VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion DSG 170 hk, 2012

Skreddersydd for hyttependlerne

VW Passat Alltrack har alle egenskapene du ønsker deg av en bil for norske forhold. Men det koster mer enn vi liker.

HYTTEBILEN: VW Passat Alltrack kler den nye norske hyttelivsstilen som hånd i hanske. FOTO: Petter Handeland

HYTTEBILEN: VW Passat Alltrack kler den nye norske hyttelivsstilen som hånd i hanske. FOTO: Petter Handeland

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Lettkjørt

+ God fjæringskomfort

+ Kjapp akselerasjon

+ Bra egenskaper på røft underlag

- Litt uinspirerte veiegenskaper

- Vag styring

- Noe høyt støynivå

- Kostbar

VW Passat Alltrack kom på markedet våren 2012. I korte trekk er det en firehjulsdreven VW Passat stasjonsvogn som låner litt offroadteknologi fra VW Tiguan.

Allerede da vi kjørte grunnversjonen med 140 hk, slo vi fast at dette er den beste VW Passat for norske kjøreforhold. I alle fall om du ofte treffer på vanskelige føre eller litt dårlige veier.

Stasjonsvognene med firehjulsdrift og høy bakkeklaring er ikke like vanlige som typiske SUV-modeller. De aller fleste kommer fra VW-konsernet; Skoda Superb 4Drive, Audi A4 Allroad og Audi A6 Allroad er typiske eksempler.

Dessuten har du den tradisjonsrike Subaru Outback og hybrid-nykommeren Peugeot 508 RXH som andre alternativer.

I denne testen kjører vi det som for mange er «drømmeutgaven» av VW Passat Alltrack, med toliters dieselmotor på 170 hk i kombinasjon med DSG automatgir.

Kjøreegenskaper: 4

Sammenlignet med det store beitet av SUV-modeller, har de halvhøye stasjonsvognene merkbare fordeler. Når det drar seg til kjenner du at de har et lavere tyngdepunkt og generelt sett føles avstanden fra deg som fører til det som skjer under hjulene mye kortere. Og jo glattere underlag, dess mer merkbart blir det.

VW Passat Alltrack er et glimrende eksempel på det. Den kjennes mer håndterbar og direkte ut i våre dynamiske tester og ute på veien enn sin SUV-slektning VW Tiguan.

Uansett er ikke Alltrack blant de sportsligste i denne klassen. Til det blir understellet vel komfortabelt og tendensen til understyring litt for tydelig. Men for de aller fleste formål virker VW Passat Alltrack lettkjørt og trygg, uansett underlag.

DRØMMEKOMBO: I denne testen kjører vi VW Passat Alltrack, med toliters dieselmotor på 170 hk i kombinasjon med DSG automatgir. FOTO: Petter Handeland

DRØMMEKOMBO: I denne testen kjører vi VW Passat Alltrack, med toliters dieselmotor på 170 hk i kombinasjon med DSG automatgir. FOTO: Petter Handeland Foto: Petter Handeland

Motor: 5

VW-konsernets toliters common rail turbodiesel har fått noen år på baken siden den dukket opp i 2008, men er fortsatt blant de mest kultiverte motorene i den store tolitersklassen.

I versjonen med 170 hk og 350 Nm føles den sterk på lave turtall, og til diesel å være, pigg og livlig på høye. Når du så kobler dette til den utmerkede DSG-girkassen, blir kjøreopplevelsen førsteklasses.

Ytelser: 5

Hvis du er glad i å ha det lille overskuddet, eller ofte har last i bilen, på taket eller trekker en henger? Da skal du velge versjonen med 170 hk i stedet for 140.

Ikke bare er den merkbart kjappere i spurtstyrke ved forbikjøring, men også langt sterkere på bunnen. At du får DSG-kasse med på kjøpet, gjør det langt enklere å hente frem kreftene når det trengs.

LETT Å KJØRE: Med DSG-kasse er dette en lettkjørt bil. FOTO: Petter Handeland

LETT Å KJØRE: Med DSG-kasse er dette en lettkjørt bil. FOTO: Petter Handeland

I forhold til konkurrentene, enten der er SUV eller andre høye stasjonsvogner, går 170 hk-versjonen av Alltrack mer enn fort nok.

