Flyer T5.1

Komfortabel, men tung å manøvrere.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God komfort

- Litt uforutsigbar manøvrering

- Dårlig kraft i motbakker

- Felgbremser

- Tung og stiv sykkel

Flyers hvite modell i testen er den eneste med bremseklosser. God komfort har den, men teknisk når den ikke opp til mange andre sykler i samme prisklasse.

Motoropplevelse/assistanse

Greit skyv, fire innstillinger, rask motorrespons. Men oppleves treg sammenlignet med Bosch og til og med Shimano. Greier ikke å holde 25 km/t i motbakkene. Lite forskjell på "normal" og "high" motorkraft. Føler behov for å tråkke på litt selv, men sittestillingen gjør det vanskelig.

Teknisk design

Kjekt med dynamonav og lys, men ville mye heller hatt disc-nav og skivebremser. Tursykkel med høy front og oppreist sittestilling. Veldig klumpete batteriløsning. - Strobeblinking på lyset som jeg ikke fikk til å skru av - fare for å påføre andre trafikanter migrene, sier Marit.

Komfort og manøvrering

- Litt tung og treig, vanskelig å kontrollere fart ettersom motor og gir virker som de ikke liker hverandre noe særlig, sier Marit. Lange kjedestag (batteriplassering) og veldig tung sykkel gjør at den føles treg å svinge og manøvrere. Det hjelper ikke akkurat at motorfølelsen ikke er så bra og at girene er lite optimale for krankmotor. Ingen smidig sykkel; passer bedre for halvlang pendling enn bysentrum. Veldig komfortorientert. Høyt styre som kan justeres enda høyere med hurtigkobling. Veldig oppreist og innbyr dermed ikke til mye egentråkking. Veldig komfortabel å sitte på og bruke, i det store og hele. Hybridsykkel for mellomlang pendling og bedagelige sykkelturer.

Brukervennlighet

Her drar motoren på ved det minste dytt på pedalene - også når den ikke burde det, som når man bare flytter på sykkelen - det kan gjøre manøvrering på trange steder litt uforutsigbart. Ellers greit enkelt å forstå motorsystemet. Har alt av utstyr inkl. lys og lås; litt kort bakskjerm. Demper. Veldig tung (25 kg). Enkel justering av høyde på styret. Batteri kan lades på sykkel. Oversiktlig display.

Verdi for pengene

Teknisk sett en for svak sykkel til prisen.

Bremser og gir

Hydrauliske felgbremser!!! Blast from the past! Biter bra, men det vil bli mye bytting av bremseklosser sammenlignet med skivebremser. Nexus-giret passer dårlig til krankmotor. Å gire til lettere gir i motbakke, når motoren gir belastning på navet, gjør girskift umulig. Du må da lette på tråkket for å gire. Veldig upraktisk. Dog et pluss at disse girene er vedlikeholdsfrie. Navgir med åtte trinn - mer driftssikkert for året rundt-sykling (ligger beskyttet i navet), men skulle gjerne hatt et par tyngre ekstra gir for store hastigheter.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 26900
Vekt (kg) 25
Motor - plassering, type Panasonic krankmotor 250W
Assistansenivåer Eco, Standard, High
Dreiemoment og rekkevidde 65Nm, 5-10 mil
Batteri 12Ah (kan oppgraderes til 15 eller 18Ah)
Gir Shimano Nexus navgir (8sp) (mulig å oppgradere)
Bremser Magura HS11 hydrauliske felgbremser (mulig å oppgradere)
Ramme (type og størrelser) og gaffel Innstegs-, trapes og herreramme. 45cm/50cm/55cm/60cm. SR Suntour NRX låsbar demping.
Inkludert utstyr, derunder type lys, lås og skjermer Demping i sete, høyt og vinkeljusterbart styre, lys, lås, skjermer og sykkelpumpe
Forhandlere SCUSHI elsykkel, se også www.flyer.no/finn-forhandler/

Konklusjon

Vår karakter

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning