Ford

Ford Kuga får teknologi fra rå sportsbil

Ford Kuga har fått hjelp av selveste Focus RS.

KUGA: Nye Ford Kuga er ventet til Norge på nyåret. FOTO: Ford

KUGA: Nye Ford Kuga er ventet til Norge på nyåret. FOTO: Ford

Publisert Oppdatert
KOMMER: Ford EcoSport. FOTO: Ford

KOMMER: Ford EcoSport. FOTO: Ford

Ford har store SUV-planer for 2013, og dersom alt går på skinner kan hele tre nye SUV-er være lansert i Norge i løpet av 2013. Programmet omfatter premium-SUV-en Ford Edge, mini-SUV-en Ford EcoSport og nye Ford Kuga.

- Kuga kommer tidlig neste år, og både Edge og EcoSport kan være på plass i løpet av 2013 eller tidlig i 2014, sier Anne Sønsteby, Informasjonsdirektør i Ford Motor Norge AS.

Edge er en større og mer premium SUV enn for eksempel Kuga, og har ifølge Ford slått godt an i Nord-Amerika og på andre markeder. Den har blant annet hvert blant de mest solgte SUV-ene i Canada i år.

Til Norge kommer den antakelig med en firesylindret toliters Ecoboost-motor på 240 hk og forhjulstrekk.

Før Edge lanseres kommer antakelig den mindre SUV-en EcoSport, som allerede finnes i Brasil og India. Den kan leveres med Fords nye 1.0-liters EcoBoost-motor.

CROSSOVER: Ford Edge blir muligens lansert i Norge i løpet av 2013. FOTO: Ford

CROSSOVER: Ford Edge blir muligens lansert i Norge i løpet av 2013. FOTO: Ford

Konkurransedyktige priser

Sett med norske interesse er det nok størst interesse knyttet til Ford Kuga som endelig fornyes. I fjor ble det solgt 1295 stykker i Norge, mens det i 2010 ble solgt 1716 Kuga-er.

Nye Kuga er viktigst i Fords strategi om å ekspandere i det hurtigvoksende europeiske SUV-markedet.

- Jeg kan ikke oppgi prisene ennå, men de blir svært konkurransedyktige, hevder Sønsteby.

Nye Kuga blir større og får blant annet 46 liter mer bagasjeplass enn utgående modell. Det betyr et lastevolum på totalt 456 liter. Det er noe bak konkurrentene. Nye Toyota RAV4 kommer med et bagasjerom på 547 liter. Til sammenligning har Mazda CX-5 et bagasjerom på 503 liter, VW Tiguan har 470 liter, Mitsubishi Outlander har 477 liter, mens Honda CR-V har 589 liter.

Kuga har imidlertid en løsning som Ford hevder de er alene om i klassen: Bakdøren er automatisk og kan åpnes og lukkes simpelthen ved å bevege foten under bakre støtfanger.

Gode kjøreegenskaper

HANDSFREE: Automatisk bakluke som kan åpnes ved å bevege foten. FOTO: Ford

HANDSFREE: Automatisk bakluke som kan åpnes ved å bevege foten. FOTO: Ford

Vi har skrytt av Ford Kugas kjøreegenskaper, og mye tyder på at nye Kuga ikke blir noe dårligere. Tvert imot.

Ny teknologi som dynamisk kurvekontroll, opprinnelig utviklet for Focus RS, skal gi bedre kontroll i svingene. Ifølge Ford hindrer systemet sterk understyring med aggressiv bremsing og kan, dersom sjåføren fortsetter å trå tungt på gasspedalen, også redusere dreiemomentet.

- Dynamisk kurvekontroll kan hjelpe sjåføren dersom vedkommende kjører for hurtig i forhold til hva veien tillater, sier Steve Kimber, administrerende direktør for Ford Motor Norge AS

- Et åpenbart eksempel er en påkjøringsrampe for en motorvei som svinger. Dersom sjåføren ikke har redusert hastigheten nok i forhold til svingen kan systemet bidra med å senke farten med cirka 16 km/t per sekund.

Mer gjerrige motorer

Motorprogrammet i Norge består av en 2,0-liters TDCi Duratorq dieselmotor på 140 HK med forbrukstall fra 0,59 l/mil og 154 g/km CO2. Denne tilbys både med Fords dobbeltclutch automatgirkasse og med 6-trinns manuell girkasse.

PÅ GLATTA: Nytt firehjulstrekk og dynamisk kurvekontroll skal gi nye Kuga bedre kjøreegenskaper enn utgående modell. FOTO: Ford

PÅ GLATTA: Nytt firehjulstrekk og dynamisk kurvekontroll skal gi nye Kuga bedre kjøreegenskaper enn utgående modell. FOTO: Ford

I tillegg kommer Kuga til Norge med en 1.6-liters EcoBoost-motor med 182 HK med automatgir og med forbruk på 0,77 l/mil og gir CO2-utslipp på 179 g/km

Nye Kuga oppnådde 5 stjerner i EuroNCAP's kollisjonstest, og fikk full uttelling (100 prosent) for sikkerhetsutstyr. Bilen scoret 94 av 100 for beskyttelse av voksne, 86 av 100 for beskyttelse av barn og 70 av 100 for beskyttelse av fotgjengere

Kuga kommer med Fords nye sikkerhetspakke SYNC med Nødhjelpassistanse - et system som automatisk kobler seg opp mot nærmeste redningssentral dersom en kollisjonspute løses ut eller drivstoffpumpen slås av som følge av en trafikkulykke. Her benyttes bilens GPS og en Bluetooth-tilkoblet mobiltelefon til å angi bilens posisjon og gi en melding på språket som snakkes i det aktuelle landet - om at det har skjedd en ulykke og hvor bilen befinner seg.

Ytterligere førerassistanseteknologier som tilbys i nye Kuga inkluderer Parkeringsassistent, Blindsoneinformasjonssystem, Active City Stop, LaneKeeper, Filskiftevarsling, Føreroppmerksomhetsovervåkning, Trafikkskiltgjenkjenning, og automatisk fjern- og nærlys.

Les også:

TIL NORGE: Nye Kuga kommer til Norge med én dieselmotor og én bensinmotor. FOTO: Ford

TIL NORGE: Nye Kuga kommer til Norge med én dieselmotor og én bensinmotor. FOTO: Ford

Quiz: Kjenner du igjen SUV-ene?

Slik unngår du dugg og is på frontruta

De beste og verste bilene siden 1997

Slik blir nye Mazda 6

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning