21. april åpner bilutstillingen i Beijing og der viser VW frem en fornyet versjon av VW Touareg. Rent utseendemessig har den fått et ansiktsløft foran og bak. Den har også fått et innvendig løft med nye knapper, brytere og endret bakgrunnsbelysning. Onlinetjenester som Google Earth-karttjeneste, Google Street View og trafikkinformasjon blir tilgjengelig.

Touareg, som ble lansert for første gang i 2002, kommer nå også med bi-xenon-lys som standard, med automatiske fjernlys som ekstrautstyr. De slår automatisk over til nærlys ved møtenede trafikk. SUV-en kommer også med nye sikkerhetsfunksjoner som standard, blant annet et automatisk post-kollisjon bremsesystem. Ved en eventuell kollisjon bremser bilen automatisk opp for å unngå ytterligere kollsjoner.

Den kommer også med et drivstoffbesparende rullemodus som standard. Det kobler ut drivverket når du ikke gir gass, slik at friksjonen reduseres. Samtlige motorer har åttetrinns automatgir, drivstoffbesparende stopp/start-funksjon og regenerering av bremsekraft.

Mer effektive motorer

I Europa kommer Touareg med tre dieselmotorer; to treliters V6-ere med henholdvis 204 og 258 hk, samt en 4,2-liters V8-er på 340 hk. De to V6-dieselene tilfredsstiller utslippskravene formulert i EU6 som trer i kraft september 2015.

Det oppgitte forbruket i rimeligste Touareg med 204 hk, er redusert fra 0,7 liter per mil til 0,66 liter per mil. Den største V6-dieselen har fått noen flere hestekrefter, men det oppgitte forbruket er redusert fra 0,72 liter per mil til 0,68 liter - med et CO2-utslipp på 178 g/km.

I Europa kan Touareg som før fås med bensinhybrid. Her snakker vi om en turboladet V6 TSI-motor på 333 hk som virker sammen med en elektromotor på 52 hk. Når de jobber sammen yter Touareg-en maks 380 hk og 580 Nm. Forbruket er oppgitt til 0,82 liter per mil, som tilsvarer et CO2-utslipp på 193 g/km.

Terrengpakke

Alle Tourareg-ene har 4Motion-firehjulsdrift. V6-eren med 258 hk kan også fås med Terrain Tech-pakke med lavgirserie og lås på sentral- og bakdifferensialene. Med luftfjæring kan den heises til en bakkeklaring på 30 centimeter.

Les også:

Tesla vil droppe sidespeilene

Edderkopp lager trøbbel for Mazda

Stramt bilbudsjett? Her er billig-bruktbilene som holder lengst

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!