Kommentar:

Gaup slo Solberg

To ganger har det vært arrangert heftig motorsport i hovedstaden i sommer. Men ingen av dem ble god butikk.

Sist oppdatert

Vi var spente på responsen da det ble klart at både Ailo Gaup og Henning Solberg skulle være trekkplastre for hvert sitt motorsportsarrangement i Oslo i juni. Hvem av de drar mest publikum, og hvilket arrangement skulle bli mest vellykket?

For oss motorsportsinteresserte har Ailo Gaup vært et kjent navn i en årrekke, men det var først da han vant priser på Idrettsgallaen i januar at han virkelig tok steget inn i A-kjendisenes rekker.

Og det er ikke så rart; Gaup er kjekk, rappkjeftet og driver med en ekstremt spektakulær idrett. At han samtidig fremstår som moderne og trendy, gjør ham til den viktigste ambassadøren for norsk motorsport i dag - en idrettsgren som i Norge har slitt med et harrystempel altfor lenge.

Nordic X Elements på Bislet Stadion skulle være et slags Norges svar på X-Games. For mens "ekstremsport" i Norge gjerne blir forbundet med fallskjermhopping og elverafting, med tilhørende nynorskdialekt under "veko" i Voss, så består amerikanske X-Games av motordur, skating og BMX i en mer urban og trendy innpakning.

Dette skulle man gjenskape på Bislet med Freestyle Motocross (med noen av verdens beste utøvere til start), skateboard med Adil Dyani i spissen, trialoppvisning og konserter.

At arrangøren var så desperate etter publikum at de også planla å ha et fotballinnslag med John Arne Riise, synes vi bare er trist. Fotball har aldri hatt - og vil aldri ha - noe med ekstremsport å gjøre. Heldigvis trakk fotballspillerne seg i siste liten så publikum ble skånet for flausen.

Stiv pris - god underholdning

Vi var til stede på Bislet og lot oss imponere av arrangementet og utøverne, men billettprisen på 390 kroner skremte oss nesten fra å gå inn. Dessuten var lydnivået på tribunen var så høyt at vi faktisk gikk før finalene. Men ellers var vi fornøyd i kveldssola.

Arrangøren påstår det var over 5000 mennesker på Bislet denne kvelden, men det var det ikke. Det var glissent på tribunene, som tar over 15 000 personer, og arrangøren skal være heldig om det var flere enn 3000 betalende.

¿Vi håper å gå i null på arrangementet, men det er klart vi hadde håpet på mer folk. Men utøverne og sponsorene var fornøyd, så vi går for et nytt arrangement til neste år, sier Jostein Berge fra arrangøren Sportsavings.

Regnvær på Bjerke

Det var uansett flere tilskuere på Bislet enn de rundt 2500 betalende som tok turen til Bjerkebanen fem dager etterpå. Der var nemlig det klassiske Bjerkeracet tatt frem fra glemselen med Henning Solberg som det store trekkplasteret.

Storebror Solberg kjørte rundt travbanen mot førere som den italienske VM-stjernen Gigi Galli samt norske talenter som Andreas Mikkelsen (som vant) og Mads Østberg.

På Bjerke kostet billetten bare 180 kroner, men arrangøren var uheldig med et kraftig regnvær. Uansett var det skuffende at flere ikke kom, men vi er ikke overrasket. Nordic X Elements var vesentlig bedre markedsført enn Bjerkeracet, og på Bjerke gikk ryktene om at både Petter Solberg og Martin Schanche skulle kjøre, men noen dager før løpet ble det klart at ingen av dem ville stille til start.

-Vi går nok med et lite underskudd, men husk at vi var svært uheldig med kraftig regnvær. Men det sportslige fungerte bra så vi satser på et nytt Bjerkerace også i 2009, sier initiativtager Per Christian Håveødegård i Bjerkeracet.

Ikke kalkuler med så mange på tribunen

Vi tror imidlertid begge arrangørene har vært for optimistiske i sine forhåpninger om publikum. Begge ønsket rundt 5000 betalende tilskuere for å gå i overskudd, men det er ikke lett å trekke så mange til et sportsarrangement i Norge.

Bortsett fra fotballkamper er det ikke så mange idrettsstevner som har så mange tilskuere, og mange som oppgir at de har over 5000 på tribunen, overdriver. Selv på fotballkamper blir folk med sesongkort, som ikke dukker opp på kampen, regnet med i publikumstallene.

Vår oppfordring er derfor å være mer edruelig med tilskuertallene til neste år, og heller satse på å få inn mer av budsjettet gjennom sponsorer. På den måten kan begge arrangementene bli en tradisjon - og da vil også publikum komme på sikt.

Denne saken ble første gang publisert 30/06 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også