Test: familiebil

Din neste familiebil finner du her

Familebil på gang? Her er årets ti beste.

PLASS TIL ALLE: VI har plukket ut våre ti favorittbiler med plass til hele familien.
PLASS TIL ALLE: VI har plukket ut våre ti favorittbiler med plass til hele familien. Foto: FOTO: Egil Nordlien
Sist oppdatert

Ved utgangen av oktober har Vi Menn Bil testet og prøvekjørt 107 nye bilmodeller. Gledelig nok er de aller fleste langt mer enn kun fyll på prislistene. Mange av de nye modellene er verdifulle nyvinninger i familiebilklassen.

Kriteriene for å havne på topp ti-listen så langt i 2011 er enkle:

Prisen ligger mellom 200 000 og 500 000 kroner, og bilene må utmerke seg med tanke på praktiske egenskaper, baksete- og bagasjeplass, samt aktiv og passiv sikkerhet.

Om de så i tillegg er fine å se på og morsomme å kjøre, demper ikke det vår begeistring.

Nummer 10: Opel Meriva

Det er ikke nødvendigvis slik at bilen må være stor for å fungere som familiebil. Opel Meriva er et supert eksempel på det. Her bygger man i høyden fremfor i lengden og belønnes med et rommelig og fleksibelt interiør på tross av kun 4,28 meter lengde.

Bagasjeplass på 400-1500 liter er meget bra for en bil med prislapp fra 226.000 kroner. Vi har kjørt test på modellen med 1,3-liters dieselmotor på 95 hk. Et bra valg for barnefamilier på stramt budsjett.

Nummer 9: Audi A6

Mange oppfatter Audi A6 som en kostbar luksusbil. Er du varsom med utstyrsvalget kan du komme under 500 000 kroner med to-liters diesel. Det er motor som holder i massevis og gir bilen svært lavt forbruk.

Mer muskler og status blir det med 4WD-systemet Quattro og 245 hk diesel. Nylig kom stasjonsvognen Avant på markedet - det er den nye drømmebilen for barnefamiliene.

VELKOMMEN INN: Opel Meriva har en spesiell dørløsning som gir enkel tilgang til interiøret.
VELKOMMEN INN: Opel Meriva har en spesiell dørløsning som gir enkel tilgang til interiøret.

Nummer 8: Mazda 5

Den vinner ingen skjønnhetskonkurranser, men også indre verdier teller i bilverdenen. Og der gjør den nye Mazda 5 en god figur. Den er blant de aller mest praktiske rimelige syv-seterne på markedet, og skilter med overraskende god plass på de to bakre seteradene.

Noe som ga den seieren i vår testduell med VW Touran. Skyvedører gjør det enkelt å komme inn og ut på trange steder. Prisen starter på 300.000 kroner.

Nummer 7: Ford Mondeo stasjonsvogn

Ford Mondeo fikk en merkbar facelift for 2011-sesongen. Det sørger for at den rommelige familie-Forden holder seg på vår favorittliste, godt hjulpet av en fin 140 hk diesel med nytt automatgir.

I testduell med erkefiende VW Passat ble det et svært tett oppgjør. Med 1,6-liters diesel koster Ford Mondeo fra hyggelige 288 000 kroner.

Nummer 6: Peugeot 508 SW

PRAKTISK: Mazda 5 har alle egenskaper som gjør en familiebil praktisk i bruk, men mangler litt på sjarmfaktoren.
PRAKTISK: Mazda 5 har alle egenskaper som gjør en familiebil praktisk i bruk, men mangler litt på sjarmfaktoren. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Det var knyttet store forventninger til den nye familiebilen Peugeot 508, og da spesielt stasjonsvognen med 1,6-liters dieselmotor. Den holder mål, og selv om bilen ikke er den største i klassen, har den plass nok.

Nå som bensinmotorer er erklært miljøvinnere, kan du merke deg at Peugeot 508 har en utmerket 1,6-liters turbo vi kjørte på 5000 km langtest. Dessuten viser råskinnet 508 GT 2,2 HDi at det ikke bare er tyskerne som kan bygge sportslige familiebiler. Pris fra 287.000 kroner.

Nummer 5: VW Passat stasjonsvogn

2011-utgaven av VW Passat er ingen tvers gjennom ny bil, men en gjennomgripende ansiktsløftning. Vi kjørte en 2,0 TDI på 6000 km langtest, men var også godt fornøyd med jobben den populære 1,6 TDI-versjonen gjør.

VW har et meget godt 4WD-alternativ til deg som foretrekker stasjonsvogn fremfor SUV: Les testen av 4Motion-modellen med 170 dieselhester og bli våt i øyekroken. Prisene for Passat stasjonsvogn starter rett over 300.000 kroner.

