte samt at man kan oppnå 50:50-fordeling av kreftene ved behov.
BAKHJULSDREVET: CX-60 er basert på en helt ny base med bakhjulsdrevet arkitektur. Bensinmotoren, elmotoren og den åttetrinns girkassa er derimot plassert foran. Det innebærer en fysisk forbindelse til bakakselen. I teorien kan 100 prosent av kreftene sendes bakover, men ifølge Mazdas produktsjef, Joachim Kunz, vil forhjulene alltid være litt engasjerte samt at man kan oppnå 50:50-fordeling av kreftene ved behov. Foto: Produsenten

327 hestekrefter

CX-60 er en stor bil. Med sine 4,75 meter er den 20 centimeter lengre enn CX-5 og like stor som BMW X3. Innvendig forsterkes storbil-følelsen av en diger og bred midtkonsoll med girspak, to fine koppholdere, trådløs ladeplate, hurtigknapper og betjeningshjul. Selv om konsollen er bred går det ikke på bekostning av bredden i fotbrønnen.

CX-60 har en 2,5 liters bensinmotor som jobber sammen med en 100 kW elmotor. Batteriet er på 17,8 kWt, bitte litt mindre enn i konkurrenten Toyota RAV4 PHEV.

Her finner du vår test av Toyota RAV4 plug in-hybrid

Total ytelse er 327 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm. 0-100 km/t skal den greie på 5,8 sekunder. Dermed er den både sterkere og litt raskere enn RAV4 PHEV, men den estimerte rekkevidden på 63 km er noe kortere enn Toyotaen. Den oppgitte elektriske rekkevidden til Mazda-en virker å være godt innenfor hva som er mulig så lenge man ikke blir altfor hissig på gassen.

<b>PRØVEKJØRT:</b> Vi fikk en kort kjøretur med nye Mazda CX-60 i Portugal.
PRØVEKJØRT: Vi fikk en kort kjøretur med nye Mazda CX-60 i Portugal. Foto: Martin Jansen

Bremser innerhjulet

Overføringen i CX-60 besørges av en helt ny åttetrinns automatkasse. I ladbare hybrider kan man innimellom oppleve at vekslingen mellom forbrenningsmotoren og elmotoren påfører girkassen enkelt utfordringer som oppleves som noen øyeblikks nøling. Vi merker ikke noe til det i CX-60.

Spesielt rask er girkassen ikke. Ønsker man en mer påskrudd opplevelse, er det best å skifte til Sport-modus. Da endres karakteren på girkasse og gass. Det endrer også fordelingen av kreftene på for- og bakaksling.

<b>STORT:</b> Bagasjerommet er over én meter bredt mellom hjulhusene og tar 570 liter, over 60 liter mer enn CX-5, 50 liter mer enn RAV4 PHEV, og litt mer enn stasjonsvognutgavene av BMW 5-serie og Audi A6. Feller du ned setene øker lasteplassen til 1148 liter, eller 1726 liter dersom du laster til taket.
STORT: Bagasjerommet er over én meter bredt mellom hjulhusene og tar 570 liter, over 60 liter mer enn CX-5, 50 liter mer enn RAV4 PHEV, og litt mer enn stasjonsvognutgavene av BMW 5-serie og Audi A6. Feller du ned setene øker lasteplassen til 1148 liter, eller 1726 liter dersom du laster til taket. Foto: Produsenten

CX-60 har det Mazda kaller Kinematic Poseture Control, som innebærer en liten bremsekontroll på det bakhjulet som har innersving. Systemet jobber umerkelig, men skal gi bedre kontroll og stabilitet i svingene.

Noen sports-SUV er CX-60 uansett ikke, til tross for rause 327 hestekrefter, og dersom sportslig kjøring med SUV er viktig, er CX-5 et bedre valg.

Toppmodellen

Bilen vi prøvekjørte var en førserieversjon med utstyrsnivå Homura. I produksjonsklar utgave vil CX-60 med Homura-nivå koste fra 582 000 kroner, noe som blant annet inkluderer svarte skinnseter og 20-tommers felger i lettmetall.

Enda flottere er toppmodellen Takumi der interiøret er en blanding av nappaskinn, vevet tekstil etter japansk tradisjon samt lønnetre, som er en populær tresort i japansk møbeldesign.

<b>HOMURA:</b> Versjonen vi prøvekjørte hadde utstyrsnivå Homura, som er midterste av tre nivåer. Legg merke til den brede, flotte midtkonsollen. Multimediaskjermen er plassert forbilledlig høyt. 
HOMURA: Versjonen vi prøvekjørte hadde utstyrsnivå Homura, som er midterste av tre nivåer. Legg merke til den brede, flotte midtkonsollen. Multimediaskjermen er plassert forbilledlig høyt.  Foto: Produsenten

CX-60 kan fås med ambient-belysning innvendig, riktignok kun med én farge som er nøye utvalgt av Mazdas egne folk. Head up-display er standard, men uten utvidet virkelighet - augmented reality. Multimediasystemet støtter både Apple CarPlay og Android Auto trådløst.

