Ford Fiesta ST 2017

Nå blir morobilen mer praktisk

Ford oppgraderer miniraceren Fiesta ST med ny styring, nytt hjuloppheng og nye bremsekomponenter. Samtidig blir den langt mer praktisk.

TØFF HOLDNING: Frekke linjer, tøff styling og bremsekalippere i bilens farge vitner om at det bor noe ekstra under pansert.
TØFF HOLDNING: Frekke linjer, tøff styling og bremsekalippere i bilens farge vitner om at det bor noe ekstra under pansert. Foto: FORD
Sist oppdatert

Hadde Ford Fiesta ST vært å få som femdørs fra lanseringstidspunktet i 2013, er sjansen stor for at undertegnede for lengst hadde kjøpt en.

Fiesta ST er uten tvil en av de morsomste bilene med nypris under halvmillionen, og etter min mening den klart morsomste i sin prisklasse – rett over 300 000 kroner. Les hele testen her.

Ved siden av mangelen på bakdører og de praktiske egenskapene det fører med seg, er et rotete dashbord – noe jeg strengt talt kunne levd godt med – det som har stoppet meg i å kjøpe en, og jeg er tydeligvis ikke den eneste.

I forbindelse med en midtlivsoppdatering av Fiesta ST i disse dager, introduserer produsenten endelig en femdørsversjon av den morsomme "pocket-rocket'en".

Det er godt nytt for potensielle Fiesta ST-eiere med behov for enkel adgang til baksetene. De som kanskje en gang iblant har med baksetepassasjerer, eller de som henter og/eller leverer i barnehagen og ikke vil ha barnesetet i framsetet.

– Ford har solgt mer enn 38 000 Fiesta ST siden bilen kom i 2013, men mange har etterspurt bilen med fem dører. Når den nå får bakdører blir den plutselig aktuell for enda flere, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Ford regner med at rundt hver fjerde solgte Ford Fiesta ST fra nå av vil ha fem dører.

Artikkelen fortsetter under bildet.

LIKE KUL: Den sportslige profilen blir på ingen måte ødelagt av bakdørene, som gjør Fiesta ST langt mer praktisk.
LIKE KUL: Den sportslige profilen blir på ingen måte ødelagt av bakdørene, som gjør Fiesta ST langt mer praktisk. Foto: FORD

Oppgradert styring, hjuloppheng og bremser

For å bedre kjøreegenskapene ytterligere oppgraderer Ford nye ST med ny styring, nytt hjuloppheng og nye bremsekomponenter.

Fiesta ST får også en forbedret versjon av Fords dynamiske kurvekontroll og elektronisk stabilitetskontroll, heter det i en pressemelding den norske importøren nylig sendte ut.

Dessverre, vil vi nesten si, er at Fiesta ikke får oppgradert infotainment-enheten i dashbordet. Selv for nye Fiesta ST er det SYNC 1 som gjelder, noe som betyr liten skjerm (fem tommer) og en knappeflora kun kjennere finner enkelt fram i.

Motoren er den samme som i dagens modell. Den 1,6-liters bensinturbomotoren (Ecoboost på Ford-språk) yter 182 hestekrefter og 240 Newtonmeter og sender Fiesta ST fra 0–100 km/t på kvikke 6,9 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 220 km/t.

Skulle ikke det holde (tro meg, det holder i massevis i den lille bilen), finnes det faktisk en enda råere Fiesta i Ford-sortimentet. Fiesta ST200 ble lansert tidligere i år og har som navnet antyder 200 hestekrefter. Det er nok til å kutte av to tideler på 0–100 km/t-sprinten. ST200 er kun å få som tredørs.

Artikkelen fortsetter under bildet.

To dører – 5000 kroner

Ford Fiesta ST test mai 2013
Ford Fiesta ST test mai 2013 Foto: Petter Handeland

Søker du mest moro per krone burde Fiesta ST definitivt være med på listen over biler du vurderer. Prisen ligger på samme nivå som da modellen ble lansert i 2013, og det er godt nytt at femdørsversjonen kun vil koste 5000 kroner mer enn tredørsversjonen.

Ford oppgir pris på tredørsversjonen til 318 000 kroner, mens femdørsversjonen vil koste fra 323 000 kroner. Etter en kjapp konfigurering av bilen på Ford sine hjemmesider, lander vi på opp mot 350 000 kroner med ekstrautstyret du burde ha.

Nye Fiesta ST er allerede klar for bestilling, og de første bilene ruller ut av salgslokalene i november/desember.

Denne saken ble første gang publisert 24/10 2016, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også