Prøvekjørt: Brabus B63S-700

For å øke ytelsene har de brukt gull

Smør på flesk så det holder.

GOD SOM GULL: Gull har god varmeledningsevne og brukes blant annet i varmeskjold til romferger. Derfor er innsug og rør i Brabus-motoren gullbelagte. Det gir lavere temperatur på ladeluften, noe som er gunstig for ytelsene.
GOD SOM GULL: Gull har god varmeledningsevne og brukes blant annet i varmeskjold til romferger. Derfor er innsug og rør i Brabus-motoren gullbelagte. Det gir lavere temperatur på ladeluften, noe som er gunstig for ytelsene.
Sist oppdatert

Dette er Brabus’ versjon av den vanvittige Mercedes AMG 6X6, og den er villere på alle mulige måter. Bilen den er basert på, har en 5,5-liters 543-hesters V8 med dobbel turbo og 760 Nm.

Men dette var ganske enkelt ikke nok, så Brabus satte inn to større turboer, oppgraderte motorstyringen, la inn gull rundt inntakene for å kjøle dem ned, og skrudde på et nytt eksosanlegg med mer låt.

Dette økte effekten til 700 hk og 960 Nm. En økning tilsvarende ca. en 1,4 TSI Golf.

Raskere enn en Porsche 911

Det betyr at den nesten fire tonn tunge pickup-kolossen går til 100 km/t på 7,4 sekunder. Det er raskere enn flere langt mindre og lettere sportsbiler.

Det gjør den til en unik opplevelse. Bånner du gassen, vibrerer den som om den var elektrisk ladet. Deretter, når kraften har fylt opp hele drivverket, slår hjulene inn, løfter fronten, og spiser opp litt av horisonten.

Om de første sekundene fra 0 til 100 er administrasjon, er de siste 0,4 akselerasjon. Ingen ting som er så tungt, burde være så raskt.

SVING: Den enorme pickup-en er ikke svingenes herre. Hadde kanskje vært mer praktisk med en Brabus-tunet Smart i storbyen.
SVING: Den enorme pickup-en er ikke svingenes herre. Hadde kanskje vært mer praktisk med en Brabus-tunet Smart i storbyen.

Halv meters bakkeklaring

Men saken er at du egentlig ikke får følelsen av hvor enorm den er når du bare triller omkring. På veien, eller ganske høyt over den (den er 2,21 m høy), er den supermyk. Bakkeklaringen er for øvrig på 46 centimeter.

Du merker ikke at dette veier 3775 kilo og er 5,9 meter langt (70 cm lengre enn en Range Rover med lang akselavstand). Du merker heller ikke at du har 50 prosent flere hjul enn det meste annet på veien.

Interiøret er med på å fikse dette. Som alt annet som kommer fra Brabus-fabrikken er det en smule… sært.

Utsøkt skinn, med sinna, diamantformet søm, kan få deg til å tenke på at du kanskje skulle finne på et stopp-ord før du gir deg i kast med bilen, men alt er utført i høy standard.

Det er ikke mye hardware som skiller den fra Mercedes-versjonen: Det som er lagt til, er et par padleårer til giret, samt et panel på kanalene der du finner Brabus-logoen opplyst av blå LED-lys.

HØYT HEVET: Flytt dere, plebeiere. Herfra ser bussjåførene rett i hvitøyet.
HØYT HEVET: Flytt dere, plebeiere. Herfra ser bussjåførene rett i hvitøyet.

Håpløs svingradius

Det er likevel én ting som gjør det klart hvor utrolig vill denne saken er: svinger. Skal du komme deg gjennom 40 prosent av gatene i en vanlig by, innebærer det at du også må rygge. Dels fordi at bilen er lang, men også fordi rattutveksling og svingradius er grusom. Men det bryr deg seg neppe om i Dubai. Kanskje litt verre i Beijing. Eller London. Det siste kan vi underskrive på.

GLIMRER:  Innsug og rør i Brabus-motoren gullbelagte.
GLIMRER: Innsug og rør i Brabus-motoren gullbelagte.

Mindreverdighetskompleks?

Hvis du finner en vei som er bred nok til at du kan dra den inn i en sving, krenger den solid. De unike fjærene og oppsettet med Öhlins-dempere gjør den likevel mer lydig og kontrollert enn du skulle tro. Likevel er den slett ikke særlig lydig. Dette er sprø og rendyrket råskap.

Samt ekstremt unødvendig, helt uten poeng, og garantert noe som vil få folk til å stille spørsmål om mindreverdighetskompleks, størrelsen på det du har mellom beina (og størrelsen på bankkontoen).  Men vi er Top Gear, så denne bilen får full pott.

DOMMEN:

Mange svakheter til en høy pris, men dette er noe vil vi ha.

DEKKTRYKK: Med dette panelet styrer man enkelt trykket i 37-tommer store hjulene. Kjekt dersom man skal en tur i ørkenen. Eller på snøen.
DEKKTRYKK: Med dette panelet styrer man enkelt trykket i 37-tommer store hjulene. Kjekt dersom man skal en tur i ørkenen. Eller på snøen.

Tekniske data

Motor: 5461 ccm 8 sylindre.

Fremdrift: 6WD

Dreiemoment: 960 Nm

Hk: 700

0-100 km/t: 7,4 sekunder

Toppfart: 160 km/t, elektronisk sperret

Oppgitt forbruk: 2,57 l/mil

CO2-utslipp: Ikke oppgitt

Vekt: 3775 kg

Pris: Ca 5 mill (i England)

Denne saken ble første gang publisert 01/12 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også