Skoda Octavia 2009 facelift-prøvekjøring:

Folkebilen er blitt bedre

Ansiktsløftningen gjør Skoda Octavia til et enda bedre kjøp.

Sist oppdatert

Tekniske data: Skoda Octavia

  • Motor: 2,0 TDI
  • Effekt: 140 hk 320 Nm
  • Vekt: 1335 kg
  • Hengervekt: 1400 kg
  • Bagasjerom: 560-1420 l
  • Forbruk: 0,55 l/mil
  • CO2: 145 gr/km
  • 0-100 km/t: 9,6 sek
  • Toppfart: 208 km/t
  • Pris fra: 295 900 kr (10 000 kr ekstra for st.vogn)

Klikk.no/bil, Pilzen, Tsjekkia: Skoda Octavia er i utgangspunktet en fin bil. Rommelig og rimelig, med god kvalitetsfølelse og gode kjøreegenskaper. Mange forskjellige motoralternativer gjør det også mulig å finne en modell som passer både smak og lommebok.

Les våre tester av Octavia her.

Vi liker det upretensiøse ved Octavia - den prøver ikke å skryte på seg noe den ikke er, men leverer det den skal på en ordentlig og ryddig måte. Så har den også solgt godt her i landet, og særlig modellene med dieselmotor og firehjulsdrift kan vise til et imponerende lavt verditap.

Den har solgt godt på verdensbasis også; den er Skodas mest solgte modell gjennom tidene, og deres absolutt viktigste modell.

Penere

Ansiktsløftningen har gitt bilen et mer moderne og mer synlig ytre, så nå er den mer lik Superb - som du kan lese om i testoversikten vår . Skoda-folket sier at de ønsket å gi bilen et mer emosjonelt utseende, og i våre øyne er karosseriendringene - som i all hovedsak handler om ny snute og hekk - en vellykket oppgradering.

Les alle våre biltester her!

Bilen har fortsatt et rommelig bagasjerom - stasjonsvogna sluker 580 liter - og i baksetet har de voksne det greit. Førermiljøet er oppgradert i stil med det ytre; nå er det finere enn før og gir en bedre totalopplevelse.

Nye instrumenter, et nytt ratt, en ny midtkonsoll der du blant annet kan få konsernets navigasjonsenhet med berøringsskjerm og innebygd harddisk for MP3-låtene dine er på plass, og dessuten nye kontroller for klimaanlegget.

I tillegg er materialene som er brukt innvendig mykere og penere enn før, og alt ser og kjennes kort sagt bedre.

Ansiktsløftningen har gjort Octavia til en mer attraktiv bil enn før ¿ og nå flotter den seg litt også, i motsetning til tidligere. Det har den lov til.
Ansiktsløftningen har gjort Octavia til en mer attraktiv bil enn før ¿ og nå flotter den seg litt også, i motsetning til tidligere. Det har den lov til.

4x4-drøm på dårlig vei

Octavia kjører fremdeles godt. Den er lettkjørt og oversiktlig, både på raske, tsjekkiske motorveietapper og i byen. I tillegg til at den tåler svingene fint, har den god komfort.

På en lengre kjøretur på veier som kan sammenliknes med de dårlige veiene vi har her i landet, viser 4x4-utgaven - som har litt ekstra bakkeklaring i forhold til de forhjulsdrevne modellene og dermed krabber over 16,3 cm høye hindringer - at den tåler humper og dumper og ødelagt asfalt på en tillitvekkende måte. Uten å stumpe og slå og bråke, og uten at hjulene mister bakkekontakten.

Er ikke denne røff nok for deg? Du kan jo vurdere en SUV i stedet.

Tolitersdieselen er velkjent - Skoda skal bruke konsernets aldrende pumpedyse-maskin i et års tid til. 140 hk er strengt tatt mer enn man behøver, men den fungerer veldig godt, uanstrengt og relativt stillegående i bilen.

Den nye, turbomatede bensinmotoren på 1,4 liter vi kjenner fra øvrige biler fra konsernet, gjør også en utmerket jobb i Octavia. Selv ved ordentlig rask motorveikjøring, med tre voksne pluss bagasje i bilen, er de 122 hestekreftene tilstrekkelig og vel så det.

Ny teknikk

Skoda har gitt Octavia den nyeste utgaven av firehjulsdriftssystemet fra svenske Haldex, et system som gang på gang har vist seg å fungere godt.

Sikkerhetsnivået er oppgradert på den ansiktsløftede utgaven, blant annet med xenonlys som automatisk tilpasser lysbildet etter omgivelsene og kjøreforholdene, nye nakkestøtter som skal redusere faren for nakkesleng ved en ulykke, nye ryggesensorer og ny startsperre. ABS-bremsesystemet er av en ferskere utgave, og firehjulsdriftssystemet skal jobbe bedre sammen med ESP-systemet.

Detaljer som mulighet for oppvarmet baksete, nye oppbevaringsrom her og der, bedre belysning i baksetet og annet snacks kommer også med ansiktsløftningen.

Er Octavia litt for liten? Test av Volkswagen Passat med dieselmotor og firehjulsdrift finner du her.

Mye diesel og stasjonsvogn

Bilen kommer hit til landet i desember, og den norske importøren antar at 90 prosent av de 2500 Octavia-eksemplarene de har som mål å selge neste år er stasjonsvogner. Over 80 prosent tar en med dieselmotor, over halvparten vil velge firehjulsdrift, og like mange vil velge den velutstyrte Elegance-modellvarianten.

Interiøret er blitt flottere, både å se på, å ta på og bruke. Octavia er tilgjengelig med med avansert utstyr enn før, og er også blitt tryggere og mer praktisk.
Interiøret er blitt flottere, både å se på, å ta på og bruke. Octavia er tilgjengelig med med avansert utstyr enn før, og er også blitt tryggere og mer praktisk.

En stasjonsvogn med 105-hesters dieselmotor og firehjulsdrift koster fra 289.400 kroner, mens de firehjulsdrevne utgavene med 160-hesters turbomatet bensinmotor og 140-hesters dieselmotor koster fra 347.400 kroner i stasjonsvognformat.

Hyggelige priser

Innstegsmodellen, som er en relativt skrapet utgave med 1,4-liters bensinmotor på 80 hk, er ikke spesielt interessant. Da ville vi nok heller brukt den ekstra ventetiden fram til neste år på å skrape sammen penger til en TSI-utgave med turbomotor og 122 hk, noe som koster 237 400 kroner som stasjonsvogn.

Denne vil også komme med sjutrinns DSG-automatgirkasse, et alternativ vi sterkt ville vurdert. De fleste andre motorene kan også kombineres med DSG-girkasse, om du da ikke velger en firehjulsdreven bil.

Firehjulsdrift kan for øvrig kombineres med 1,9-liters diesel på 105 hk, tolitersdiesel på 140 hk, eller 1,8-liters bensinmotor med 160 hk, og dette koster rundt 40 000 kroner ekstra.

Du kan også klatre enda høyere i modellpaletten, og velge den røffere, firehjulsdrevne Scout, eller den praktiske og veldig morsomme RS-utgaven. Begge er tilgjengelig med diesel- eller bensinmotor.

Denne saken ble første gang publisert 23/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også