Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang

Tiden begynner å løpe fra Volkswagens flerbruksfavoritt.

STØDIG: Volkswagen Touran kjører med en stødighet som få andre i klassen kan matche, men den er langt fra morsom.

STØDIG: Volkswagen Touran kjører med en stødighet som få andre i klassen kan matche, men den er langt fra morsom.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Flott girkasse

+ Akseptable ytelser

+ Stødig kjørefølelse

+ God kvalitetsfølelse

- Gammeldags seteløsning

- Trangt på tredje rad

- Lite tilbakemeldinger fra forhjulene

Volkswagen Touran har lenge vært en av storselgerne blant flerbruksbilene. Det er forståelig, da den har flere gode egenskaper - og ikke minst fordi den nyter godt av Volkswagen-konsernets vell av motorer og utstyr.

I høst kom det en oppdatert versjon på markedet. Det store spørsmålet er om oppgraderingene er store nok til at bilen fortsatt kan holde følge med de nyere konkurrentene.

Kjøreegenskaper: 4

Touran har ikke spesielt inspirerende kjøreegenskaper, men den utviser en stødighet som kjennetegner flesteparten av Volkswagens modeller. Den ligger trygt på veien, og finner sjelden på noe sprell. Hvis du nærmer deg grensene for hva bilen takler, svarer den med understyring.

Spesielt på glatt føre kunne vi gjerne tenkt oss litt mer tilbakemeldinger fra veien. Det ville ført til at det var lettere å bedømme grepet.

LITE TILBAKEMELDINGER: Man merker ikke hva som skjer gjennom rattet. Det er en ulempe når føret blir vanskelig.

LITE TILBAKEMELDINGER: Man merker ikke hva som skjer gjennom rattet. Det er en ulempe når føret blir vanskelig.

Motor: 5

Tekniske data og testdata VW Touran 1,6 TDI DSG Highline 7-seter

  • MOTOR, CM3:1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:105/4400
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:250/1500
  • EGENVEKT, KG:1603
  • TILHENGERVEKT, KG:750/1500
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:440/179/167
  • BAGASJEROM, LITER:121/695*/1989*
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55 R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,51
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:134
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:12,8
  • TOPPFART, KM/T:183
  • PRIS FRA, KR:312 110 (Comf.line, man) 374 440 (Highline, DSG)
  • PRIS TESTBIL, KR:434 110

Vi har skrytt mye av Volkswagens 1,6-liters dieselmotor tidligere. Den fungerer i de fleste tilfeller glimrende - og hvis den blir plassert i små biler, som eksempelvis Polo, blir den på grensen til sprek.

Den fungerer stort sett godt i Touran også, men en del av dette kan nok tilskrives DSG-girkassen motoren er koblet til. Når vi kjørte bilen i manuell modus la vi merke til at motoren ikke er like fleksibel som andre dieselmotorer på samme størrelse. Dette har likevel ikke fryktelig mye å si i praksis, da man stort sett lar girspaken stå i D. Da velger DSG-kassen det giret som passer best, og det sørger for at du har maksimalt med krefter tilgjengelig når du trenger det.

Ytelser: 4

105 hester og 250 Nm holder i de aller fleste tilfeller i denne bilen. Med fullastet bil savner vi litt ekstra krefter i hastigheter over 80 km/t, men det som kjent få steder i Norge dette er aktuelt.

I mellomakselerasjonstestene gjør Touran det respektabelt. 60-100 går unna på 8,8 sekunder, mens den klarer 80-120 på 12,6 sekunder. Dette oppleves greit, men er godt over sekundet tregere enn for eksempel nye Mazda 5 med 1,6-liters dieselmotor.

Eksteriør: 4

TRANGT: Med alle setene i bruk, er det liten plass til bagasje.

TRANGT: Med alle setene i bruk, er det liten plass til bagasje.

Å få en bil som dette til å se bra ut er ikke lett. Som en tidligere kollega en gang så treffende uttrykte det: Høyt og smalt i bilverdenen tilsvarer lavt og bredt blant oss mennesker.

Testdata

  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:10,6
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:14,1
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:9
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:12,6
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:13
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:16,3
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:13,4
  • STØY TOMGANG, dBA:46,9
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,4
  • STØY 80 KM/T, dBA:63,6
  • STØY 100 KM/T, dBA:65,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,6

Den siste ansiktsløftningen har gjort at Touran har blitt noe som kan kalles elegant. Både front- og bakende er forholdsvis likt det vi har blitt vant til fra resten av Volkswagens modellsortiment.

Interiør: 4

Førermiljøet er velkjent for alle som har sittet bak rattet i en nyere Volkswagen-modell. Kvalitetsfølelsen er tilstede - spesielt i vår bil som hadde det høyeste utstyrsnivået.

