Til høsten kommer en helt ny VW Passat som blir åttende generasjon av modellen som ble introdusert for første gang for 41 år siden. For første gang blir en ladbar hybrid å finne i utvalget. Den plugg-inn hybride versjonen vil ha en elmotor med en rekkevidde på 50 kilometer på ren eldrift, i tillegg til en 1,4 liters bensinmotor på 150 hk. Dette gir en total effekt på 204 hk.

Dette er antakelig en motorkombinasjon som ville passet svært mange nordmenns bruk og preferansener, men bilavgiftene gjør ladbare hybrider med mange hestekrefter svært kostbare.

Ny toliters biturbo

For øvrig vil nye Passat komme med motoralternativer fra 120 til 280 hk. I Norge vil motorene spenne fra 120 til 240 hk.

Toppmodellen i Norge blir en ny toliters biturbo diesel på 240 hk og et dreiemoment på 500 Nm. Denne modellen leveres med en sjutrinns DSG-girkasse og firehjulsdrift.

Det er ikke så mye vi vet om nye Passat ennå, men den kommer med nye digitale instrumenter med en skjerm på 12,3 tommer, like stor som i Mercedes S-klasse, som riktig nok har to stykker á 12,3 tommer. Til sammenligning har Tesla Model S en 17-tommer stor, berøringsskjerm.

Stor skjerm og hengerprogram

Skjermen i Passat har både 2D- og 3D-visning og en oppløsning på 1440 x 540 piksler. Nye Passat kan også leveres med head-up display, ny bakseteunderholdning, city nødbrems og fotgjengerovervåking, samt et 360-graders kamera som gjør det lettere å parkere. Systemet har også et "tilhengerprogram", som skal gjøre enklere å rygge med henger.

Bilen blir også utstyrt med LED-baklykter. LED foran ser ut til å bli ekstrautstyr. Nye Passat blir opptil 85 kilo lettere enn forgjengeren, avhengig av motorversjon. Dette har man fått til blant annet ved å bruke aluminium i konstruksjonen, samt lettere motorer.

Les også:

Prøvekjørt: Dette mener vi om den elektriske Golfen

Sjekk om bilen din er omfattet av de nye dekkreglene

Øvelseskjøre - dette må du vite

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!