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1968

EFFEKT, HK VED O/MIN: 170/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/1750-2500

EGENVEKT, KG: 1725

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 477/182/155

BAGASJEROM, LITER: 588-1716

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/50-17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59

CO2-UTSLIPP, G/KM: 155

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,9

TOPPFART, KM/T: 211

PRIS FRA, KR: 498 300

PRIS TESTBIL, KR: 580 200

Eksteriør: 5

Ved siden av den ekstra bakkeklaringen, er det den offroadaktige pynten som skiller Alltrack fra en vanlig VW Passat.

Vår bil hadde sportspakken med 18-tommers hjul (17-tommer er standard), noe som hever tøffhetsfaktoren ett hakk til.

Vi synes VW har truffet bra med graden av pynt for Alltrack. Det blir ikke overdrevent i noen retning, samtidig som du får den røffe «gutta på tur»-følelsen når du ser på bilen. Og det er det mange som liker, selv om skituren går fra Sognsvann til Ullevålsseter, og ikke over Hardangervidda.

Interiør: 4

VW Passat er en typisk familiestasjonsvogn når det gjelder innvendig plass. I forhold til en kompakt-SUV er fordelen et lenger bagasjerom. VW oppgir et volum på 588-1716 liter i forhold til VDA-norm, og våre egne målinger viser at Passat Alltrack vil fungere bra som familiebil.

I baksetet har du god plass til to voksne eller to barneseter. Det kan knipe noe i bredden for tre, mens takhøyde og benplass holder god standard.

Designet innvendig er relativt konservativt og betjeningen er ryddig, men ikke helt på høyde med de nyeste skjerm/betjeningshjulsløsningene som har kommet de siste årene.

Komfort: 4

VW har valgt et ganske snilt understellsoppsett i Passat Alltrack. Det merkes som en komfortfordel, enten du kjører i hullete bygater, eller på en dårlig grusvei.

ULENDT TERRENG: Alltrack har firehjulstrekk og høyere bakkeklaring, men skal neppe overvurdere offroad-egenskapene. FOTO: Petter Handeland

ULENDT TERRENG: Alltrack har firehjulstrekk og høyere bakkeklaring, men skal neppe overvurdere offroad-egenskapene. FOTO: Petter Handeland

I vår bil tar 18-tommers hjulene bort noe av landeveiskomforten, og er du opptatt av mest smidig fjæring, ville vi beholdt standarddimensjonen.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 10,4

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,3

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,5

60-100 KM/T, 5. GIR: 8,8

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,3

80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,2

STØY TOMGANG, dBA: 54,5

STØY 50 KM/T, dBA: 63,1

STØY 80 KM/T, dBA: 68,1

STØY 100 KM/T, dBA: 70,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,63

De samme dekkene kan også forklare hvorfor støynivået er litt høyere enn vi liker, med 70,4 dBA i 100 km/t. Seter og sittestilling er av godt VW-merke.

Vi antar at bilen er mer komfortabel på 17-tommers hjul, men med 18-tommere på plass gjør støynivået at totalkarakteren daler til 4.

Sikkerhet: 5

VW Passat ble testet av EuroNCAP i 2010. Da fikk den fem av fem stjerner i totalkarakter. For beskyttelse av voksne fikk den 91 %, noe som er meget bra.

Merknadene går på rattsøylen og beskyttelse av overkroppen ved kollisjon med stolpe.

VW Passat Alltrack kan leveres med relevant aktivt sikkerhetsutstyr som filvarsling, adaptiv cruisekontroll med front assist og nødbremsfunksjon ved bykjøring.

Pris/utstyr: 3

Med en startpris tett på 500 000 kroner, er ikke VW Passat Alltrack noen typisk bil for hvermannsen. Samtidig får du en bra totalpakke, med automatgir, firehjulsdrift og bra dieselmotor.

Vår testbil hadde utstyr for drøye 80 000 kroner, men en gjennomgang av utstyrslisten viser at du kommer fint i gang med rundt 30 000 kroner i utstyr.

