Sikkerhet i bil

Best på barnesikkerhet

Du trenger ikke stor og dyr bil for å sikre barna.

SIKKERHET: Når det gjelder sikkerhet for barn scorer Hyundai i30 svært godt i EuroNCAPs kollisjonstest. Foto: EuroNCAP
SIKKERHET: Når det gjelder sikkerhet for barn scorer Hyundai i30 svært godt i EuroNCAPs kollisjonstest. Foto: EuroNCAP
Sist oppdatert

Kollisjonstest-organisasjonen EuroNCAP sikkerhetstester mange av de nye bilene som kommer på markedet. I 2011 ble 53 nye bilmodeller testet av organisasjonen. De flester fikk toppkarakteren 5 stjerner, elleve fikk 4 stjerner mens Dacia Duster ble taperen med kun 3 stjerner.

Nå er fire nye biler testet, Mazda CX-5, BMW 3-serie, Hyundai i30 og Peugeot 208.

Når det gjelder sikkerhet for barn ble Hyundai i30 den beste bilen med 90 prosent score av 100 mulige. Sammen med Subaru XV og VW Beetle er den dermed den tryggeste bilen for barn i klassen som EuroNCAP definerer som små familiebiler. Ifølge testresultatene er i30 faktisk tryggere for barn enn større biler som Hyundai i40, Volvo V60 og Mercedes M-klasse - som alle er testet i 2012.

Hyundai i30 gjør det imidflertid ikke like godt i frontkollisjonstesten. Føreren fikk skader i brystet.

Kompakt-SUV-en Mazda CX-5 oppnådde maksimalt antall poeng i frontkollisjonstesten og sidekollisjonstesten.

Skjerper kravene til fotgjengersikkerhet

EuroNCAP har fra i år skjerpet inn kravene til fotgjengersikkerhet. Dette har bilprodusentene har fulgt opp, noe som gleder NAF.

- Vi ser på flere av bilene i denne testen at de gjør det bra på fotgjengersikkerhet. Dette er gode nyheter for myke trafikanter, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Særlig BMW-en imponerer i deltesten som går på fotgjengersikkerhet. Den fikk hele 78 prosent på denne deltesten. De tre andre bilene lå nærmere minimumskravet på 60 prosent for å få fem stjerner på fotgjengersikkerhet. Peugeot 208 var dårligst med 61 prosent, mens Mazda CX-5 fikk 64 prosent og Hyundai i30 fikk 67 prosent.

FORTGJENGER: Nye BMW 3-serie gjør det bra i kollisjonstesten og får særlig skryt av EuroNCAP for fotgjengersikkerheten. Foto: EuroNCAP
FORTGJENGER: Nye BMW 3-serie gjør det bra i kollisjonstesten og får særlig skryt av EuroNCAP for fotgjengersikkerheten. Foto: EuroNCAP

Øker kravet til assistenter

Automatiske nødbremssystemer på biler er blitt vanligere. Både BMW 3-serie og Mazda CX-5 tilbyr dette. På Mazda-en er det sågar standard. Slike systemer vil bli innlemmet som et kriterium i fremtidens EuroNCAP-tester, ifølge NAF.

- Selv om alle bilene i denne kollisjonstesten totalt får fem stjerner, har de styrker og svakheter på de ulike testområdene. Derfor er det viktig at bilkjøperne ser på deltesten, og tenker gjennom hva som er viktig for dem ved kjøp av ny bil, uttaler Engebretsen.

Slik scorer bilene i EuroNCAPs test:

TOPPSCORE: Kompakt-SUV-en Mazda CX-5 oppnådde maksimalt antall poeng i frontkollisjonstesten og sidekollisjonstesten. Foto: EuroNCAP
TOPPSCORE: Kompakt-SUV-en Mazda CX-5 oppnådde maksimalt antall poeng i frontkollisjonstesten og sidekollisjonstesten. Foto: EuroNCAP

Modell

Total rating

Sikkerhet voksne

Sikkerhet barn

Sikkerhet fotgjengere

Safety assist

BMW 3-serie

5 stjerner

95 %

84 %

78 %

86 %

Hyundai i30

5 stjerner

90 %

90 %

67 %

86 %

Mazda CX-5

5 stjerner

94 %

87 %

64 %

86 %

Peugeot 208

5 stjerner

88 %

78 %

61 %

83 %

Les også:

Nordmenn digger denne biltypen

Quiz: Hvilke SUV-er ser du her?

Slik takler du sinker i forbikjøringsfeltet

Denne saken ble første gang publisert 31/05 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også