Test: Nissan Qashqai 1,2 DIG-T

Fornuftig uten firehjulsdrift

Suveren familiebil hvis man vil sitte litt høyt.

BILTEST: Pris og utstyr står til terningkast 6. Prismessig starter Nissan Qashqai 1,2 DIG-T på hyggelige 239 000 kroner, mens den fullspekkede Teknaversjonen koster fra 293 000 kroner. Da får du mye fornuftig familiebil for pengene.
BILTEST: Pris og utstyr står til terningkast 6. Prismessig starter Nissan Qashqai 1,2 DIG-T på hyggelige 239 000 kroner, mens den fullspekkede Teknaversjonen koster fra 293 000 kroner. Da får du mye fornuftig familiebil for pengene. Foto: FOTO: Martin Jansen
Sist oppdatert

img Del på Facebook



Nissan Qashqai har vært en stor suksess for Nissan. Det er en typisk crossover-modell, med et litt SUV-aktig design. Bilen finnes i en 4WD-versjon som konkurrerer med blant annet salgsuksessen Mazda CX-5.

De forhjulsdrevne versjonene er langt rimeligere og fungerer som gode alternativ til en stasjonsvogn i kompaktklassen.

Mange lar seg sjarmere av en litt høyere sitteposisjon og enklere inn/utstigning. Det er de forhjulsdrevne Qashqai-utgavene som selger best.

Du får den med 1,5- og 1,6-liters dieselmotor, men vi har testet Nissan Qashqai med den helt nye 1,2-liters bensinturbomotoren på 115 hk.

Kjøreegenskaper: 4

Du forventer ingen sportsbil når du kjøper Nissan Qashqai, og får det heller ikke. I stedet blir du møtt av en bil med ryddige veiegenskaper og er enkelt å håndtere i alle sammenhenger.

VELLYKKET DESIGN: Mens forgjengeren hadde et litt småtrist oppsyn, er den nye Nissan Qashqai et godt bevis på at fornuftig ikke behøver å bety kjedelig.
VELLYKKET DESIGN: Mens forgjengeren hadde et litt småtrist oppsyn, er den nye Nissan Qashqai et godt bevis på at fornuftig ikke behøver å bety kjedelig. Foto: FOTO: Martin Jansen

Nissan Qashqai kjører trygt, og de fleste eierne vil sikkert sette pris på god oversikt og fin parkeringshjelp. De bryr seg neppe om at det finnes mer velkjørende eller underholdene biler til denne prisen.

TEKNISKE DATA

  • Motor, cm3: 1197
  • Effekt, hk ved o/min: 115/4500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 190/2000
  • Egenvekt, kg: 1350
  • Tilhengervekt, kg: 1200/675
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 438/181/159
  • Bagasjerom, liter: 439-1585
  • Standard dekkdimensjon: 225/45-19
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,56
  • CO2-utslipp, g/km: 129
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,3
  • Toppfart, km/t: 183
  • Pris fra, kr: 239 000
  • Pris testbil, kr: 293 000

Motor: 5

Nissans nye bensinturbomotor yter 115 hk og har et dreiemoment på 190 Nm ved 2000 o/m. Den er svært stillegående og kommer du fra forrige generasjon Nissan Qashqai med diesel, vil du lure på hvor motorlyden ble av.

Du skal straks glemme girindikatoren, som lurer deg til å skifte gir før motoren har noe særlig å by på. Med en gang du lærer å holde turtallet over 2000 o/m er bensinturboen villig og kvikk i reaksjonen.

Legg til en meget lettsjaltet girkasse med fine utvekslinger. Da er det kun ytelsesmanko på svært lavt turtall som trekker ned inntrykket.

Ytelser: 3

Selv om motoren går fint, går det ikke spesielt fort med Nissan Qashqai 1,2 DIG-T. Forbikjøringer krever bruk av 3. gir, men fortsatt tar 60-100 km/t middelmådige 7,8 sekunder.

Skal du ha noe fart på Nissan Qashqai med liten bensinturbomotor, må du ut av 5. og 6. gir. Spesielt 6. gir er bare egnet til å holde farten på motorvei, ikke øke den.

MYE BEDRE: Det er en tydelig nivåheving på innvendig design og kvalitetsfølelse sammenlignet med forgjengeren. Nå tåler Nissan Qashqai sammenligningen med de beste europeiske bilmodellene i denne klassen.
MYE BEDRE: Det er en tydelig nivåheving på innvendig design og kvalitetsfølelse sammenlignet med forgjengeren. Nå tåler Nissan Qashqai sammenligningen med de beste europeiske bilmodellene i denne klassen. Foto: FOTO: Petter Handeland

Dermed passer denne motoren best til deg som driver mest med nærkjøring. Kjører du langturer eller med mye last, vil vi anbefale den sterkeste dieselversjonen.

TESTDATA

  • 60-100 km/t, 3. gir: 7,8
  • 60-100 km/t, 4. gir: 11,0
  • 60-100 km/t, 5. gir: 16,3
  • 80-120 km/t, 3. gir: 9,3
  • 80-120 km/t, 4. gir: 12,3
  • Støy tomgang, dBA: 40,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 66,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 70,0
  • Støy 100 km/t, dBA: 72,4
  • Testforbruk, l/mil: 0,61

Design: 5

Mens forgjengeren hadde et litt småtrist oppsyn, er den nye Nissan Qashqai et godt bevis på at fornuftig ikke behøver å bety kjedelig.

At Nissan tilsynelatende har kikket litt på hva Lexus har drevet med på designfronten, er bare en fordel. Qashqai klarer kunststykket å se dyrere ut enn den er.

