Audi RS6 Avant

Familiebil på steroider

Audi RS6 Avant er i utgangspunktet en vanvittig stasjonsvogn. Men denne er enda sprøere.

Pluss ikon
AUDI: Flere tyske tunere har trimmet Audi RS6 Avant til enda flere krefter enn de 560 som bilen har originalt. Nå er det engelske Litchfeld sin tur. FOTO: Produsent
AUDI: Flere tyske tunere har trimmet Audi RS6 Avant til enda flere krefter enn de 560 som bilen har originalt. Nå er det engelske Litchfeld sin tur. FOTO: Produsent
Sist oppdatert

Mange ord kan beskrive en Audi RS6 Avant fra den britiske tuneren Litchfeld. Treg er ikke ett av dem. Men det visste du jo, siden treg er et ord som heller ikke gjelder for en standard RS6. Den er en 560-hesters superbil med enorm lastekapasitet.

Audi hevder at den kan gjøre 0–100 på 3,9 sekunder. Vår testbil kom til 97 km/t på 3,4 sekunder. Så mens du kanskje ikke får det forbruket du forventer (1,01 l/mil? Glem det), får du ytelse så det holder.

Sterkere enn Ferrari F12

Uansett er denne, forståelig nok, raskere. Mye raskere. Og alt Litchfield har gjort er å justere ECU-en og montert et nytt eksosanlegg. Går du for tunerens råeste program (Stage 3) for RS6  får du vanvittig eksoslyd og 760 hester. Det koster 4939 pund i England, ikke akkurat småpenger for de fleste.

Men se bort fra pengene et øyeblikk, og se litt på tallene: 760 hester er mer enn i biler som Ferrari F12 og Lamborghini Aventador SV. Og i engelsk målestokk er 5000 pund mindre enn Audi tar for sitt råeste B&O-lydanlegg.

Og hva teller mest – watt eller hester? Beklager, retorisk spørsmål.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RS6 Litchfield: Omdefinerer kjapp.
RS6 Litchfield: Omdefinerer kjapp.

Går ikke ut over nytteverdien

Dessuten er lyden fra eksosen bedre enn det et musikkanlegg kan gi. Eksosanlegget fra Akrapovič får en Jaguar F-Type til å låte kastrert. Hvert girskift er et tordendrønn, og hver gang du letter litt på gassen kommer en solid artillerisalve. Det er nesten komisk, derfor kan du justere eksoslyden.

Men det er det voldsomme skyvet i denne Audien som er så forvirrende. Selv om du skulle være vant til en rask MC eller en F1-bil, vil du likevel bli satt ut av hvor rask denne familiebilen er – uten at det går ut over kjøreegenskapene eller nytteverdien. Den triller av sted glad og snill som en diesel, men de ville kreftene er aldri langt unna. Kreftene leveres enda mer kontant enn i originalen, og måten skyvet bygger seg opp mens nåla går høyere og høyere er svimlende. Dette er et veldig, veldig godt integrert oppsett.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VEL BLÅST: Eksosanlegget 
fra Akrapovič får mye annet 
til å blekne.
VEL BLÅST: Eksosanlegget fra Akrapovič får mye annet til å blekne.

Mer uskikkelig

Iain Litchfield forteller at motoren er så ekstremt overkonstruert at de faktisk kan hente ut enda mer. Jeg vet ikke om det er lurt, og i hvert fall ikke med standard bremser. Men girkassa og chassiset trives fint. Hele bilen føles like komplett og gjennomført som en offisiell fabrikkbil. Bare mye, mye mer uskikkelig.

DOMMEN:

Vanvittig superbil med plass til ungene + mye mer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FULLT: Tettpakket motorrom.
FULLT: Tettpakket motorrom.

Teknisk data

Pris: Ca 5000 pund i England (64 000,-) pluss en Audi RS6 Avant

(1 662 700 kr i Norge)

Motor: 3999 ccm V8, twinturbo, tiptronic, quattro

Hk: 760 hk

Nm: Ikke oppgitt, 700 Nm originalt

0–100 km/t:  3,2 sek,

Toppfart: 305 km/t

Denne saken ble første gang publisert 20/04 2016, og sist oppdatert 27/01 2020.

Les også