Mitsubishi trekker seg

Exit Dakar

Mitsubishi trekker seg fra rally raid og klassikeren Dakar. Finanskrisen får skylden.

TREKKER SEG: Det hjalp ikke med en ny turbodiesel Racing Lancer i 2008. Etter år med Dakar-suksess endte Mitsubishi i grøfta ¿ og trekker seg.

TREKKER SEG: Det hjalp ikke med en ny turbodiesel Racing Lancer i 2008. Etter år med Dakar-suksess endte Mitsubishi i grøfta ¿ og trekker seg.

Publisert Oppdatert

Mitsubishi følger i hjulsporene til Subaru og Suzuki, som i desember kunngjorde at de trakk seg fra rally-VM. Det er flere år siden Mitsubishi trakk seg fra akkurat det mesterskapet, og det er primært rally raid (langdistanserally a la Dakar) som har vært det bilsportslige satsningsområdet for det japanske merket i den senere tid.

At Mitsubishi trekker seg fra Dakar og andre rally raids, er like dramatisk som at Subaru trakk seg fra rally-VM. Merket har vært det absolutt toneangivende i mange år, selv om de nå sist fikk grundig juling av VW.

Les om Subarus exit rally-VM

Særlig Dakar har vært et utstillingsvindu for Mitsubishis offroadere og SUVer. Av 26 starter har de vunnet bilklassen hele 12 ganger. Syv av dem kom på rad, i perioden 2001-2007. Ingen kan vise til noe liknende i Dakar (tidligere Paris-Dakar).

Selvsagt får den pågående finanskrisen skylden. I disse tøffe økonomiske tider ønsker Mitsubishi et smalere fokus i sin virksomhet. Det hjalp sikkert også at japanerne - til tross for at de hadde klar en ny dieseldrevet rally raid-bil i fjor høst - fikk stryk så det holdt i årets Dakar. En syvendeplass er intet mindre enn katastrofe for et vinnervant merke!

Sånn sett ser vi klare linjer til Subaru og Suzuki, og for den saks skyld også Honda, som trakk seg fra Formel 1. Dårlige sportslige resultater pluss finanskrise er lik exit bilsport.

Les om Dakar her:

www.dakar.com

Les også:

- Subaru kommer neppe tilbake

Rally med vanlige biler

- Suzuki er den beste rallybilen

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag