Nye Raptor kommer med en 3,5-liters V6 EcoBoost-motor som erstatter dagens 6,2 liter store V8-er på 420 hk. Ford har ennå ikke opplyst om antall hester og dreiemoment, men den nye motoren i F-150 Raptor vil ventelig ha mellom 450 og 500 hk og et dreiemoment som er kraftigere enn 600 Nm. EcoBoost-motoren er for øvrig den samme som benyttes i nye Ford GT, og der har Ford hentet ut 600 hk.

Nye Raptor kommer med 10-trinns automatgir og ramme av høystyrkestål. Til tross for at den er fundamentert på mer stål enn forgjengeren er den cirka et kvart tonn lettere takket være mindre motor og mer aluminium i karosseriet. Den kommer med 7,62 centimeters FOX Racing Shox-dempere med bypass-teknologi som standard. Karakteristikken på dempingen kan varieres etter underlaget. Fjæringsveien er økt med nesten fem centimeter foran og bak.

Raptor har 360 graders kamera som standard, firehjulstrekk med mekanisk låsing og muligheten for beadlock-løsning på hjulene som gjør at du kan styre lufttrykket på de 17-tommers BFGoodrich All-Terrain T/A KO2-hjulene som er spesiallaget for Raptor. Kjører du for eksempel på sand eller snø kan du senke lufttrykket for å øke gripeflaten på dekkene.

Raptor skal etter planen lanseres i USA denne våren.

Ford F-150 Raptor

PICKUP: Nye Ford F-150 Raptor. FOTO: Ford

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!