PLASS: Bagasjeromsplassen er som i en vanlig Passat, 588-1716 liter. FOTO: Terje Bjørnsen

PLASS: Bagasjeromsplassen er som i en vanlig Passat, 588-1716 liter. FOTO: Terje Bjørnsen

Vi tipper det blir rift om brukte Alltrack, slik at bruktbilverdien holder seg bra.

Forbruk: 4

I følge EU-normen skal denne versjonen av VW Passat Alltrack bruke 0,59 liter per mil og slippe ut 155 gram CO2 per kilometer.

I vår faste testløype på 20 mil, bruker bilen noe mer. Da blir resultatet 0,63 liter per mil, noe som fortsatt er akseptabelt for en firehjulsdreven familiebil.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Når VW Passat Alltrack er utstyrt slik vi virkelig liker, kommer prisen opp på et nivå der konkurransen begynner å bli temmelig tøff.

Men spesielt drivlinjen, med firehjulsdrift, DSG og sprek dieselmotor holder fint mål. Samtidig merkes det at denne utgaven av VW Passat var en facelift, og ikke en helt ny bil da den kom høsten 2010.

HYTTEPENDLER: VW Passat Alltrack i sitt rette element. FOTO: Petter Handeland

HYTTEPENDLER: VW Passat Alltrack i sitt rette element. FOTO: Petter Handeland

Dermed merkes tidens tann på noen områder. Og når man bryner seg på konkurrenter i prisområdet 550-600 000 stilles det strenge krav. Støynivå og interiørdesign er områder der VW Passat Alltrack ikke makter å følge de beste.

Les også:

Quiz: Hva kan du om Volkswagen-biler?

Minst like bra som Mercedes, BMW og Audi

Sjekk bagasjerommet i verdens vakreste stasjonsvogn

Ingen SUV kjører bedre enn denne

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Familiebiler Se flere saker fra: Vi har testet hyttebilene du har lyst på Se flere saker fra: Her ser du neste Audi A6 Allroad
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Familiebilen med det lille ekstra

Test BMW 320d xDrive Touring

Familiebilen med det lille ekstra
Veil. pris: Fra 491 700 kroner

Nå matcher den europeerne fullt ut

Test Mazda6 2,2D AWD automat, 2015

Nå matcher den europeerne fullt ut
Veil. pris: 448 500

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

En av de beste fra Mercedes

Test: Mercedes C 250 BlueTec 4Matic stv., 2015

En av de beste fra Mercedes
Veil. pris: 495000

Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Skoda Octavia treffer midt i blinken

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 stv., 2013

Skoda Octavia treffer midt i blinken
Stor, sterk og 4x4

Test: Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG stv., 2013

Stor, sterk og 4x4
Veil. pris: 450800

Fantastisk familiebilpakke

6000 km med Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 stasjonsvogn, 2014

Fantastisk familiebilpakke
Veil. pris: 360000

Den elsker dårlig vær

Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI 184 hk, 2014

Den elsker dårlig vær
Veil. pris: 410200

Nå har den fått enda bedre plass

Test Skoda Superb 1,4 TSI 4x4

Nå har den fått enda bedre plass
Veil. pris: 389000

Liten dings med stor betydning

Subaru Outback 2,0D Lineartronic, 2013

Liten dings med stor betydning
Veil. pris: 529900

Jo tøffere, dess bedre

Test: Subaru Outback 2,5i automat, 2015

Jo tøffere, dess bedre
Veil. pris: 499 900

Endelig en morsom Subaru

Test: Subaru Levorg 1,6 DIT, 2015

Endelig en morsom Subaru
Veil. pris: 374900

Miljø-bombe

Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid 2013

Miljø-bombe
Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet

Test: Volvo V60 D5 Twin Engine AWD, 2015

Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet
Veil. pris: 492900

Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Skreddersydd for hyttependlerne

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion DSG 170 hk, 2012

Skreddersydd for hyttependlerne
Drømmebil for barnefamilier

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hk AWD aut., 2015

Drømmebil for barnefamilier
Veil. pris: 498000

En helt spesiell kombinasjon

Mercedes-Benz B220 4Matic

En helt spesiell kombinasjon
Veil. pris: 401500

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag