Prøvekjørt: Jaguar XFR-S Sportbrake

- Dette er en biltype som vi elsker

Dessverre har den ikke vært på slankekur.

Foto: John Wycherley
Sist oppdatert

Det er alltid hyggelig å ønske en ny super-stasjonsvogn velkommen. Dette er en biltype som vi elsker, og det er ganske enkelt ikke nok bilprodusenter som synes de er en god idé.

Men hva er det man ikke kan like med en myk og raffinert 500-hesters stasjonsvogn som kan frakte med seg nok Ikea-flatpakker til å møblere en hel villa? Kanskje drivstoff-økonomien.

BMW ser ikke ut til å klare å bestemme seg for hva de skal mene om denne varetransport-kategorien, så Mercedes og Audi er de eneste pålitelige leverandørene.

Nå får vi vente og se om Jaguar vil kaste seg inn i denne sektoren for fullt. Enkelte ting tyder på at de ikke vil satse mye på dette området framover.

Men mer krefter er aldri feil, eller hva?

Den velkjente kompressormatede V8-eren de bruker, sørger for at Sportbrake har rikelig med trøkk. Motoren og oppsettet til overføringene er likt det i sedanen, men fjæringen er justert så den passer til stasjonsvognen. Den har en spesiallagd trimming av fjæring og dempere bak, bakakselen er endret, den har et nytt krengningsstag og fôringene er stivere. Sideveis stivhet er økt med 30 prosent.

Dessverre ingen slankekur

Dessverre er det ikke på noe tidspunkt tenkt på å sette Sportbrake på en slankekur. Den veier nesten to tonn. Bare denne faktoren kan nok forklare hvorfor Sportbrake aldri kjennes voldsomt rask.

VAKKER: Den ser flott ut. Vi skulle ønske at XFR-S skrek like høyt lydmessig som den gjør visuelt. FOTO: Jaguar
VAKKER: Den ser flott ut. Vi skulle ønske at XFR-S skrek like høyt lydmessig som den gjør visuelt. FOTO: Jaguar

Men det finnes en grunn til. Kompressoren har som spesialitet å levere dreiemoment på lavt turtall. Det er den veldig god til, og det gir bilen flott ytelse under forbikjøringer. Men dette drivverket er så lineært at det ikke er særlig grunn til å trykke på og vente på høyere turtall.

Tekniske data

Motor: 5000 ccm kompressormatet V8

Drift: Bakhjulsdrift

HK: 550

Dreiemoment: 680 Nm

0-100 km/t: 4,6 sek

Forbruk: 1,27 l/mil

CO2-utslipp: 297 g/km

Toppfart: 300 km/t

Vekt: 1967 kg

Pris: fra ca 1 850 000,-

Den mangler den voldsomme lyden til de turboladede rivalene, og det er ikke slik at støyen bygger seg opp. Vi skulle ønske at XFR-S skrek like høyt lydmessig som den gjør visuelt.
Om de rollene kunne vært byttet om, ville det faktisk vært ideelt. De prangende hjulene og skrikende fargene gjør ikke elegante Sportbrake noen tjenester. Lakk den i en mørk farge og sett på metallgrå felger - det ville vi gjort.

Bedre styring en Audi

Enkelte ting gjør Sportbrake svært godt. Den har en mye mer naturlig styring enn Audi RS6, og kjørestilen er både livlig og føyelig. Den er en fornøyelse å kjøre, men det koster.

De oppgitte forbruks- og CO2-tallene er markant verre enn de tyske (selv om de i virkeligheten muligens er mindre).

Og for å være ærlig er et maksimum bagasjerom på 1675 liter ikke bedre enn snittet. En Mercedes E63 AMG har hele 1950 liter. I tillegg begynner Jaguaren å føles litt tilårskommen på innsiden.

Så jo, vi er glade for at den har kommet, men det føles ikke som om dette er starten på en større plan.

DOMMEN:

Svært god å kjøre, og vakker med riktige detaljer. Men den føles på mange måter litt som gårsdagens biler.

RIVALEN:

Audi RS6 Avant - all kraften, og mer veigrep. V8 med dobbel turbo er rå og sterk.

Les også:

STASJONSVOGN: Praktisk familiebil med 550 hk. Hyggelig. FOTO: Jaguar
STASJONSVOGN: Praktisk familiebil med 550 hk. Hyggelig. FOTO: Jaguar

Stiller de andre Porsche-modellene fullstendig i skyggen

Designernes dom over Mercedes S-klasse og Audi A8

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Denne saken ble første gang publisert 13/05 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også