Interiør: 5

Det er en tydelig nivåheving på innvendig design og kvalitetsfølelse i forhold til forgjengeren. Nå tåler Nissan Qashqai sammenligningen med de beste europeiske bilmodellene i denne klassen.

Egne knapper for klimaanlegget og en touchskjerm i dashbordet gir et ryddig totalinntrykk. Skjermen er dessuten veldig enkel i bruk.

Innvendig er det bra bredde og høyde, tross et stort panorama glasstak på testbilen. Benplassen i baksetet er ikke større enn den må være.

Bagasjerommet kan ikke helt måle seg med Skoda Octavia på volum. Bagasjeplassen i Qashqai er på 439 liter - 1585 liter med baksetene nedfelt. Et stort oppbevaringsrom under gulvet og god plassutnyttelse er det likevel lett å få på plass mange og til dels store ting.

Komfort: 4

BAKSETEPLASS: Benplassen i baksetet er ikke større enn den må være.
BAKSETEPLASS: Benplassen i baksetet er ikke større enn den må være. Foto: FOTO: Petter Handeland

Vår topputstyrte testbil kommer med store 19-tommers hjul og dekk i dimensjon 225/45-19. Det merkes spesielt på dekkstøy, og vi er ikke imponert over et støynivå på drøyt 72 dBA i 100 km/t. Da snakker vi småbilstandard.

Heldigvis klarer det smidige grunnoppsettet i fjæringen de store hjulene uten at bilen blir ukomfortabel, men 17-tommere hadde nok kledd Nissan Qashqai bedre.

Testteamet er delt i sin oppfatning av sittekomforten i førersetet - den største og lengste av oss klager over manglende lårstøtte, mens vi som hadde vett på å slutte å vokse i tide sitter greit.

Sikkerhet: 5

Det er ikke mye negativt å finne i Qashqais testrapport fra EuroNCAP. Både i frontkollisjon, sidekollisjon og sidekollisjon mot stolpe gjør Qashqai det meget godt, og den kan vise til høyt sikkerhetsnivå både for voksne og barn i bilen. Fotgjengersikkerheten er god til SUV å være.

BAGASJEPLASS: Bagasjerommet er på 439 liter. Et stort oppbevaringsrom under gulvet og god plassutnyttelse er det likevel lett å få på plass mange og til dels store ting.
BAGASJEPLASS: Bagasjerommet er på 439 liter. Et stort oppbevaringsrom under gulvet og god plassutnyttelse er det likevel lett å få på plass mange og til dels store ting. Foto: FOTO: Martin Jansen

EuroNCAP trekker også fram i sin test at Qashqai har tilfredsstillende nivå av sikkerhetsutstyr og at dette utstyret er funksjonelt.

Testbilen har full Safety Shield-pakke som inkluderer automatiske fjernlys, trafikkskiltgjenkjenning, filskiftevarsel, blindsonevarsling, førerovervåking, bevegelsesdetektor rundt bilen og radarbasert antikollisjonssystem.

Pris/utstyr: 6

Prismessig starter Nissan Qashqai 1,2 DIG-T på hyggelige 239 000 kroner, mens den fullspekkede Teknaversjonen koster fra 293 000 kroner. Da får du mye fornuftig familiebil for pengene.

Vi undersøkte nylig verditap på de mest solgte 2010-modellene. Der kom Nissan Qashqai fint ut med lavt verditap, en trend vi tror vil fortsette for den nye utgaven.

Forbruk: 4

STORE HJUL: Vår topputstyrte testbil kommer med store 19-tommers hjul og dekk i dimensjon 225/45-19. Det merkes spesielt på dekkstøy.
STORE HJUL: Vår topputstyrte testbil kommer med store 19-tommers hjul og dekk i dimensjon 225/45-19. Det merkes spesielt på dekkstøy. Foto: FOTO: Martin Jansen

En liten turbomotor må som regel jobbe litt ekstra med en såpass stor bil som Nissan Qashqai. I følge EU-normen skal denne versjonen bruke 0,56 l/mil og slippe ut 129 gram CO2/km.

Da er det gledelig at bilen ikke havner langt unna normforbruket i vår faste forbrukstest: 0,61 l/mil er ikke helt i toppklasse blant kompaktbiler med bensinmotor, men helt greit biltypen tatt i betraktning.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Nissan Qashqai overbeviser oss mer i rimelig forhjulsdreven versjon, enn som mer kostbar 4WD-modell. Her henger egenskaper og pris bedre sammen.

Bilen oppleves som svært lettkjørt, enkel og praktisk til familiebruk. Bensinmotoren går pent, men kjøp en sterkere motor om du ofte drar på langtur med full bil.

img Del på Facebook



OVERBEVISER: Nissan Qashqai overbeviser oss mer i rimelig forhjulsdreven versjon, enn som mer kostbar 4WD-modell. Her henger egenskaper og pris bedre sammen. Bilen oppleves som svært lettkjørt, enkel og praktisk til familiebruk.
OVERBEVISER: Nissan Qashqai overbeviser oss mer i rimelig forhjulsdreven versjon, enn som mer kostbar 4WD-modell. Her henger egenskaper og pris bedre sammen. Bilen oppleves som svært lettkjørt, enkel og praktisk til familiebruk. Foto: FOTO: Martin Jansen

Les også:

Smart triks for krystallklar frontrute

Antakelig verdens beste SUV

Du kan få fartsbot selv om du holder fartsgrensen

Denne saken ble første gang publisert 17/06 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også