Uberørt

Mazdas konservative tilnærming kommer til syne i interiøret. Her er ingen stemmestyring av kommandoer eller over the air-oppdateringer. Berøringsskjerm er blitt en selvfølge i nye biler, men ikke i Mazda.

<b>TAKUMI:</b> I toppmodellen Takumi, som koster fra 598 000 kroner, er interiøret en blanding av nappaskinn, vevet tekstil etter japansk tradisjon samt lønnetre. Mazda har aldri vært så flott innvendig, noe som harmonerer bra med at selskapet ønsker å utfordre det såkalte premium-segmentet.
TAKUMI: I toppmodellen Takumi, som koster fra 598 000 kroner, er interiøret en blanding av nappaskinn, vevet tekstil etter japansk tradisjon samt lønnetre. Mazda har aldri vært så flott innvendig, noe som harmonerer bra med at selskapet ønsker å utfordre det såkalte premium-segmentet. Foto: Produsenten

I stedet betjenes den 12,3 tommer store multimediaskjermen med et smart utvalg knapper samt vri- og trykkhjulet, som Mazda kaller Commander Control, og som selskapet har benyttet i mange år. Hjulet er imidlertid flyttet lenger fremover, hele 13 centimeter, noe som gir mer behagelig betjeningspositur for sjåføren.

Det er kanskje rart å ikke ha berøringsskjerm, men vi synes at betjeningen i CX-60 er ukomplisert og rask. I tillegg sørger den for at fokuset til sjåføren er der den bør være, på veien og trafikken.

<b>GJENNOMSNITTLIG:</b> Ingen plassoverflod i baksetet, men godt nok for gjennomsnittshøyden. 
GJENNOMSNITTLIG: Ingen plassoverflod i baksetet, men godt nok for gjennomsnittshøyden.  Foto: Martin Jansen

Ekstrautstyr

CX-60 kommer i tre utstyrsnivåer: Exclusive-line (fra 557 000 kroner), Homura (fra 582 000 kroner) og Takumi (fra 598 000 kroner). Selv den rimeligste modellen er godt utstyrt med blant annet parkeringssensorer og ryggekamera, head up-display, kjørefeltassistent, filskiftevarsler, blindsonevarsler, automatiske fjernlys, fire USB-C-uttak, 12V foran og i bagasjerommet, trådløs Apple Carplay og Android auto, navigasjon og åtte høyttalere.

I tillegg kan du velge en komfortpakke som koster 31 500 kroner til Exclusive-line og 17 500 kroner til Homura og Takumi. Pakken inkluderer ti-veis elektrisk justerbare forseter i svart skinn som både har varme og kjøling.

STERK: Mazda CX-60 har hele 327 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm.
STERK: Mazda CX-60 har hele 327 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm. Foto: Produsent

Ekstrautstyret omfatter også varme i baksetet samt ansiktsgjenkjenning som automatisk stiller inn førersetet, ratt, sidespeil og head up-display etter høyden din. Denne automatiske innstillingsfunksjonen er basert på hva Mazda mener er perfekt sittestilling i CX-60 og kan selvsagt overstyres av deg.

Convenience & Sound-pakken til 30 500 kroner omfatter blant annet elektrisk bakluke som kan åpnes ved å bevege foten under hekken på bilen, 360 graders parkeringskamera med virtuell visning av underlaget, stikkontakt (220 V) for baksetet, trådløs mobillading og Bose lydanlegg med 12 høyttalere.

Driver Assistance-pakken til 17 500 kroner omfatter blant annet adaptive LED frontlys og fjernlys, adaptive cruisekontroll med automatisk avstandsholder, køassistent, autombrems ved rygging og ved kryssende trafikk bak samt varsel for kryssende trafikk foran bilen.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 2488

Elmotor, kW/hk: 100/175

Gir: 8-trinns automat

Effekt, hk/kW: 327/241

Batteri, kWt: 17,8

Lading, null til maks: Fire timer med AC-lading

Rekkevidde el, km: 63

Dreiemoment, Nm: 500

Egenvekt, kg: 2072

Tilhengervekt, kg: 2500

Lengde/bredde/høyde, cm: 475/189/168

Akselavstand, cm: 287

Bakkeklaring, cm: 17,5

Bagasjerom, liter: 570 - 1726

Bensintank, liter: 50

Standard dekkdimensjon: 235/60/R18 - 235/50/R20

Forbruk, EU-miks l/mil: 0,16

CO2-utslipp, g/km: 37

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,8

Toppfart, km/t: 200

Toppfart, kun el, km/t: 130

Pris fra, kr: 557 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.

Denne saken ble første gang publisert 04/05 2022.

Les også