CO2-vinnerne

Fem herlige økobiler

Lavt forbruk må ikke bety kjedelige biler. Her er fem du kan kose deg godt med.

UNDER HALVLITEREN: Alle de fem bilene vi her har funnet fram til har et oppgitt forbruk ned mot 4 desiliter på mila.
UNDER HALVLITEREN: Alle de fem bilene vi her har funnet fram til har et oppgitt forbruk ned mot 4 desiliter på mila. Foto: Johannessen, Sara
Sist oppdatert

I kjølvannet av forslaget til nytt statsbudsjett kunne vi lese om hvilke biler som kom bra ut av avgiftsomleggingen, og hvilke som muligens går en dyster tid i møte.

Les også:

Det sier seg selv at den typiske vinneren er en ikke altfor tung bil relativt ribbet for gromt komfortutstyr, som selvsagt huser en liten motor med lave utslippstall.

I utgangspunktet høres ikke dette spesielt spennende ut, men et lite dykk i vår store testdatabase avslører at lavt utslipp og forbruk ikke nødvendigvis må sette en demper på opplevelsen en bil kan gi. Her er våre fem lavutslippsfavoritter:

Ford Focus 1,6 TDCi Econetic: 115 CO2 g/ km

SPARETILTAK: Ford Focus Econetic er i utgangspunktet en vanlig Focus som med enkle virkemidler sparer på dieselen.
SPARETILTAK: Ford Focus Econetic er i utgangspunktet en vanlig Focus som med enkle virkemidler sparer på dieselen.

Focus er sin klasses forhjulsdrevne kjøremester. Selv i en basismodell av den populære kompaktbilen får man servert presis styring, god balanse og et understell som både er komfortabelt og kjørevillig på samme tid.

Dieselmotoren med 1,6-liters slagvolum yter voksne 109 hester i den kraftigste av disse modellene. Det sørger for gode ytelser, samtidig som oppgitt forbruk holder seg nede ved 0,43 liter per mil ved blandet kjøring.

Focus har nettopp gjennomgått en facelift som har gjort utseendet både penere og mer framtidsrettet enn tidligere, mens den på innsiden er relativt uforandret.

Les Focus-testen her.

Toyota Prius 1,5 Executive: 104 CO2 g/ km

Ok, kanskje ikke veldig spennende å kjøre, men motorteknologien alene er nok til å gi Prius en medalje. Riktignok har konsernfetteren Lexus tilsvarende teknologi i langt mer motorsterke og mye flottere biler, men likevel viser Prius-motoren hva vi kan forvente oss framover i tid.

HYBRID: Elektromotoren i Toyota Prius gir billig og teknisk fascinerende framdrift.
HYBRID: Elektromotoren i Toyota Prius gir billig og teknisk fascinerende framdrift. Foto: Foto: Petter Handeland

Bilens to motorer, en elektromotor og en tradisjonell bensinmotor, jobber godt i harmoni, og sørger for at forbruket ved blandet kjøring kan ligge helt nede på 0,43 liter per mil.

Det morsomme? Elektromotoren leverer bra med dreiemoment, som igjen sørger for at bilen får respektable ytelser. Og for deg som liker gadgets, skal det nevnes at en skjerm i midtkonsollen hele tiden visuelt viser hvilken motor som er i bruk.

Der kan man også lese av andre data som forbruk og lignende, samt at det også indikeres individuelt når elektromotoren lader.

Les vår ferske Prius-test her.

Mini Cooper D Clubman: 109 CO2 g/ km

Finnes det noen bil som blander miljøfornuft og følelser på samme måte som denne sjarmøren? Herlig og snerten liten retrobil med elegant design, kjøreegenskaper som en gokart og ikke minst en sterk og samtidig gjerrig dieselmotor.

1,6-literen, for øvrig den samme som vi finner i Focus Econetic, setter bra med fart på den lille Minien, og klarer seg med beskjedne 0,41 liter per mil på blandet kjøring.

MOROKLUMP: Mini Clubman D har nok av krefter, og går likevel billig.
MOROKLUMP: Mini Clubman D har nok av krefter, og går likevel billig.

Clubman sine største ulemper er at den overhodet ikke kan kalles praktisk, og at hekkens utseende er diskutabelt - ellers er denne bilen kul som bare det!

Les Clubman-testen her.

Peugeot 107 1,0: 109 CO2 g/ km

Peugeot, sier du? Er ikke det en Toyota? Jo, Peugeot 107 er teknisk tvilling med Toyotas lille Aygo, og den har til og med en kloning til i Citroën C1. Dette lille urbane trekløveret har få direkte konkurrenter, og kan med sin sjarm bli en hyggelig bil å dele hverdagen med dersom store plassbehov ikke står øverst på ønskelista.

Et hjul i hvert hjørne sørger for underholdende kjøreegenskaper i moderate hastigheter, og utseendet kan få den mest brutale bryggesjauer til å lette på smilebåndet. Motoren er en tresylindret rekkemotor som noe overraskende - utslippstallet tatt i betraktning - går på bensin.

Den yter 68 hester og er med det ingen rakett, men det holder fint til normal kjøring. Dessuten har denne spesielle motorkonstruksjonen et karakteristisk og morsomt lydbilde - det er det ikke alle billige småbiler som kan by på.

TRILLING: Peugeot 107 har søsken fra Citroën og Toyota. Alle tre er gjerrige på bensindråpene.
TRILLING: Peugeot 107 har søsken fra Citroën og Toyota. Alle tre er gjerrige på bensindråpene. Foto: Foto: Andreas Handeland

Les hva vi skrev om Peugeot 107 her.

Fiat 500 1,3 Multijet: 111 CO2 g/ km

Dette er bilen for deg som liker oppmerksomhet! Sjelden har vi fått så mange tommelfingre i været og smilende nikk som da vi kjørte Fiat 500. I likhet med sitt 50-tallsopphav er den trang som bare det, og lite egnet dersom du skal frakte noe mer enn deg selv og kanskje en date.

Men retrostilen er så godt fulgt innvendig og utvendig at sjarmen denne bilen byr på slår det meste annet. Motoren klarer ikke skjule sin dieselknatring, men med et forbruk på 0,42 liter per mil er den kanskje tilgitt?

Kjøreegenskapene er ikke helt på Mini Cooper-nivå, men de er helt på høyde med bilens friske utseende.

Les retrobil-testen her.

DESIGNBIL: Fiat 500 forener fine former med lavt forbruk.
DESIGNBIL: Fiat 500 forener fine former med lavt forbruk.

Les også:

Alle våre biltester.

Denne saken ble første gang publisert 24/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også