Nyhet: Mercedes-Benz E-klasse

E-klasse blir billigere

Lavere pris, enda mer E-klasse, lover importøren. Prisen starter på 454 000 kroner, noe som er 22.000 kroner billigere enn utgående modell.

VÅR: Nye Mercedes E-Klasse er ventet i månedsskiftet mars/april 2013. FOTO: Daimler AG
VÅR: Nye Mercedes E-Klasse er ventet i månedsskiftet mars/april 2013. FOTO: Daimler AG
Sist oppdatert

- Ny teknologi reduserer utslippet og senker prisen, sier direktør for Mercedes-Benz Personbiler, Johnny Danielsen.

Blant annet lanserer Mercedes en helt ny firesylindret bensinmotor i den allerede eksisterende BlueDIRECT-familien, som fram til nå kun har vært å få som seks- eller åttesylindrede motorer. Den nye toliteren yter enten 184 hk (E200) eller 211 hk (E250), der begge to har et CO2-utslipp på beskjedne 135 gr/km. Det tilsvarer et forbruk på 0,58 l/mil.

Nye E-klasse kommer også som Hybrid. E300 BlueTEC Hybrid skal ifølge importøren ha gode ytelser og et CO2-utslipp på fattige 107 gr/km.

Her er prisene:

Diesel

  • E 200 CDI sedan / stv - 454 000 / 494 000
  • E 220 CDI sedan / stv: - 489 000 / 529 000
  • E 250 CDI sedan / stv - 586 000 / 626 000
  • E 250 CDI 4MATIC sedan / stv - 650 000 / 690 000
  • E 300 BlueTEC HYBRID sedan / stv - 598 100 / 638 100
  • E 350 BlueTEC sedan / stv - 755 300 / 795 300
  • E 350 BlueTEC 4MATIC sedan / stv - 802 100 / 842 100

Bensin

  • E 200 sedan / stv - 515 000 / 555 000
  • E 250 sedan / stv - 589 500 / 629 500
  • E 300 4MATIC sedan / stv - 763 900 / 803 900
  • E 500 4MATIC sedan / stv - 1 252 000 / 1 292 000

Slik er nye E-klasse

Dagens E-klasse kom på markedet i 2009 og er en bil som har gjort det godt i våre tester. Men med ny Audi A6 og BMW 5-serie på markedet, kan vi forstå at Mercedes vil pynte litt på E-klasse for å holde den konkurransedyktig.

OMFATTENDE: Den hittil største oppgraderingen i Mercedes' historie, lover produsenten. Svaret får vi om et par måneder, når de første bilene kommer til landet.
OMFATTENDE: Den hittil største oppgraderingen i Mercedes' historie, lover produsenten. Svaret får vi om et par måneder, når de første bilene kommer til landet. Foto: FOTO: Mercedes-Benz

Bilen er riktignok ikke ny fra bunnen av. Den er bygget over samme lest som dagens E-klasse, uten at det gjør noe i det hele tatt, og er ifølge Mercedes-Benz en stor facelift.

Og det er først og fremst det visuelle som Mercedes har jobbet med, og det er i fronten endringene er størst. Mercedes går bort fra to atskilte lykter og har samlet disse i ett tradisjonelt lyshus. Fronten har også fått mer avrundede linjer og er ikke like kantete som dagens modell. Frontfangeren er ny og grillen mer framtredende.

Langs siden er ikke forandringene de største, men nye profiler gir nykomlingen mer sportslig look. Hekken har fått moderate endringer i form av LED-baklys, annen utforming på eksosrørene og litt mer moderne utforming.

Stor tro

Informasjonsansvarlig Henning Larsen i Bertel O. Steen, den norske Mercedes-Benz-importøren, forteller at lansering av ny E-Klasse skjer i månedsskiftet mars/april 2013.

- E-Klasse er en av våre viktigste modeller, og har i alle år vært blant våre to-tre mest solgte biler. Med den nye modellen vil det bli ny og forsterket interesse for modellen. Den kommer fra lansering både som sedan og stasjonsvogn, forteller han med stor iver.

God allrounder

Mercedes slår naturlig nok på stortromma når de nå lanserer en ny E-klasse. Ved siden av ny design, lover produsenten god innvendig plass, høyt sikkerhetsnivå med en lang rekke aktive sikkerhetselementer, luksuriøst interiør, overlegen komfort og selvfølgelig kjøreegenskaper i toppklasse.

Miljø og ytelser

STOR: E-klasse er blant stasjonsvognene med mest plass. FOTO: Daimler AG
STOR: E-klasse er blant stasjonsvognene med mest plass. FOTO: Daimler AG

I tillegg lover Mercedes at motorene, en god blanding av diesel- og bensinmotorer, vil bli ytterligere foredlet for å gi så gode ytelser og lavt forbruk som overhodet mulig. Blant annet lanserer de en helt ny firesylindret bensinmotor i den allerede eksisterende BlueDIRECT-familien, som fram til nå kun har vært å få som seks- eller åttesylindrede motorer.

Den nye toliteren yter enten 184 hk (E200) eller 211 hk (E250), der begge to har et CO2-utslipp på beskjedne 135 gr/km. Det tilsvarer et forbruk på 0,58 l/mil.

Tidenes raskeste E

Nye E-klasse kommer også som Hybrid (E300 BlueTEC Hybrid med CO2-utslipp på 107 gr/km) og i en skikkelig verstingutgave fra hustuneren AMG. Sistnevnte yter 558 hestekrefter og skal sende E-55 AMG fra stillestående til 100 km/t på hysteriske 3,6 sekunder - raskere enn Audi RS6 og BMW M5.

Les også:

Quiz: Kjenner du igjen bilene - Mercedes spesial?

LITE LØFT: Mercedes er kjent for praktfulle førermiljøer. Nye E-klasse blir ikke et unntak.
LITE LØFT: Mercedes er kjent for praktfulle førermiljøer. Nye E-klasse blir ikke et unntak.

Duell: Mercedes ML eller E-klasse med 4Matic?

Årets 10 viktigste biler

En familiebil som får oss til å sikle

VERSTING: AMG kommer med en 4MATIC S-modell av E-klasse med 585 hk, 800 Nm og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Den nye og ""vanlige"" AMG-versjonen av E-klasse har bare 557 hk, og gjør 0-100 km/t på trege 4,2 sekunder. FOTO: Daimler AG
VERSTING: AMG kommer med en 4MATIC S-modell av E-klasse med 585 hk, 800 Nm og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Den nye og ""vanlige"" AMG-versjonen av E-klasse har bare 557 hk, og gjør 0-100 km/t på trege 4,2 sekunder. FOTO: Daimler AG

Denne saken ble første gang publisert 30/01 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også