Jaguar E-type Speedster

Form og funksjon kan være ett

Alle som noen gang har sett en Jaguar E-type skjønner hva vi mener. Her er bilen gjenfødt i moderne tapning.

HER KAN: Blikket hvile lenge. Eller hva?

HER KAN: Blikket hvile lenge. Eller hva? Foto: James Lipman Eagle/James Lipman

Publisert Oppdatert

E-type ble bygget fra 1961 til 1974, og er en bil som henger på en helt spesiell plass i hjernebarken hos alle som har sett den i sitt naturlige habitat.

En legende som Enzo Ferrari (mannen, ja) er sitert på følgende "The most beautiful car ever".

Les også:

Selv så jeg bilen første gang en tidlig søndag morgen midt på 70-tallet. Fra baksetet i en sliten Lancia Beta på en motorvei gjennom Yorkshire, på vei til fisketur, og med en smårabiat onkel bak rattet.

I SITT: Naturlige habitat - E-type Speedster.

I SITT: Naturlige habitat - E-type Speedster. Foto: James Lipman Eagle/James Lipman

Som en rød hai

Mannen i E-type var åpenbart ute på jakt, prøvde å egge onkel til duell. Lå rundt oss på begge sider, mens tiåringene i baksetet satt med nesen klistret mot vinduet.

Kjørte av på motorveirampene bare for å komme ned bak oss på andre siden. Til slutt klarte ikke onkel å motstå, selv om han meget godt visste hva motstanderen var god for.

Han la jernet mot torpedoveggen og lot det stå til. Som enhver engelsk hobbymekaniker hadde onkel selvsagt fiklet litt med Betaen. Jeg mener vi etter hvert så 120 mph på speedometeret, nær 195 km/t.

Da vinket gubben i Jaguaren som takk for sportlig innsats - og forsvant i horsonten.

VENSTRERATT: På en engelsk bil? Jepp, eieren av denne E-type Speedster er amerikaner.

VENSTRERATT: På en engelsk bil? Jepp, eieren av denne E-type Speedster er amerikaner. Foto: Eagle/James Lipman

E-Type Speedster

Bildene vi viser her er imidlertid av en E-Type Speedster, bygget av firmaet Eagle i England. Eagle er spesialister på restaurering av de vakre bilene - og av og til tar de det et stykke lenger enn originalen.

Det er normalt ikke det smarteste man kan gjøre med et objekt som i utgangspunktet har statusen "verdens vakreste". Her tror vi likevel mange kan være enige i at Eagle har skutt gullfuglen.

HEKKERN: Som de sier i Rogaland.

HEKKERN: Som de sier i Rogaland. Foto: Eagle/James Lipman

Bilen er basert på originale E-type-komponenter, men relativt kraftig bearbeidet av Eagle. Under panseret sitter en 4,7-liters rekkesekser som nå yter drøyt 300 hester.

Det er jo ikke ekstremt i dag, men med bare 1100 kilo å trekke på, er det nok til toppfart rundt 280 og null til hundre på rundt fem sekunder.

Dessverre er det kun laget ett eksemplar av bilen, og den tilhører en rik fyr ved navn Richard Hulussi Velaj. Velaj er amerikansk radiolog.

Se også:

SLIPP DEG LØS: Og nyt stemningen.

SLIPP DEG LØS: Og nyt stemningen. Foto: James Lipman Eagle/James Lipman

ORIGINAL: Nei, men bygget av originale deler, forsterket av Eagle.

ORIGINAL: Nei, men bygget av originale deler, forsterket av Eagle. Foto: James Lipman Eagle/James Lipman

300 HESTER: Fra en 4,7-liters rekkesekser. Klassisk.

300 HESTER: Fra en 4,7-liters rekkesekser. Klassisk. Foto: Eagle/James Lipman

Foto: James Lipman Eagle/James Lipman

NESTE SOMMER: Lov å drømme.

NESTE SOMMER: Lov å drømme. Foto: Eagle/James Lipman

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning