Prøvekjørt: Peugeot 508

Vi har kjørt nye Peugeot 508

Peugeots nye arvtager i D-segmentet lanseres i disse dager i Spania. Vi er selvfølgelig på plass for å prøvekjøre den.

SLIK SER DEN UT: Nye Paugeot 508 SW har mye sprekere design enn forgjengeren 407. Mer plass har den også.
SLIK SER DEN UT: Nye Paugeot 508 SW har mye sprekere design enn forgjengeren 407. Mer plass har den også. Foto: Petter Handeland
Sist oppdatert
EN KLASSE OPP: Materialkvaliteten er god og man får et veldig helstøpt inntrykk. Det er mange knapper rundt føreren, men alt virker logisk plassert.
EN KLASSE OPP: Materialkvaliteten er god og man får et veldig helstøpt inntrykk. Det er mange knapper rundt føreren, men alt virker logisk plassert. Foto: peugeot

Aldri tidligere har vel nivået på bilene i familiebilklassen vært så høyt som nå. VW Passat er nettopp blitt ny, og har nok en gang satt standarden i klassen. Ford Mondeo og resten av gjengen følger hakk i hæl.

Peugeot hadde stor suksess med 406, men arvtageren 407 ble aldri noen storselger. Det ble heller ikke storsedanen 607, men nå går begge disse ut til fordel for 508.

508 er første modell fra merket med deres nye designspråk. Den velkjente og mye omtalte "haikjeften" er borte, og det er med glede vi tar imot den nye designen - bilen ser flott ut både som sedan og stasjonsvogn (SW), og den ser enda bedre ut live enn på bilder.

Luftig og rommelig

For norske mellomklassekunder er det plass og pris som står høyest på ønskelista, og Peugeot mener naturlig nok at de har truffet spikeren på hodet. Stasjonsvognen har mindre bagasjeromsvolum enn nevnte Passat, men 560 liter er ca. på snittet i klassen.

508 SW måler 4,81 meter i lengden - 2 cm mer enn sedanen og 4 cm mer enn Passat stasjonsvogn. Lengden er god i bagasjerommet, men bredden og høyden kunne med fordel vært bedre. Akkurat som i Opel Insignia stjeler den kupéformede taklinjen og de brede innerskjermene en del av lasterommet.

Bak rattet er det ikke vanskelig å finne seg til rette. Jeg sitter meget godt og har god oversikt over knapper og motorinstrumenter, og det enorme panorama-glasstaket gir en luftig og rommelig følelse. Materialkvaliteten og kvalitetsfølelsen er som den burde være - bedre enn tidligere.

I baksetet er beinplassen blant de beste i klassen, men det er neppe behagelig med mer enn to voksne. Baksetepassasjerene kan for øvrig nyte godt av et firesoners klimaanlegg som kan betjenes fra baksetet.

For fører er sikten noe begrenset bakover grunnet høy skulderlinje og den lav taklinje, men med sikkerhetssystemer som ryggesensor/kamera og blindsonevarsler, bør ikke dette være et problem.

SW: Stasjonsvognen ser sprek ut med sin lave taklinje og høye skulderlinje. Bagasjerommet tar 560 liter.
SW: Stasjonsvognen ser sprek ut med sin lave taklinje og høye skulderlinje. Bagasjerommet tar 560 liter. Foto: Peugeot

Billig billig

FRISK DESIGN: Jo visst ser den flott ut på bildene, men live er den enda lekrere.
FRISK DESIGN: Jo visst ser den flott ut på bildene, men live er den enda lekrere. Foto: Peugeot

Prisen er etter norske forhold trivelig, takket være de effektive motorene med lavt forbruk og utslipp. Med 1,6-liters diesel på 112 hestekrefter, starter 508 på 276 900 kroner (SW fra 286 900 kr), noe som er vesentlig lavere enn de 300 990 kroner VW Passat begynner på (1,6 TDI BMT).

Med nevnte motor har 508 et CO2-utslipp på 115 gr/km, mens Passat presterer grammet lavere med sine 114. Ergo er forbruket til 508 på nivå med Passat sitt forbruk på 0,44 l/mil ved blandet kjøring.

Minidieselen byr ikke på veldig mye moro rent ytelsesmessig, men presterer på akkurat samme måte som miljøtilpassede modeller fra andre merker, som Volvo V70 Drivé, VW Passat BlueMotion, Skoda Superb 1,6 TDI og Citroën C5: Du kommer deg seg fra A til B uten problemer.

