Prøvekjørt: Mini Paceman

Enda en Mini i farta

Mini-familien blir stadig større. Paceman er en sportslig tredørsversjon av Countryman.

MINI NR. 7: Paceman er den syvende modellen i Mini-familien. FOTO: Erik Five Gunnerud
MINI NR. 7: Paceman er den syvende modellen i Mini-familien. FOTO: Erik Five Gunnerud
Sist oppdatert

Mini-familien er i ferd med å bli alvorlig stor! Den syvende modellen siden comebacket i 2001 er på plass i Norge. Og hvem kunne den gangen drømt om at den ordinære Mini skulle få følge av Mini Clubman, Countryman, Coupé, Cabriolet, Roadster - og nå Paceman?

Nå er disse modellene så beslektet, at de er mer som "bil-brødre" å betrakte. Variasjoner over et tema. Vi snakker ikke om Land Cruiser og Yaris her, men om syv modeller med helt klare karosserimessige og interiørmessige likhetstrekk.

Mini har åpenbart vært opptatt av kunne tilby modeller for nærmest en hver smak!

- I premiumsegmentet er det viktig å kunne tilfredsstille spesielle ønsker, og la kundene få muligheten til å skille seg ut, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Kjetil Myhre hos BMW Norge.

Mindre praktisk

Og det er selvsagt økonomisk gunstig å basere seg på samme samlebåndet, slik Mini-modellene mer eller mindre gjør. Å utvikle en helt ny og unik modell koster mye mer enn å flikke på en eksisterende.

Mini-modellen Paceman er sterkt beslektet med Countryman. Fra A-stolpen og fremover er de kliss like, og lengde såvel som bredde er også likt. Men der Countryman er høyreist bakover, og med bakdører, er Paceman coupeaktig, og fås kun som tredørs.

Den fremstår da også som litt mindre praktisk, og enda mer sportslig, enn Countryman, og fås for eksempel ikke med One-motorisering. Sportsunderstell er dertil standard.

Andre forskjeller er at støynivået etter sigende skal være lavere i Paceman enn i Countryman, mens vindusheisknappene er flyttet fra midtkonsoll til sidedører.

Så er det også verdt å merke seg at Paceman, gitt samme motor og utstyr, alltid vil være noen tusenlapper dyrere enn en Countryman. Ifølge Kjetil Myhre skyldes det sportsunderstellet og en litt annerledes konstruksjon.

NUMMER SYV: Paceman er den syvende Mini-modellen siden 2001. FOTO: Erik Five Gunnerud
NUMMER SYV: Paceman er den syvende Mini-modellen siden 2001. FOTO: Erik Five Gunnerud

Mini med 4WD

KOMMER FREM: Mini med All4-drift trives godt i slalåmbakken. FOTO: Geir Svardal
KOMMER FREM: Mini med All4-drift trives godt i slalåmbakken. FOTO: Geir Svardal

Firehjulstrekket fikk en gruppe motorjournalister seriøst testet da Mini inviterte til "slalåmkjøring" i Oslo Winter Park på Tryvann. En grei bakkestart på dagen!

Minis All4-system er opsjon på diverse Mini-versjoner. Motorkraften fordeles sømløst med basis i faktorer som gasspedal-kraft, styringsvinkler og hjulspinn, men i utgangspunktet er kraftfordelingen på cirka 60-40 prosent på for- og bakaksel - det motsatte av BMWs Xdrive.

- Biler med All4 vil derfor kunne oppleves litt mer understyrt enn en BMW med Xdrive, sier Anders Sariberget hos BMW Norge.

At Mini med All4 er tilnærmet rent forhjulstrukket ved normal kjøring i hastigheter under 10 km/t og over 150 km/t har vel bare akademisk interesse for de fleste norske kunder.

Paceman starter i Cooper-versjon, med 122 hk, og koster da 279 600 kroner. En Paceman Cooper SD med All4 koster 394 600 kroner.

Les også:

Den perfekte påske-Golfen

Stasjonsvognene du skal se etter

Fiat Panda 4x4 - dødsbra!

Japansk bilmerke har høyest merkevareverdi

Denne saken ble første gang publisert 13/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også