Hvor dårlig står det til?

Dårlig. Ingen biler er produsert siden juli i fjor. Grunnleggeren Henrik Fisker har forlatt skuta. Tre av fire ansatte er permittert, og resten har svært lite å gjøre. Daglig ledere kommer og går. Alt i alt har hver av de 2200 bilene som er solgt kostet investorene - inkludert amerikanske myndigheter - mer enn 660 000 dollar. Konkurs truer.

Men alle elsket Karma. Hva gikk galt?

Fisker vil svare at de har vært ekstremt uheldige. Bilene måtte tilbakekalles grunnet brannfare. Først problemet med batteriene, deretter med kjøleviften. Begge problemer skyldes eksterne leverandører, ifølge Fisker. Og verre skulle det bli. I fjor gikk batteriprodusenten, A123 Systems, konkurs og plutselig var Fisker uten batteriforsyninger. Deretter ødela orkanen Sandy 338 finskproduserte Karmaer som sto lagret på havna i New Jersey. Forsikringsselskapet nektet å betale.

Auda, ingen god start.

Nyoppstartede bilprodusenter har små sjanser for å overleve. Å skulle bygge en revolusjonerende bil gjør det enda vanskeligere. Karma har en elektrisk drivlinje med rekkeviddeforlenger. Selv om Chevrolet Volt bidro med et lignende konsept, måtte Fisker gjøre mesteparten av utviklingen fra grunn av. Dette var svært kostbart og de overskred budsjetter og frister. Amerikanske myndigheter hadde stilt 529 millioner dollar til disposisjon, men siden ikke fristene ble holdt, ble kun 193 millioner dollar utbetalt.

=

ATLANTIC: Kanskje kan den mindre og rimeligere Atlantic kan redde Fiskers skinn. FOTO: Bruce Benedict

Hvorfor skulle skattebetalerne finansiere en luksusbil?

Fordi den amerikanske regjeringen ville oppmuntre til grønnere biler. At Karma skulle produseres i Finland betød ingen nye arbeidsplasser i USA, så Fisker søkte om penger til å starte produksjonen av en annen modell i Delaware, alt før en eneste Karma var bygget. Uansett, myndighetens lån oppmuntret andre investorer, så Fisker hadde tilgang på 1,7 milliarder dollar.

Du verden, hvor ble det av pengene?

Til utviklingen av Karma, og til å få satt den i produksjon. Så til overtagelsen av fabrikken i Delaware og til utviklingen av Atlantic - den mindre og billigere bilen. På toppen av dette kom tilbakekallingene og oppkjøpet av konkursboet til A123. Uten inntekt fra solgte biler forsvant penga fort.

=

LITE BØLGER: Det spørs om vi noensinne får se noe til den Ferrari FF-aktige Fisker Surf. FOTO: Newspress

Hva nå?

Hvis det løser seg med Karma, og teknologien kan tilpasses en billigere bil med større salgspotensial, som allerede er kommet langt i utviklingen, så kan det hende at andre bilprodusenter er interessert i Fisker. Myndighetene i USA deler ut utslippskvoter, noe som betyr at jo flere elbiler et selskap selger, desto flere bensinsluk kan omsettes. Flere skal være interessert, inkludert statsfinansierte kinesiske produsenter.

Så vi har ikke hørt det siste fra Fisker?

Den som kommer selskapet til unnsetning forplikter seg også til å betale tilbake flere hundre millioner dollar til investorene og den amerikanske staten. Dersom de venter til selskapet er konkurs, kan de få det for nær sagt lommerusk. Søder, det er en trist sak. Men ikke så trist som med Saab.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!