Mercedes B-klasse gjør ikke noe stort inntrykk på salgsstatistikken, men med 480 solgte biler ved utgangen av august, er den blant de mest solgte flerbruksbilene i Norge. Med flerbruksbil mener vi litt høyere biler gjerne med en fleksibel bakseteløsning.

I Norge havner flerbruksbilene ofte i skyggen av stasjonsvogner og SUV-er som ser ut til å ha høyere status.

Med AMG-pakke

Men kanskje kan en Mercedes B-klasse med nye look og oppgraderte utstyrsløsninger sette noe mer fart i salget. Man kan blant annet biffe den opp med AMG-line, men det koster selvsagt. Den nye versjonen leveres med en rekke nye utstyrsnivåer, ifølge den norske importøren, og har fått et oppgradert utseende, både eksteriørt og interiørt.

B-klasse kommer med blant annet ny fremre støtfanger og luftinntak, og den kan fås med nevnte AMG-pakke. Sammen med nye integrerte LED-lys gir dette bilen et barskere utseende. DAB-radio og syvtommers infotainmentskjerm er nå standard.

Hele ni motorer

Bilen kommer med hele ni motoralternativer, fem dielsemotorer med et oppgitt forbruk som spenner fra 0,36 liter per mil til 0,5 liter per mil. Ønsker man bensin kan man velge mellom fire motorer med et forbruk som spenner fra 0,54 liter per mil til 0,66 liter per mil.

Det oppgitte CO2-utslippet spenner fra 104 g/km til 154 g/km. Vennligst er dieselmotorene med 90, 109 eller 136 hk i kombinasjon med syvtrinns automatgir (7G-DCT). Verst når det kommer til CO2-utslipp er B250 med 211 hester bensin og 4Matic-firehjulsdrift.

B 250 4MATIC (W 246) 2014, jupiterrot, AMG Line B 250 4MATIC (W 246) 2014, jupiter red, AMG Line=

MED AMG-PAKKE: Mercedes B-klasse B 250 4MATIC AMG Line. FOTO: Daimler AG

Elektrisk versjon kommer

Prisene starter på 299 900 kroner. Da får man 90-hester B160 CDI (diesel) uten syvtrinns automat. Dyrest (uten ekstrautstyr) er 211-hesters B250 4Matic med 7G-DCT-gir til 506 500 kroner. Billigst B-klasse med 4Matic blir B200 CDI med 136 hk til 399 900 kroner - uten ekstrautstyr.

B-klasse kommer også med en helt elektrisk variant, B-Class Electric Drive.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om Mercedes-biler?

Endelig får Ford-en firehjulsdrift, tror vi

Her er våre stasjonsvogn-favoritter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!