Sittestillingen er fortsatt ikke helt på personbilnivå, og skjermen til radio og navigasjon sitter for lavt montert. Det fører til at man må ta blikket fra veien unødvendig lenge.

Det viktigste i en bil som dette er imidlertid plassen, og takket være den firkantede formen er den forholdsvis god. Setene på andre rad er individuelt justerbare, og har god komfort. De er litt for smale for tre bredskuldrede voksne, men for to voksne eller tre barn fungerer de utmerket.

Setene kan legges ned eller løftes opp mot forseteryggen. I motsetning til en del av konkurrentene kan man ikke legge setene flatt. Til gjengjeld har man muligheten til å ta de helt ut av bilen. Det er riktignok forholdsvis tungt, og man trenger et sted å oppbevare setene, men man får god plass.

Den bakerste seteraden er ikke laget for voksne. Dersom de på andre rad skal sitte komfortabelt, vil en voksen person innta en ekstremt ukomfortabel sittestilling for å klemme seg inn i et av de bakerste setene.

Bagasjeplassen er voldsom hvis man kun bruker de to første radene. Takket være den firkantede formen er den også lett å utnytte. Bruker man derimot alle setene blir det ikke mye plass igjen til pikkpakk.

Komfort: 4

Man sitter godt, og støynivået er forholdsvis lavt. Det som finnes av støy er forholdsvis lavfrekvent, og blir ikke plagsomt.

TYPISK TYSK: Interiøret har en god kvalitetsfølelse, og skiller seg ikke mye fra andre VW-modeller.

TYPISK TYSK: Interiøret har en god kvalitetsfølelse, og skiller seg ikke mye fra andre VW-modeller. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Vår testbil sto på 17-tommere, og det må nok ta noe av skylden for at det oppfattes som litt vel stump på isete vinterveier. Bilen hadde også såkalt DCC - eller adaptivt understell som det heter på norsk. Det lar deg velge mellom tre forskjellige modi: Comfort, normal og sport. Førstnevnte utligner en del av ubehagelighetene som de store felgene fører med seg, mens sistnevnte blir for stivt på vinterføre.

Sikkerhet: 5

Dagens Touran har ikke blitt krasjtestet av EuroNCAP, men grunnkonstruksjonen er fortsatt den samme som i den første modellen. Da den ble lansert i 2003 fikk den fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne.

Dette var før barnesikkerhet ble tatt med i vurderingen, så hvordan den gjør det på det punktet er uvisst. Den fikk imidlertid tre av fire stjerner for beskyttelse av forgjengere.

ESP er selvfølgelig standardutstyr. Det samme gjelder det som forventes av kollisjonsputer og Isofix-fester.

Pris/utstyr: 4

Som syvseter koster Touran, med denne motoren, fra 312 110 kroner. Da får man manuell girkasse og utstyrsnivået Comfortline. Hvis du legger på drøye 16.000 kroner får du også den flotte DSG-girkassen.

Vår testbil hadde det høyeste utstyrsnivået, Highline, som starter på rundt 375.000 kroner. Da får du en god del ekstrautstyr som navigasjon og bi-xenon med på kjøpet. Vår bil var beviset på at det fortsatt er mulig å stappe inn en god del ekstrautstyr. For med blant annet skinnseter havnet prisen på drøye 434.000 kroner.

ELEGANT: Etter den siste ansiktsløftningen kan Touran kalles elegant.

ELEGANT: Etter den siste ansiktsløftningen kan Touran kalles elegant. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Til sammenligning koster for eksempel en Peugeot 5008 med 112-hester dieselmotor og syv seter fra drøye 335.000 kroner. Da får du også med mer utstyr enn du gjør i billigste Touran-versjon.

SMÅ ENDRINGER: Det er ikke så stor forksjell fra den forrige modellen. Hekken og fronten har fått de største endringene.

SMÅ ENDRINGER: Det er ikke så stor forksjell fra den forrige modellen. Hekken og fronten har fått de største endringene. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 4

Med et oppgitt forbruk på 0,51 l/mil, skal Touran være på linje med likt motoriserte biler i klassen. I vår testrunde brukte den 0,6 l/mil, men en kombinasjon av forholdsvis ny bil og en del løssnø enkelte steder gjorde nok sitt for å øke forbruket litt. På sommerføre med innkjørt motor er det ikke usannsynlig at den ville klart seg med rundt halvliteren på mila.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Touran er fortsatt en god bil på mange måter. Likevel merker man klart at tiden begynner å løpe fra den - til tross for den siste oppdateringen. Det har kommet flere helt nye konkurrenter på markedet de siste årene, og de har gått forbi Touran på mange punkter. Det viktigste er kanskje at den ikke framstår som like stor og fleksibel som mange av de andre. Det er tross alt det denne bilklassen handler om.

Les også:

Den store stasjonsvognduellen

Sjekk feil på de populære bruktbilene

Bilene med best plass og firehjulsdrift

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag