Familiebiler:

Her er bilene med best plass i baksetet

Sommerferien nærmer seg, og kanskje skal du på bilferie? Sjekk hvilke biler som har best plass til ungene.

SUPERB PLASS: Skoda Superb er blant de virkelige baksetekongene. FOTO: Terje Bjørnsen

SUPERB PLASS: Skoda Superb er blant de virkelige baksetekongene. FOTO: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

En spørreundersøkelse utført for TNS Gallup viser at god bakseteplass er svært viktig for 36,2 prosent av nybilkjøperne, og helt avgjørende 8,5 prosent. Det er folk i aldersgruppen 35 til 44 år som legger størst vekt på bakseteplassen.

- Dette er naturlig siden de er de som oftest har små barn. Her skal det plasseres barneseter, sier ekspert på nybilmarkedet Anders Hovde hos TNS Gallup.

Undersøkelsen viser også at de som er mest opptatt av bakseteplassen er de samme som er mest fornøyd med plassen i bilen sin. Ifølge Hovde viser det at de har gjort gode undersøkelser før kjøpet.

Målt og testet

I vurderingen av bilenes plassforhold er flere ting lagt til grunn. For det første blir alle testbiler målt innvendig. I baksetet alene er det snakk om i alt åtte mål i lengden, bredden og høyden.

For det andre er de praktiske egenskapene vurdert, for centimetermål er på langt nær alt. Utformingen av kupeen og sitteplassene er like viktig.

BAKSETE-SUV: Blant familie-SUV-ene er det ingen andre som er like gode både på beinplass og bagasjevolum som Toyota RAV4. FOTO: Toyota

BAKSETE-SUV: Blant familie-SUV-ene er det ingen andre som er like gode både på beinplass og bagasjevolum som Toyota RAV4. FOTO: Toyota Foto: Toyota

Høyde gir plass

- Den billigste måten å få gode plassforhold på, er høye småbiler som Ford B-Max, Toyota Verso-S, Kia Venga og Hyundai ix20. I disse bilene strekker kupeen seg over mye av bilens lengde, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

Han understreker at høy bil ikke alltid det samme som god plass - mange SUV-er er ikke eksempler til etterfølgelse når det gjelder plassutnyttelse. Flere nye SUV-modeller viser imidlertid at dette er i ferd med å endre seg til det bedre.

Ekstraordinært

Selv om en kan skape mye plass med smart plassutnyttelse, er det ingen overraskelse at det er i noen av de største og dyreste bilene en virkelig kan breie seg i baksetet. Aller mest plass finner du i biler som Mercedes R-klasse, Jaguar XJ i lang utgave, den nye Range Rover og andre giganter. Men det finnes flere eksempler på at normale biler har noe ekstra å by på.

- Kroneksempelet er Skoda Superb, som tilsynelatende er skapt for å la basketballspillere strekke på beina. Vi ser dessuten at nye kompakte stasjonsvogner har plassforhold i baksetet som man før måtte opp i til den tradisjonelle familiestasjonsvognklassen for å finne, sier Bjørnsen.

Her er en oversiikt over biler i utvalgte bilklasser som utmerker seg med gode plassforhold i baksetet.

BLANT KONGENE: Flerbruksbilen Ford S-Max har bra med bakseteplass. FOTO: Petter Handeland

BLANT KONGENE: Flerbruksbilen Ford S-Max har bra med bakseteplass. FOTO: Petter Handeland

Flerbruksbiler

Slik måles bakseteplassen

Alle testbiler måles etter samme metode. I baksetet måles blant annet største og minste bredde, takhøyde, sitteputas høyde samt tre mål for beinplassen: største, minste og "normal". Normalmålet viser tilgjengelig beinplass i baksetet når det sitter en person av gjennomsnittlig mannshøyde i førersetet. Ved siden av den praktiske bruksopplevelsen er de utvalgte bilene kjennetegnet ved sjenerøse mål for sin bilklasse for normal beinplass, minimumsbredde og takhøyde i baksetet.

Finnes i mange størrelser og prisklasser. Her ser vi på dem som er store nok til å ha en tredje seterad som standard- eller ekstrautstyr.

Ford S-Max

S-Max er teknisk sett en høy utgave av Mondeo, og det blir det mye plass av. Den innvendige bredden gjør den verdt å se på for dem som trenger plass til tre barneseter. Pris fra 353 800 kroner.

VW Sharan

En av svært få sjusetere som har akseptabel plass til menn av gjennomsnittsstørrelse i alle tre seterader samtidig. Store skyvedører på hver side. Men stor bil er ikke billig: pris fra 434 000 kroner.

Peugeot 5008

Plass nok for inntil sju seter trenger ikke bety fryktelig høy pris. Peugeot 5008 starter på 315 500 kroner med motoren vi ville valgt, nemlig 1,6 HDi.

MYE PLASS: VW Sharan. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

MYE PLASS: VW Sharan. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Mercedes R-klasse

Stor familie og tjukk lommebok? Vær så god, seksseteren Mercedes R-klasse er din bil. Firehjulsdrift får du på kjøpet hvis du blar opp minimum 1 066 700 kroner.

