SUV

Fransk folke-SUV med "ekte" firehjulstrekk

Peugeot nye SUV får firehjulstrekk med "lock"-funksjon.

SUV: Dette er Peugeot 4008 - ventet til Norge våren 2012.
SUV: Dette er Peugeot 4008 - ventet til Norge våren 2012. Foto: Peugeot
Sist oppdatert

Peugeot har akkurat startet levering av verdens første dieselhybrid - Peugeot 3008 HYbrid4. Teknologien med dieselmotor foran og elektrisk motor bak, utgjør Peugeots satsing på firehjulstrekk. Neste år kommer også Peugeot 508 RXH som bruker den samme teknologien. Ifølge Peugeot er teknologien unik fordi den kombinerer kraft, firehjulsdrift og lavt forbruk.

Nå utvides programmet med en kompakt crossover med konvensjonell firehjulsdrift. 4008 glir dermed inn i en svært populær bilklasse i Norge, anført av modellet som Mitsubishi ASX, VW Tiguan, Volvo XC60 og Toyota RAV4 som alle er blant Norges mest solgte firehjulstrekkere. Peugeot 4008 er for øvrig basert på Mitsubishi ASX gjennom PSA Peugeot Citroën-konsernets samarbeid med Mitsubishi Motors Corporation.

4WD: 4008 kommer til Norge med firehjulstrekk, som styres med et dreiehjul i kupéen.
4WD: 4008 kommer til Norge med firehjulstrekk, som styres med et dreiehjul i kupéen. Foto: Peugeot

Kortere enn 4007

Designet føyer seg inn i Peugeots nye identitet med ny fasong på grillen, LED-kjørelys, og tre røde LED-striper bak i likhet med 508 sedan. I tillegg har grillen fått et vertikalt design og den er utstyrt med offroad-styling nederst på støtfangerne, rundt skjermbuene og langs kanalene. 4008 kan leveres med 18-tommers felger og dekk tilpasset en aktiv livsstil. Interiøret er pyntet med kromdetaljer. Et av Peugeots varemerker, panorama glasstak, leveres også til Peugeot 4008.

Peugeot 4008 er kortere enn Peugeot 4007, mindre overheng, men har beholdt akselavstand og innvendige mål. 4008 er 4,34 meter lang, 1,80 meter bred og 1,63 meter høy.

Les også: Her er tvilling-SUV-en Citroën C4 Aircross

Firehjulstrekket kan låses

Bilen kommer til Norge med firehjulstrekk, som styres med et dreiehjul i kupéen. Man kan velge mellom forhjulsdrift, firehjulsdrift og firehjulsdrift med "LOCK". Velger man firehjulsdrift uten "LOCK" fordeles kreftene mellom for- og bakaksel etter behov. Velger man "LOCK" er momentfordelingen låst mellom akslingene.

Peugeot 4008 kommer med fire motorer, to bensinmotorer og to dieselmotorer. Peugeot regner med at 1.6 HDi med firehjulsdrift blir bestselgeren i Norge.

- Det er for tidlig å si noe om prisen, men vi skal være konkurransedyktige. Vi kommer til å satse på vår egen motor, 1.6 HDi og den har lavere CO2-utslipp og fire hk mindre enn ASX, sier Stian Gihle, pr- og informasjonssjef i Peugeot Norge.

Prisene på Mitsubishi ASX starter på 257 900 kroner.

Bensin

BESTSELGER: Peugeot regner med at 1.6 HDi med firehjulsdrift blir bestselgeren i Norge.
BESTSELGER: Peugeot regner med at 1.6 HDi med firehjulsdrift blir bestselgeren i Norge. Foto: Peugeot

HDi Diesel

1.6l (116 hk/152 nm) 5-trinns, manuell girkasse

1.6l HDi (112 hk/270 - 280 nm med overboost), 6-trinns manuell girkasse

2.0l (150 hk/198 nm) 5-trinns, manuell girkasse eller CVT

1.8l HDi (150 hk/300 nm), 6-trinns manuell girkasse

Bilen vises på bilmessa i Geneve i mars og kommer i salg i Norge våren 2012.

Les også:

Dieselbilene blir dyrere - her er 20 gode bensinbiler

Disse bilmerkene bryter oftest sammen

Her er SUV-ene du sikler etter

KAMP: 4008 blir Peugeots representant i bilklasse som er svært populær i Norge, kompakt-SUV-klassen, der Mitsubishi ASX er klasseledende.
KAMP: 4008 blir Peugeots representant i bilklasse som er svært populær i Norge, kompakt-SUV-klassen, der Mitsubishi ASX er klasseledende. Foto: Peugeot

Denne saken ble første gang publisert 30/09 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også