EN-V Concept

Fremtidens perfekte bybil?

Om 20 år vil seksti prosent av jordens åtte milliarder innbyggere bo i urbane områder. Kan hende blir en EN-V kjekk å ha.

Foto: GM
Sist oppdatert
Foto: GM

Jordens befolkning øker, og det er en vedvarende netto innflytning mot byene. Det er allerede trangt mange steder, og trangere blir det.

Et anslag sier at det vil leve åtte milliarder mennesker her i 2030, og at 60 prosent av dem vil bo i urbane områder - altså i og rundt byer. Dette vil stille stadig større krav til offentlig infrastruktur.

Fortsetter verdens personbilpark å stige med dagens takt, vil det være 1,2 milliarder personbiler her i 2030. Det sier seg selv at noe må gjøres. Og vi har sett flere forslag til hva som kan bidra til å gjøre persontransport enklere og mindre plasskrevende.

Segway, for eksempel, er jo allerede i salg med flere elektrisk drevne tohjulinger med styrestang. Nå har også General Motors, i samarbeid med akkurat Segway, kommet med et spenstig innspill.

Feilfri fremtid?

EN-V er utviklet fra konseptkjøretøyet Segway P.U.M.A., og er et akronym for "Electric Networked-Vehicle".

Dette toseters elektriske kjøretøyet skal ivareta menneskenes behov for mobilitet og dermed frihet, samtidig som den skal fjerne bybilen fra miljødebatten. Den skal redusere bilkøer, forenkle parkering, forbedre luftkvaliteten og være rimelig nok for de fleste.

Foto: GM

EN-V er utstyrt med GPS og et kobbel av kameraer og sensorer som skal muliggjøre full selvstyring, i tillegg til manuell styring. Resultatet av dette skal være mindre kø og en tilnærmet eliminasjon av ulykker.

Foto: GM

Ingen utslipp, ingen kø og ingen ulykker - det høres unektelig bra ut!

P-vennlig

GM hevder at EN-V er designet for å kunne matche dagens behov for fart og rekkevidde i urbane sentra. Kjøretøyet veier bare 500 kilo, og er 1,5 meter langt. Omtrent en tredjedel av vekten og lengden på en typisk bil anno 2010, altså.

Størrelsen og manøvrerbarheten gjør at en parkeringsplass skal kunne ta fem ganger så mange EN-V'er enn vanlige personbiler.

Karbonfiber, og andre typer materialer kjent fra racing, luftfart og romfart, er brukt i karosseriet og ellers.

Hvert av de to store drivhjulene er utstyrt med en elektromotor, drevet av lithium-ion-batterier. De kan lades fra en vanlig stikkontakt, og en oppladning gir EN-V en rekkevidde på 40 kilometer.

GM har designet tre forskjellige versjoner, kalt Jiao (stolthet), Miao (magisk) og Xiao (latter). De tre vil fra 1. mai stå utstilt ved World Expo 2010 i Shanghai.

Foto: GM

Les også:

Hondas magiske kontorstol

De grønne sportsbilene

Bilen du må ro

Den elektriske snekka

Mer sex på hytter uten strøm

Ta gjerne en titt på videosnutter fra youtube, som viser at dagens Segway ikke er helt ufarlig, og en helt annen skål enn fremtidens EN-V.

Denne saken ble første gang publisert 27/03 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også