En miljøutgave kommer også, der diverse hjelpemilder er tatt i bruk for å ytterligere senke forbruket. 508 kommer da med for eksempel start/stopp-system, som takket være ny teknologi skal fungere i ned til minus fem grader og senke forbruket til 0,42 l/mil.

Diesel-Hybrid

Ved siden av den lille dieselen leveres 508 med dieselmotorer på enten 2,0-liter (140 og 163 hk), eller 2,2-liter og 204 hk i 508 GT. Sistnevnte koster fra 539 900 kroner, mens toliteren begynner på 339 900 kroner.

RIMELIG UTSTYR: 508 er mer luksuspreget enn 407 og kan friste med forholdsvis hyggelige priser på ekstrautstyr.
RIMELIG UTSTYR: 508 er mer luksuspreget enn 407 og kan friste med forholdsvis hyggelige priser på ekstrautstyr. Foto: peugeot

På bensinsiden er det to alternativer, begge med 1,6-liters slagvolum. Den svakeste er en tradisjonell sugemotor på 120 hk, og den sterkeste er den velkjente turbomotoren på 156 hk, som tidligere har imponert oss i biler som Citroën DS3 og Peugeot RCZ. Med denne starter prisen på 350 900 kroner.

1,6-literen imponerer oss igjen. Ytelsene er mer enn gode nok for norsk vei, og det er godt med punch i mellomregisteret og når nåla nærmer seg rødmerkingen. Motoren nøyer seg også med lite drivstoff, så denne er absolutt noe å vurdere.

Vi kjører også 508 GT, som har en 2,2-litersdiesel med 204 hk og Peugeots nye automatkasse. Motoren er helt herlig, både hva gange og ytelser angår. Det samme er girkassen, som leverer relativt raske girskift på en høyst komfortabel måte. GT har også doble triangelarmer i forstillingen kontra McPherson-hjuloppheng, som er standard i de øvrige modellene, og oppleves langt mer sportslig.

Men kanskje viktigst av alt, i hvert fall mest spennende, er dieselhybriden som kommer i 2012. I den driver en 163 hk sterk dieselmotor forhjulene og en 37 hk sterk elektrisk motor bakhjulene, og man har således firehjulsdrift.

De totalt 200 hestekreftene burde holde til å gi 508 gode ytelser, og det med et forbruk på ganske så utrolige 0,38 l/mil ved blandet kjøring (99 gr/km).

Typisk Peugeot

På veien er 508 som forventet. Peugeot har lenge vært kjent for god fjæringskomfort, og det gjelder også nyheten. Nå er jo ikke spanske landeveier like preget av telehiv og ujevnheter som norske riksveier, men 508 gir et veldig helstøpt inntrykk.

NY VÅR: Peugeot går definitivt mot en ny vår med nye 508 på plass. Bilen lanseres i Norge 7. april.
NY VÅR: Peugeot går definitivt mot en ny vår med nye 508 på plass. Bilen lanseres i Norge 7. april. Foto: peugeot

Men 508 gir ikke like gode tilbakemeldinger til føreren som Passat. Pedalfølelsen oppleves som noe nummen, og girkassen er ikke like presis i skiftene som de beste tyske og japanske. Litt typisk fransk kjørefølelse.

508 er mer sportslig enn forgjengeren 407, men ikke like sportslig som for eksempel Opel Insignia og Ford Mondeo. Testbilene vi kjørte sto på 18-toms felger med 235/45R17-dekk og har godt grep på tørr asfalt. Vi vil riktignok ikke anbefale denne dekkdimensjonen på ujevne norske veier.

At 508 vil bli Peugeots nye storselger vanker det liten tvil om. I hvert fall til nye 308 blir med å kjempe. I forhold til 407 er det en langt mer familievennlig bil, som har fine kjøreegenskaper, god komfort, mer spennende eksteriør og interiør, godt med plass og fine motorer med lavt forbruk.

Det merkes riktignok fortsatt at bilen er fransk, for den fremstår ikke like finslipt som de tyske konkurrentene.

Peugeot har også kastet seg på garantibølgen i Norge og har nå fem års garanti. Stian Gihle, PR- og informasjonssjef for Peugeot hos Bertel O. Steen, forteller at de håper på 2500 solgte biler i løpet av 2011, der rundt 80 prosent vil være stasjonsvogner - og at 1,6-dieselen vil være mest populær.

Vi kommer tilbake med komplett test når 508 lanseres i Norge begynnelsen av april.

Denne saken ble første gang publisert 10/02 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også