Toyota Auris stasjonsvogn

Kvalitetsvinner kommer som stasjonsvogn

Blir første stasjonsvogn i kompaktklassen med en fullhybrid drivlinje.

NY: Toyota Auris som stasjonsvogn fikk sin debut på bilutstillingen i Paris. FOTO: Toyota

NY: Toyota Auris som stasjonsvogn fikk sin debut på bilutstillingen i Paris. FOTO: Toyota

Publisert Oppdatert

Etterfølgeren til salgsmaskinen Corolla (kombi), Toyota Auris, er ikke verdens mest spennende bil. Men når det kommer til faktisk kvalitet er den nær uslåelig: Toyotaen fikk for eksempel beste totalkarakter i den siste kvalitetsundersøkelsen til det tyske kontrollorganet Dekra som har samlet data fra 15 millioner kjøretøykontroller.

Skal du kjøpe bruktbil med få problemer, er dermed Auris er smart valg, ifølge Dekras undersøkelse.

Nå kommer Auris som stasjonsvogn med den pretensiøse modellbetegnelsen Touring Sports. Dersom den lever opp kvaliteten på forgjengeren, blir den blant de mest driftssikre stasjonsvognene. Den kan by Norges mestselgende stasjonsvogn i kompaktklassen, Ford Focus, på konkurranse

Toyota Auris Touring Sports verdensdebuterte nylig på bilutstillingen i Paris. Den blir den første stasjonsvognen i kompaktsegmentet med en fullhybrid drivlinje

Rundt 25 prosent av bilene som selges innenfor kompaktsegmentet i Europa er stasjonsvogner, ifølge Toyota, som satser på å ta betydelig markedsandeler.

SINTERE: Nye Auris har fått en mer aggressiv look. FOTO: Toyota

SINTERE: Nye Auris har fått en mer aggressiv look. FOTO: Toyota

Bedre kjøreegenskaper

I likhet med Auris' kombikupé, har Auris Touring Sports lavere høyde og et lavere tyngdepunkt enn tidligere Auris-modeller. Det gir ikke bare mindre luftmotstand. Ifølge Toyota vil det også gi Auris bedre kjøreegenskaper. Dagens Auris er kjent som en lettkjørt og trygg bil, men spesielt morsom er den ikke. Til det er styringen for dvask.

Avstanden mellom hjulene på Auris stasjonsvogn er på 2600 mm, det samme som kombikupéen. Utvendig er stasjonsvognen 285 mm lengre, noe som gir Touring Sports-varianten større lasteevne. Lastekapasiteten er imidlertid ikke oppgitt. I kombimodellen er plassen på 360 liter.

Frontpartiet er det samme som kombikupé-modellen, med Toyotas såkalte "Under Priority" design i kombinasjon med "Keen Look"-detaljer. Det gir nye Auris et tøffere og mer aggressivt utseende sammenlignet med forgjengeren.

Første med hybrid

LINJE: Frontruten går over i en utvidet taklinje med takrelinger i aluminium. FOTO: Toyota

LINJE: Frontruten går over i en utvidet taklinje med takrelinger i aluminium. FOTO: Toyota

I profil ser man at stasjonsvognen har den samme skrått hellende frontruten som man også finner på kombikupeen. Frontruten går over i en utvidet taklinje med takrelinger i aluminium - belagt med oksid - og en integrert bakspoiler. På sidene har B-stolpene fått en pianosvart finish. Vinduskantene har kromdekor.

Bak har Auris Touring Sports en nydesignet støtfanger og bakdør. Den nye bakdøren gir 80 mm lavere lasteterskel enn hos kombikupeen.

Motorutvalg

I tillegg til den 1,8 liters hybridvarianten med til sammen 136 hk, blir stasjonsvognen tilgjengelig med dieselmotoren på 1,4-liter med 132 hk, samt to bensinmotorer; 1,3-liter med 99 hk og 1,6-liter med 132 hk.

Prisene på Auris stasjonsvogn er ennå ikke oppgitt. Dagens Auris koster fra 228 000 kroner.

Les også:

Vi har testet nye Mercedes A-klasse

KVALITET: Dersom nye Auris følger opp kvaliteten på dagens Auris, blir den en meget driftssikker bil. FOTO: Toyota

KVALITET: Dersom nye Auris følger opp kvaliteten på dagens Auris, blir den en meget driftssikker bil. FOTO: Toyota

Firehjulstrekkerne du bør kjøpe nå

Ford Mondeo - endelig får den firehjulstrekk

Kaster klærne for bilkalender

HYBRID: Bildet viser førermiljøet i hybridmodellen. FOTO: Toyota

HYBRID: Bildet viser førermiljøet i hybridmodellen. FOTO: Toyota

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag