Ferrari FF:

Ferrari-revolusjon

En Ferrari som dette har aldri før vært lagd.

STOR: Ferrari FF er en stor og rommelig bil, og med fire seter, stort bagasjerom, sprek V12 og firehjulsdrift bør den fungere til det meste.

STOR: Ferrari FF er en stor og rommelig bil, og med fire seter, stort bagasjerom, sprek V12 og firehjulsdrift bør den fungere til det meste. Foto: Ferrari

Publisert Oppdatert

Det er ikke hver dag Ferrari viser en ny bilmodell - selv om de har lansert nye modeller relativt hyppig i det siste.

Nå har turen kommet til det som skal bli etterfølgeren til deres store GT-bil, 612 Scaglietti.

Ferrari FF, som den heter, byr også på helt nye elementer i Ferrari-verdenen.

FF er et akronym for "Fire seter" og "Firehjulsdrift", og bilen bryter med den italienske sportsbilprodusentens lange tradisjoner.

Del denne saken på Facebook og Twitter

Del

Den sprekeste noen sinne

Fire seter er intet nytt i Ferrari-sammenheng, men det er firehjulsdrift. FF drives av en ny, direkteinnsprøytet V12 på 6262 cm3, som yter 660 hk ved 8000 o/min og 683 Nm ved 6000 o/min. Noe som gjør den til Ferraris sprekeste fireseter noen sinne.

Motoren er paret med en dobbeltclutch-girkasse, og kreftene fordeles til produsentens nye firehjulsdriftsystem.

Systemet, som er døpt 4RM, skal veie halvparten av et konvensjonelt system, uten at Ferrari sier noe mer om hvordan det fungerer. Det er integrert med bilens elektronikk, og kreftene fordeles hele tiden dit de trengs. Resultatet skal være særdeles gode kjøreegenskaper, uansett underlag. Ferrari forteller at den skal fungere perfekt i byen, på banen, og på snødekte veier.

Svært rask

Den store bilen veier bare 1790 kg - vektfordelingen er 47 prosent foran og 53 prosent bak - noe som gir hver hestekraft 2,7 kg å drasse på.

BARSK: Ferraris nyeste, FF, forsøker ikke å forsvinne i mengden. Panseret blir nødvendigvis stort når det ligger en V12 under det...

BARSK: Ferraris nyeste, FF, forsøker ikke å forsvinne i mengden. Panseret blir nødvendigvis stort når det ligger en V12 under det... Foto: Ferrari

Det gir hyggelige prestasjoner; fireseteren skal gjøre 0-100-sprinten på 3,7 sekunder, og toppfarten skal være 335 km/t.

Bremsene har de heller ikke glemt; de har brukt de ferskeste karbon-keramiske bremsene spesialistene hos Brembo har lagd.

Rommelig og praktisk superbil

Designen er også spesiell i Ferrari-sammenheng. FF, som er designet av Pininfarina, er 4,9 meter lang, 1,95 meter bred og 1,38 meter lav. Produsenten sier ikke noe om det i pressemeldingen, men av bildene kan vi se at den har kombibakluke - altså at bakluka åpnes helt opp til takkanten.

FF skal være rommelig for fire, og ha svært god bagasjeplass om man sammenlikner med konkurrentene. Nærmere bestemt 450 liter lasteplass. Og med nedfellbare bakseter kan to bruke den på skikkelig langtur; den tar da unna 800 liter.

KOMBI: Ferrari FF har kombibakluke - altså åpning helt opp til taklinja. Det gir enkel inn- og utlasting av bagasje.

KOMBI: Ferrari FF har kombibakluke - altså åpning helt opp til taklinja. Det gir enkel inn- og utlasting av bagasje. Foto: Ferrari

I tillegg til heftige fartsressurser skal FF selvsagt være svært kjøreglad. Den har justerbart understell, så den skal være komfortabel nok til at eierne vil ta den på langtur etter banekjøringen, og den er særdeles luksuriøs. Bilen er velutstyrt, kunden kan selv spesifisere en rekke elementer hva farger og materialer angår, og Ferrari sier at bilen skal gi både føreren og passasjerene en herlig opplevelse.

Vi tviler ikke på det.

Les også:

Prøvekjøring av Ferrari 458 Italia

Prøvekjøring av Ferrari California

Når en vanlig Ferrari ikke lenger er nok

Tidenes raskeste gate-Ferrari

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning