Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris

Krefter i massevis, firehjulsdrift, automatgir - og lavere pris.

Sist oppdatert

"Kraftig motor, firehjulsdrift, god plass og uslåelig kvalitet. Kanskje er denne firehjulsdrevne stasjonsvognen Mercedes' beste bil", skrev vi i januar 2011 etter å ha testet eneste C-klasse med favorittkombinasjonen diesel, firehjulsdrift og automat. Ankepuntet var prisen.

Men det var den gang. Mercedes har nå kommet med en 220 TCDI-variant av C-klasse, og det gir en prisreduksjon på over 100 000 kroner.

Motoren er den samme. Automatkassa og drivverket likeså. Det er kun effektuttaket som er lavere. Men tro oss, det holder i massevis.

Kjøreegenskaper: 6

I likhet med bilen vi kjørte i 2011, har testbilen AMG-sportspakke. Den inkluderer blant annet sportsunderstell, sportsseter og padleårer for manuelle girskift på rattet. Det gir en pent tilpasset sportslighet.

Den blir ikke for hard og kontant på ujevnt underlag, slik vi ofte har opplevd når statusbiler får en eller annen sportspakke. Mercedes er seg sitt ry som produsent av komfortable biler bevisst.

På vinterføre skal du lete lenge etter en framdriftspakke som fungerer bedre enn dette. Firehjulsdriften gir suveren framkommelighet. Karakteren er bakhjulsdrevet, med en hekk som kommer akkurat passe ut dersom du inviterer den. Men uten at det lett sklir over i det dramatiske.

Du sitter relativt lavt, og kontakten med underlaget er svært god. Også tilbakemeldingene gjennom rattet er gode, til tross for at styringen på typisk Mercedes-vis ikke er veldig direkte (sammenlignet med hva du finner i for eksempel en BMW 3-serie).

Legg til massevis av krefter og en sjutrinns automatkasse som gjør manuelle inngrep nærmest overflødige, og du har kjøreegenskaper i den absolutte toppklassen.

KOMMER NY: Dagens C-klasse har fått noen år på nakken, uten at den ser utpreget gammel ut. Ny C-klasse kommer til i mars.
KOMMER NY: Dagens C-klasse har fått noen år på nakken, uten at den ser utpreget gammel ut. Ny C-klasse kommer til i mars. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 5

Testdata:

  • 60-100 km/t, 3. gir: 4,5
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,7
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,8
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,1
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,6
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,2
  • 80-120 km/t, 6. gir: 11,9
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,2
  • Støy tomgang, dBA: 46,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,3
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,3
  • Testforbruk, l/mil: 0,61

Motoren i 220 CDI den samme som i den kraftfulle 250 CDI med 204 hestekrefter og 500 Newtonmeter. I 220 CDI yter den 170 hestekrefter og 400 Newtonmeter.

Det er mer enn nok i en mellomklassebil.

Den syv trinns automatgirkassen henter ut det beste i motoren, og sammen er de en nær sagt uslåelig kombinasjon. Girkassen utnytter det gode dreiemomentet til fulle og gir et turtallsmessig luntetrav nærmest uansett hva bilen skal forsere. Det gir en ordentlig avslappet følelse bak rattet.

På pirkenivå finner vi det eneste minuset ved motoren: Den firesylindrede maskinen er ikke blant de aller beste når det gjelder støy, men særlig merkbart er det kun de sjeldne gangene turtallet er høyt.

Ytelser: 5

34 hestekrefter og 100 Newtonmeter ned kontra 250 CDI ser kanskje mye ut på papiret, men i forskjellen er ikke like stor som antatt.

I våre akselerasjonsmålinger skiller det kun 0,3 sekunder fra 60-100 km/t og kun et halvsekund fra 80-120 km/t - typiske forbikjøringsintervaller. Forskjellen i blir litt tydeligere når vi låser bilen i høyere gir der dreiemomentet spiller større rolle. I 80-120 km/t i sjette gir skiller det 1,6 sekunder.

Likevel vil du aldri savne bedre fraspark dersom du velger 220 CDI.

Eksteriør: 5

NÆR PERFEKT: Med faceliften i 2011 ble også interiøret oppgradert. Sittekomforten og ergonomien er i toppklasse. Det samme er kvalitetsfølelsen.
NÆR PERFEKT: Med faceliften i 2011 ble også interiøret oppgradert. Sittekomforten og ergonomien er i toppklasse. Det samme er kvalitetsfølelsen. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Vi synes C-klasse stasjonsvogn tar seg godt ut, på en konservativ måte. Diskré AMG-styling gir litt sportslig piff, uten at en på noen måte snakker om pimping. En litt kantete stil gjør at C-klasse skiller seg ut blant andre biler på markedet.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 2143
  • Effekt, hk ved o/min: 170/3000-4200
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1400-2800
  • Egenvekt, kg: 1735
  • Tilhengervekt, kg: 1800/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 461/177/144
  • Bagasjerom, liter: 485-1500
  • Standard dekkdimensjon: 225/45R17 245/40R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,57
  • CO2-utslipp, g/km: 151
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,2
  • Toppfart, km/t:
  • Pris fra, kr: 487 335
  • Pris testbil, kr: 512 500

For øvrig ble det nylig sluppet bilder av nye C-klasse. Den nye sedanen er på plass allerede i mars, mens stasjonsvognen kommer til høsten.

