Nissan X-Trail

Best på bakseteplass

Nye Nissan X-Trail blir betydelig rimeligere enn forgjengeren.

Sist oppdatert

I en klasse hvor du allerede finner populære modeller som Mazda CX-5, Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander og VW Tiguan, kommer nå en en antatt tøff konkurrent fra Nissan, nye X-Trail, som er blitt en betydelig mer moderne bil enn forgjengeren.

Nye Nissan X-Trail lanseres i august med priser fra 312 900 kroner. Det er over 80 000 rimeligere enn forrige X-Trail som hadde en startpris rundt 400 000 kroner - da med toliters diesel på 150 hk.

X-Trail er blitt 1,7 cm lenger (4,643 mm) enn forgjengeren og har 7,6 cm lengre akselavstand, noe som bidrar til bedre plass inne i bilen. Den nye modellen er også tre cm bredere og fem mm lavere enn forgjengeren. Bakkeklaringen er fortsatt er på 210 mm.

Best på benplass

Og nå kan den også fås som syvseter. Den fyller dermed funksjonen som Nissan Qashqai hadde. Nye Qashqai kan ikke fås som syvseter. Setene i X-Trail kan skyves eller felles ned, slik at man kan tilpasse bagasjerom og komfort etter behov.

X-Trail skal ha klasses beste beste benplass for baksetepassasjerer, ifølge Nissan

Smart og stort bagasjerom

Som ekstrautstyr kan du få en tredje seterad som kan legges helt ned. Med syv seter er bagasjeplassen på 135 liter. Med den tredje seteraden foldet ned er bagasjeplassen på 550 liter.

X-Trail har et ganske romslig "smuglerrom" under et dobbelt bagasjeromsgulv. Man kan bruke den ene gulvplaten til å dele bagasjerommet inn i et øvre og nedre område. I øvre stilling kan gulvet holde inntil to enheter på 10 kilo og 75 kilo i midtstillingen.

SUV: Prisene på Nissan X-Trail starter på 312 900 kroner. FOTO: Nissan
SUV: Prisene på Nissan X-Trail starter på 312 900 kroner. FOTO: Nissan

Ny turbodiesel

Nye X-Trail lanseres med en 130 dCi turbodieselmotor, og kan fås som firehjulstrekker eller med forhjulsdrift.

Med drift på kun to hjul kan den utstyres med Xtronic automatgirkasse. I motsetning til vanlig variabel overføring vil Xtronic-girkassen på nye X-Trail etterligne oppførselen til vanlige Multi-Ratio automatgirkasser, ifølge Nissan. Det vil si at den skal tilpasse giringen etter kjørstilen, med myk kraftlevering ved lav belastning og en mer direkte ytelseslevering ved kraftig akselerasjon.

Lavt utslipp

Den nye dCi 130-motoren skal være mye renere enn forgjengeren. Modellene med tohjulsdrift og manuell girkasse har et oppgitt CO2-utslipp på 129 g/km, mens versjonene utstyrt med Xtronic har et utslipp på 135 g/km.

Større bensinturbo kommer

4x4-modellene har et CO2-utslipp på 139 g/km - en reduksjon på 18 prosent sammenlignet med forgjengeren. Modellene med firehjulsdrift har All Mode 4x4-i-systemet, som kontrollerer trekkevnen elektronisk. Med et dreiehjul på midtkonsollen kan man velge mellom tohjulsdrift, Auto-modus eller «Lock», som gir permanent firehjulsdrift.

En 1,6-liters DIG-T turboladet bensinmotor med 163 hk vil komme på markedet i 2015.

Moderne sikkerhetsutstyr

SUV: Nye X-Trail er blitt en langt mer moderne bil enn forgjengeren. FOTO: Nissan
SUV: Nye X-Trail er blitt en langt mer moderne bil enn forgjengeren. FOTO: Nissan

Alt etter hvor mye du vil betale kan X-Trail fås med hjelperoboter og moderne sikkerhetsutstyr som er blitt vanlig i flere nye biler.

Around View Monitor med Intelligent parkeringshjelp: Etter automatisk måling av en tilgjengelig parkeringsplass hjelper bilen deg på plass. Du må selv kontrollere kjøringen forover og bakover. Systemet kan også parkere bilen på vanlige biloppstillingsplasser ved hjelp av fugleperspektivet som finnes i Around View Monitor.

LED hovedlys: LED-kjørelysene er standard på toppmodellene

Nødbrems. Et radarsystem skanner veien foran, og varsler med lyd dersom avstanden til bilen foran blir kritisk. Hvis føreren ikke reagerer, bremser bilen automatisk. Nissan sier ikke noe om i hvilke hastigheter systemet fungerer.

Førervarsling: Tretthetsvarsler som skal registrere endring kjøreatferd ved sammenligning. Vises med et varsel på det midtre kombimeteret.

Trafikkskiltgjenkjenning: Systemet leser fartsskilt og varsler om tillatt fartsgrense med symbol.

Filskiftevarsling: Varsler føreren med lyd dersom bilen beveger seg ut av kjørefeltet.

Blindsonevarsling: Bruker Around View Monitor til å registrere kjøretøy i blindsoneområdene. Lyser opp et diskret varsellys på sidespeilet. Varsler med lyd dersom du blinker for å skifte fil med bil i blindsonen.

KOMPAKT-SUV: Nissan X-Trail lanseres i august. FOTO: Nissan
KOMPAKT-SUV: Nissan X-Trail lanseres i august. FOTO: Nissan

Registrering av objekter i bevegelse: Bilens parkeringssensorer foran og bak registrerer objekter i bevegelse i bilens umiddelbare nærhet.

Fjernlysassistanse: Registrere automatisk når du skal skifte fra nærlys til fjernlys

Priser sammenlignet med viktige konkurrenter (de rimeligste versjonene)

Nissan X-Trail: Fra 312 900 kroner

Mazda CX-5: 2,0 (165 hk og 2WD), bensin og sekstrinns manuelt gir: 331 300 kroner

Mitsubishi Outlander: 2.0 MIVEC Invite (150 hk 2WD), bensin og sekstrinns manuelt gir: 299 900 kroner

Toyota RAV4: 2,0 D-4D (124 hk 2WD), diesel og sekstrinns manuelt gir: 298 000 kroner

VW Tiguan: 1,4 (122 hk og 2WD), bensin og sekstrinns manuelt gir: 326 500 kroner

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Stiller de andre Porsche-modellene fullstendig i skyggen

Designernes dom over Mercedes S-klasse og Audi A8

Denne saken ble første gang publisert 15/05 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også