Nummer 4: Mercedes C-klasse

Det jobbes knallhardt i Mercedes om dagen, og ikke noe annet sted merkes det bedre enn i den nye Mercedes C-klasse.

FULL KLAFF: Den nye Peugeot 508 blander seg helt inn i tetstriden blant de store familiestasjonsvognene som koster fra ca. 300 000 kroner.
FULL KLAFF: Den nye Peugeot 508 blander seg helt inn i tetstriden blant de store familiestasjonsvognene som koster fra ca. 300 000 kroner.

Fra 374.000 kroner skal Mercedes ha for en C180 CDI i stasjonsvognsutgave. Da får du til nå en sjelden kombinasjon av Mercedes-soliditet og sportslige veiegenskaper.

Også Mercedes har fine bensinmotorer, og den 156 hk sterke 180 CGI gjør kjøregleden komplett. Med 485-1500 liter bagasjerom har C-klasse tilstrekkelig familiekredibilitet.

Nummer 3: Mitsubishi ASX

Norges SUV-favoritt nummer 1 tar bronseplass i familiebil-kåringen. Vår 5000 km langtest viste at populariteten ikke er ufortjent.

ASX er ikke den rommeligste bilen av våre 10 kandidater, men blant mellomklasse-SUVene holder den god standard med 442-1219 liter bagasjerom og rommelig baksete.

ROMMELIG: Mercedes C-klasse er en ganske kompakt stasjonsvogn. Desto mer gledelig er det at plassen er tilfredsstillende. Under bagasjeromsgulvet er det et stort ""smuglerrom"". FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
ROMMELIG: Mercedes C-klasse er en ganske kompakt stasjonsvogn. Desto mer gledelig er det at plassen er tilfredsstillende. Under bagasjeromsgulvet er det et stort ""smuglerrom"". FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Gunstig pris hører også med i vurderingen; som forhjulsdrevet versjon med bensinmotor koster den fra 243.000 kroner, mens rimeligste 4WD-versjon med diesel koster fra 310.000.

Nummer 2: Hyundai i40

Noen ganger dukker det opp en bilmodell som kan snu oppfatningen av et merke. Hyundai i40 er en slik bil. Glem inntrykket av Hyundai som en grei bruksbil med hyggelig pris og godt utstyrsnivå.

Den nye i40 har egenskaper som plasserer den helt på linje med VW Passat og Ford Mondeo, samtidig som prisen er snill og utstyrspakkene rikholdige.

Vår test av i40 stasjonsvogn med 136 hk dieselmotor viser en bil med fremragende familiebilkvaliteter og god plass. Med 115 hk diesel koster Hyundai i40 fra 276.000 kroner.

SUV-PLASS: I en kompakt-SUV som Mitsubishi ASX er bagasjerommet litt kortere, men høyere enn i tilsvarende stasjonsvogner.
SUV-PLASS: I en kompakt-SUV som Mitsubishi ASX er bagasjerommet litt kortere, men høyere enn i tilsvarende stasjonsvogner. Foto: Egil Nordlien/HM Foto

Nummer 1: Ford Focus

Hvis du skal klemme sammen mest mulig familiebil til minst mulig pris med størst mulig kjøreglede er Ford Focus stasjonsvogn bilen du skal kjøpe.

Stasjonsvognsversjonen starter allerede på svært hyggelige 238.000 kroner og har et baksete som klarer tre og bagasjerom med rommelige 476-1502 liter.

Da vi kjørte kombimodellen med 115 hk vippet den VW Golf av kompaktbil-tronen, og kan til og med bryne seg mot nye BMW 116d når det gjelder dynamiske egenskaper.

Les også:

FRISKT PUST: At en av årets beste bilnyheter skulle kommer fra Hyundai var en gledelig overraskelse. Det skjerper konkurransen blant familiestasjonsvognene.
FRISKT PUST: At en av årets beste bilnyheter skulle kommer fra Hyundai var en gledelig overraskelse. Det skjerper konkurransen blant familiestasjonsvognene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Seks av ti vinterstøvler er ikke vanntette - sjekk testen her

Disse vinterdressene er best i test

Slik unngår du å bli smittet av klesvasken

Derfor er klorte navn trendy

Den beste bilstolen er norsk

VINNERBIL: I stasjonsvognsutgave har Ford Focus nok plass til å fungere som fullverdig familiebil. I tillegg er den morsom, samt billig i innkjøp og drift. FOTO: Terje Bjørnsen
VINNERBIL: I stasjonsvognsutgave har Ford Focus nok plass til å fungere som fullverdig familiebil. I tillegg er den morsom, samt billig i innkjøp og drift. FOTO: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 31/10 2011, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også