Interiør: 5

Etter endt test av C-klasse tilbake i 2011 rullet vi terningen til fire for interiøret. Grunnen; det så litt mørkt og kjedelig ut til premiumbil å være. Heldigvis har Mercedes tatt tak i dette. Dagens C-klasse har ny dashbordlayout som gir mer påkostet følelse. Faktisk minner førermiljøet veldig om førermiljøet i E-klasse.

Blant de mest visuelle inngrepene er en integrert skjerm i dashbordet og mer elegante luftdyser. I tillegg har testbilen et av de fineste airbag-rattene på markedet.

C-klasse har gode plassforhold i forhold til størrelsen - både i baksetet og i bagasjerommet. Oppgitt bagasjeromsvolum er 485 liter som kan utvides til 1500 liter om du legger ned bakseteryggen.

Komfort: 5

Den nevnte AMG-pakken med sportsunderstell gjør Mercedes C 220 CDI 4-Matic mer kontant mot underlaget enn en C-klassebil uten dette tilleggsutstyret, uten at det tipper over i stump og støtete framferd.

GOD PLASS: I forhold til de ytre målene har Mercedes utnyttet den innvendige plassen godt. Baksetet er komfortabelt for to, men noe trangt for tre.
GOD PLASS: I forhold til de ytre målene har Mercedes utnyttet den innvendige plassen godt. Baksetet er komfortabelt for to, men noe trangt for tre. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Oppsettet føles rett og slett riktig i en såpass sterk og rask bil, og derfor anbefaler vi denne pakken.

Automatgiret og det fine kraftoverskuddet er andre bidragsytere til god komfort, sammen med et generelt lavt støynivå under normal bruk. Og i likhet med Mercedes C 250 CDI 4Matic, både er og oppleves C 220 CDI 4Matic som en ordentlig statusbil.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Mercedes C-klasse, og resultatet var godt. Sikkerhet for voksne fikk fem av fem stjerner, for barn fikk den fire av fem stjerner.

C-klasse har alt sikkerhetsutstyret du forventer av en moderne bil som standard, og i tillegg kan en hel del bestilles som ekstrautstyr til stive priser.

På veien gir C 220 CDI, i likhet med andre C-klasseversjoner vi har testet, en overbevisende trygghetsfølelse, med forutsigbare kjøreegenskaper og effektiv overstyringselektronikk hvis du blir overrasket av glatt underlag.

Pris/utstyr: 4

Vi ga C 250 CDI på pukkelen for høy pris tilbake i 2011. Den godt utstyrte testbilen kostet 782 000 kroner. Det er over 250 000 kroner mer enn hva bilen vi nå har testet koster.

To faktorer spiller inn. Den ene er prisreduksjonen på over 100 000 kroner med svakere motor. Den andre er at C-klasse, som har fått en del år på nakken, men som har stått seg veldig godt, selges til kampanjepris på utstyr fram til nye C-klasse kommer.

LAVT FORBRUK: I vår faste forbrukstest stod C 220 TCDI 4Matic igjen med et forbruk på 0,61 l/mil. Det gjør den til en av de gjerrigste bilene vi har testet med diesel, firehjulsdrift og automat.
LAVT FORBRUK: I vår faste forbrukstest stod C 220 TCDI 4Matic igjen med et forbruk på 0,61 l/mil. Det gjør den til en av de gjerrigste bilene vi har testet med diesel, firehjulsdrift og automat. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Testbilens AMG sportspakke, teknikkpakke og Avantgarde Pluss-pakke koster nå 19 700 kroner, mot 61 400 kroner tidligere.

Ergo; en godt utstyrt C-klasse stasjonsvogn med automat, firehjulsdrift og dieselmotor koster nå en halv million kroner. Men du må tåle å se en helt ny C-klasse på veien allerede om et par måneder. Og husk; en eldre generasjon av samme årsmodell kan dessuten være litt vanskeligere å selge.

Forbruk: 5

Ifølge Mercedes skal testbilen nøye seg med 0,57 l/mil ved blandet kjøring. Det gjør den ikke i vår faste forbrukstest, men det er ikke langt unna.

Etter tjue mil med variert kjøring ender vi opp med et forbruk på 0,61 l/mil. Det gjør C 220 TCDI 4Matic til en av de aller gjerrigste bilene vi har testet med nettopp diesel, 4WD og automatgir. Tar vi med de gode ytelsene i betraktningen, er resultatet enda mer imponerende.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Mercedes C 220 TCDI er en dønn solid og godt gjennomarbeidet bil. Kvalitetsfølelsen man får er i toppklasse. Komfort, motor/gir og kjøreegenskaper likeså. Dette er en bil det er lett å trives i.

100 000 BILLIGERE: Tidligere var 250-motoren eneste alternativ dersom du ønsket diesel, automat og firehjulsdrift. Med 220-motoren som nå er tilgjengelig, faller prisen med over 100 000 kroner.
100 000 BILLIGERE: Tidligere var 250-motoren eneste alternativ dersom du ønsket diesel, automat og firehjulsdrift. Med 220-motoren som nå er tilgjengelig, faller prisen med over 100 000 kroner. Foto: FOTO: Handeland, Petter

At du nå kan få en godt utstyrt modell til rundt en halv million kroner, gjør totalinntrykket bare bedre. Men glem ikke at en ny C-klasse er på plass om kun to måneder.

Les også:

Kompakt-SUV-en får tidenes råeste motor

Nå blir EU-kontrollen tøffere og dyrere

Småtøff, romslig og billig

Denne saken ble første gang publisert 09/01 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også