Familiestasjonsvogner

Plassforholdene ligger på et ganske jevnt nivå, men noen modeller utmerker seg. Vi tar også med en stasjonsvognhøvding fra storbilklassen.

Skoda Superb

FRANSKMANn MED PLASS: Peugeot 5008. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

FRANSKMANn MED PLASS: Peugeot 5008. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Beinplass som en lang luksuslimousin. Plassen i lengderetningen gjør den til et godt valg ved bruk av bakvendt barnesete. Baksetet er derimot ikke særlig bredt. Pris fra 287 500 kroner.

Ford Mondeo

Fords familiestasjonsvogn har storbilbredde, og det merker du også i baksetet. Aktuelt alternativ for dem som ofte har bruk for alle tre sitteplasser bak. Pris fra 293 200 kroner.

Mercedes E-klasse

E-klasse er en drosjefavoritt. Bredere baksete finner du ikke i stasjonsvogner som selges i Norge. Enormt bagasjerom. Pris fra 494 000 kroner.

SUV

SUV-er fås i et stort pris- og størrelsesspenn. Her er to noenlunde folkelige og én stor og dyr.

PLASSMESTER: Ford Mondeo. FOTO: Petter Handeland

PLASSMESTER: Ford Mondeo. FOTO: Petter Handeland

Mazda CX-5

Noen få, men viktige centimeter ekstra bredde målt mot flere konkurrenter gir bedre plass til tre i baksetet, eller plass til tre barneseter (avhengig av barnesetemodell). Pris fra 284 100 kroner.

Toyota RAV4

ÜBERPLASS: Mercedes E-klasse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

ÜBERPLASS: Mercedes E-klasse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Den splitter nye RAV4 er betydelig større innvendig enn forgjengeren, og beinplassen i baksetet er meget bra. Fås med forhjulsdrift fra 301 200 kroner.

Range Rover

Den nye utgaven av luksus-SUV-en er en borg på veien og har ballsal i kupeen. Det bredeste baksetet vi har målt uansett bilklasse. Høy pris, fra 1 335 000 kroner.

Kompaktbilklassen

De kompakte stasjonsvognene har vokst seg store nok til å være ekte familiebiler. Enkelte høye kompaktbiler er interessante alternativer for dem som ønsker ekstra plass i en relativt kort bil.

Mercedes B-klasse

En Mercedes med plass trenger ikke være håpløst dyr - fraprisen for B-klasse er 311 400 kroner. Meget god beinplass og takhøyde, middels bredde.

Hyundai i30 stv./Kia Cee'd stv.

At disse i30 og Cee'd er i svært nær slekt, vises også når det gjelder plass. Store nok i baksete til at en kan spørre seg om en virkelig trenger større bil. Pris fra hhv. 217 950 og 210 900 kroner.

SUV MED PLASS: Mazda CX-5. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

SUV MED PLASS: Mazda CX-5. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Foto: Egil Nordlien HM Foto

Honda Civic

En av de rommeligste kombikupeene i klassen hva gjelder bredde og beinplass i baksetet (men kun gjennomsnittlig takhøyde). Pluss også for stort bagasjerom. Pris fra 228 000 kroner.

VW Golf kombikupé

Jo da, storselgeren Golf er god også når det handler om plassutnyttelse. Den nye har mer plass til knær og hode enn den forrige, men er ikke særlig bred i baksetet. Pris fra 228 500 kroner.

Små biler

De høye småbilene har mer plass enn tradisjonelle småbiler, og kan på mange områder konkurrere med betydelige større modeller.

Ford B-Max

BILLIG MED PLASS: Hyundai i30. FOTO: Petter Handeland

BILLIG MED PLASS: Hyundai i30. FOTO: Petter Handeland

Utmerker seg med sine spesielle skyvedører som gir store døråpninger, men også med god bredde og beinplass i baksetet. Pris fra 226 300 kroner.

Toyota Verso-S/Subaru Trezia

Søskenbilene fra de to japanske merkene hører definitivt til blant modeller som kan gjøre krav på tittelen "mye plass for pengene". Pris fra hhv. 209 800 og 219 900 kroner.

Hyundai ix20/Kia Venga

Koreanske søsken som i likhet med andre modeller fra Hyundai/Kia har tatt store steg framover på kort tid. Pris fra hhv. 201 950 og 191 900 kroner.

STOR KOMPAKT: Honda Civic. FOTO: Petter Handeland

STOR KOMPAKT: Honda Civic. FOTO: Petter Handeland

Les også:

Nå blir det gunstigere å selge bilen utenlands

Tør du velge annerledes kan du gjøre knallkjøp

Så mange feil har Norges mest populære bruktbiler

Den ukjente bruktbilfella

LITEN MED PLASS Kia Venga. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

LITEN MED PLASS Kia Venga. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Foto: Egil Nordlien HM Foto

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag