Lexus LS 600hL

Først med klimaanlegg som benytter nanoteknologi

Flaggskipet til Lexus har klimaanlegg med nanoteknologi. Men virker det?

MANGE KNAPPER: Ved førerplass er det en voldsom knappeflora å boltre seg i. Det gjelder for øvrig også i baksetet. FOTO: Petter Handeland

MANGE KNAPPER: Ved førerplass er det en voldsom knappeflora å boltre seg i. Det gjelder for øvrig også i baksetet. FOTO: Petter Handeland Foto: FOTO: Petter Handeland

Publisert Oppdatert

Det mangler ikke på luksus i Lexus LS 600h L, Lexus' konkurrent til luksusdoninger som BMW 7-serie, Audi A8 og Mercedes S-klasse.

Og bare for å gjøre det helt klart: Lexus LS 600hL er verdens kraftigste luksussedan med hybrid drivlinje, noe h-en i modellnavnet antyder. L-en forteller at bilen vi kjørte var en ekstra lang versjon.

Klimatjener med nanoteknologi

Å finne svakheter i en bil som LS 600h L er ikke lett. Dette er bilingeniørkunst i toppklasse. Intet mindre. Bilen har blant annet firesoners klimaanlegg med nanoteknologi. Banebrytende, ifølge Lexus.

«Climate Concierge» kaller de teknologien, som kort fortalt er et system som overvåker temperaturen i og utenfor bilen og justerer temperaturen i kupeen. Systemet frigjør også negativt ladde ioner som skal gi friskere kupéluft og fukte hud og hår.

Klimatjeneren benytter infrarøde sensorer som leser ansiktstemperaturen ikke bare på sjåføren, men også på passasjerene.

Basert på informasjonen fra "scanningen" justerer klimaanlegget temperaturen i de fire klimasonene og i setene slik at den tilpasses individuelt.

4 SONER: Klimaanlegget har selvfølgelig flere soner, slik at hver og en kan oppnå best mulig komfort. FOTO: Petter Handeland

4 SONER: Klimaanlegget har selvfølgelig flere soner, slik at hver og en kan oppnå best mulig komfort. FOTO: Petter Handeland Foto: FOTO: Petter Handeland

Virker Climate Concierge?

Vel, vi klarer ikke å skille luften i kupeen fra andre biler. Ikke får vi mindre tørr hud eller tørt hår, og ikke føler vi oss mer opplagt enn normalt etter mange timer bak rattet. Samtidig skal det sies at vi ikke vet hvordan vi ville følt oss etter en tilsvarende langtur i en bil uten nanoteknologi.

Snart i billigere biler?

Ny teknologi er uansett spennende. For ikke bare utvikler produsentene slik teknologi videre, men de finner også billigere produksjonsmetoder. Sjansen er derfor stor for at lignende teknologi er på plass i langt rimeligere biler om kun få år. Og kanskje med enda bedre funksjonalitet.

Luksusutstyr i rimeligere biler

GODT UTSTYRT: Det skorter ikke på utstyr i LS 600hL, og bakseteplassen er enorm. Varme, kjøling og massasje er selvfølgelig på plass. FOTO: Petter Handeland

GODT UTSTYRT: Det skorter ikke på utstyr i LS 600hL, og bakseteplassen er enorm. Varme, kjøling og massasje er selvfølgelig på plass. FOTO: Petter Handeland Foto: FOTO: Petter Handeland

Sikkerhetsutstyr er et godt eksempel på akkurat det. Aktivt sikkerhetsutstyr som radarbasert cruisekontroll, nødbremsefunksjon, filholder og filvarsler var for kun få år siden kun å finne i kostbare luksusdoninger. I dag er dette utstyret på plass i selv små og rimelige biler, og ofte er det en del av standardutstyret.

Et lite eksempel: Flerbruksbilen Citroën C4 Picasso har i likhet med Lexus LS 600hL både fotskammel og massasje i passasjersetet. Opplevelsen er riktignok en litt annen, men samtidig et sikkert tegn på at utstyr fra luksusbilene drypper ned på de billigere bilene.

Les også:

Billigere Lexus-SUV kommer

227 biler som det blir rift om i Norge

Test: Mercedes S63 AMG mot den 35 år gamle luksusbilen 450 SEL 6,9

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag