TESTVINNER: Haibike trakk det aller lengste strået i testen vår. FOTO: Geir Svardal

Om testen:

I testen av elsykler har tre syklister prøvd alle syklene til vanlig hverdagsbruk, flere ganger, i perioden mars til mai 2015.

Testpanel

Tron Høgvold
Redaksjonssjef, Hjemme-PC/Klikk Teknologi. Terrengsyklist, landeveissyklist og jobbsyklist. Har bygd egen el-sykkel som brukes til pendling.

Geir Svardal
Reporter, redaksjonssjef Vi Menn Bobil. Har syklet vanlig sykkel i alle år, mest som trening. Pendlet med elsykkel til jobb siden 2013, totalt 3000 km.

Marit Bromark
Reporter, Foreldre.no. Sykler daglig til jobb, 11 km hver vei. Ikke prøvd elsykkel før denne testen.

Testutvalg- og metode

Syklene som er valgt til testen er foreslått av leverandørene. Premisset er sykler som er godt egnet til jobb-pendling, med tilstrekkelig rekkevidde.

Alle i testpanelet har brukt alle syklene flere ganger i løpet av testperioden fra slutten av mars til 22. mai. Syklene er testet på ulike underlag og i ulike miljøer. Hovedformålet er å sjekke syklenes egnethet til pendling på vanlige hjem-jobb-avstander, fra 7-8 km til 20-25 km. 

Kriteriene i testen: brukervennlighet, motoropplevelse og -assistanse, komfort og manøvrering, bremser og gir, teknisk design, verdi for pengene. Vi har lagt størst vekt på brukervennlighet og motoropplevelse. 

Karakterer fra 1 til 6, basert på gjennomsnitt for vektede delkarakterer i testen. Totalvurdering dersom sykkel ligger "på vippen" mellom to karakterer. Rekkefølgen syklene står i reflekterer plasseringen, slik at sterk firer for eksempel kommer over svak firer. 

BATTERIET BAK: Noen sykler, som Smartmotion, har batteriet plassert under bagasjebrettet. Det kan gjøre sykkelen baktung. FOTO: Geir Svardal

To typer sensor

Rotasjonssensor betyr at når du tråkker på pedalene, vil pedalakselen – også kalt kranken – rotere, som igjen aktiverer motoren. Du vil kjenne en liten forsinkelse, typisk en halv omdreining på kranken, før motoren aktiveres, ifølge Forbrukerrådet.

Det har ingen ting å si hvor hardt eller løst du tråkker på pedalen, så lenge du holder deg innenfor farten der motoren gir assistanse.

Momentsensor er mer avansert og dyrere. Med en momentsensor får du mer kraft i motoren når du tråkker hardere. Dyre momentsensor-sykler har ofte tilleggssensorer som registrerer valgt gir, tråkkehastighet og rullehastighet, og derfor utnytter motoren bedre.

3 MOTORTYPER: Krankmotor, som denne, er en av de tre alternative motortypene. FOTO. Tron Høgvold

Tre typer motor

Slik forklarer vår ekspert Tron Høgvold forskjellen på de ulike motorene:

Navmotor i forhjulet: Sitter gjerne på de rimeligste og minst sofistikerte elsyklene. De er vanskeligere å få av og på hjulet ved f.eks. en punktering, men er rimelige. Som oftest ikke en kraftig motor - har alltid rotasjonssensor.

Navmotor i bakhjulet: Gir bra skyv, men ofte ikke like bra i bratte bakker. Stor forskjell på dyre og rimelige sykler med bakhjulsmotor oppfører seg. Rimelige sykler med navmotor bak har rotasjonssensor, dyrere modeller har momentsensor.

Det er ofte vanskeligere å få av hjulet ved punktering, og sykkelvogn kan ofte ikke monteres uten å modifisere vognfestet.

Krankmotor: Sitter ved pedalene. Kraftoverføringen til hjulet skjer via kjede og drivverk på vanlig måte. Syklisten kan da gi motoren rett turtall og optimalisere ytelsen med girvalg - derfor går oftest disse motorene aller best i de bratteste motbakkene.

Vektplasseringen i kranken er også et pluss, et minus er intern motstand i motoren og mye belastning på girene ved girsifiter. Det merkes under tråkking uten assistanse/høyere fart enn motoren assisterer. Alle krankmotorene i testen, fra Bosch (to ulike motorer), Shimano og Yamaha, har momentsensor.

1. juni stenges det ene løpet i Smestadtunnelen. Totalt skal 16 tunneler i Oslo-området oppgraderes i løpet av det neste året.  Det må være søt musikk i øret for den hurtigvoksende el-sykkel-bransjen.

I videoen over tar vår testekspert Geir Svardal tiden til jobb med bil, t-bane, el-sykkel og vanlig sykkel.

Det er ingen tvil om hva som er det raskeste alternativet i oslotrafikken, og det uten spesielle trafikk-situasjoner på grunn av tunneloppgradering. Også økonomisk er det opplagte fordeler.

- Selv uten bomringpenger innregnet, sparer jeg rundt 8000 kroner i året, sammenlignet med bilkjøring, over en femårsperiode, sier Geir Svardal.

Perfekt pendling

Sykkel til jobb i Norge er gjerne forbundet med trening - menn og kvinner i tette trikoter, i halsbrekkende fart og med mord i blikket, i hvert fall på innfartsveiene til Oslo.

Men el-sykkel er først og fremst transport - du passerer lett treningssyklistene i oppoverbakkene og kan samtidig påkoste deg et vennlig smil! Vel framme kan du spasere rett inn på jobb etter en kø- og svettefri tur til jobben. 

Vi har testet 21 sykler som er godt egnet for jobbtransporten. Du får kjøpt el-sykler fra 8000 kroner og opp til over 50.000.  Til denne testen satte vi taket på drøyt 30.000 kroner.

Alle syklene har nok rekkevidde til vanlig jobbpendling. Stilmessig hører de fleste hjemme i hybridsegmentet. De er velegnet til sykling på sykkelveier, asfalt og grusveier. I testen har vi lagt mest vekt på motor/motorassistanse og brukervennlighet. De andre kriteriene i testen er komfort og manøvrering, gir/bremser og teknisk design.

Tre på topp 

Fire sykler skiller seg ut kvalitetesmessig i testen og får toppscore: Haibike,  Blue LabelMerida E-Spresso og Kreidler Vitality.

Disse har svært høy utstyrskvalitet, gode motorer og god funksjonsmessig design. Haibike er vår knepne testvinner - den ligger også litt lavere i pris enn de to største konkurrentene.

Det er mange gode sykler i testen. Men de er også svært dyre. Og de er tunge, de fleste veier godt over 20 kilo. Mange av dem kjennes veldig tunge når farten blir så høy at motoren kutter. Det skjer ved 25 km/t for de fleste syklene. Høyeste tillatte motor-assisterte fart er 25 km/t + 10 prosent (27,5 km/t).

Det beste kjøpet i testen er Cannondale Kinetto, som også er testens letteste sykkel. Den koster 18.000 kroner og er en lettkjørt, sporty og ganske stilig hybridsykkel. 

De andre som får terningkast 5 i testen er Moustache Lundi Nuvinci, Trek Powerfly, Sinus BT 20, Emotion Evo Cross og Scott Tour 10.

Motorene skiller

Under testingen erfarte vi at det ble veldig viktig hvordan motoren oppførte seg. Det er to motorfabrikanter som dominerer, Bosch og Shimano. Bosh har flere systemer, Bosch Performace og Bosch Active Line. Shimano har Shimano Steps. 

Alle motorene gir godt nok skyv, men de fleste lager også litt lyd, uten at dette oppleves som veldig sjenerende.

Syklene med Shimano Steps-motor har til felles at motoren virker luggete når du nærmer deg farta der motoren kutter. Dette blir litt mindre irriterende når du sykler i Normal-modus. Likevel, vi har ikke dette problemet med de fleste av de andre motorene.

Plasseringen av batteri og motor spiller også inn en del. De beste syklene har god vektbalanse. Når all vekt plasseres bak eller foran på sykkelen, derimot, påvirker det vektbalansen negativt. 

Det finnes tre typer motorer, som er ulikt plassert på sykkelen, og to typer sensorer, rotasjonssensor og momentsensor. Du kan lese mer om dette i spalten til høyre.

Pris og verdi

Siden el-sykkelen er tung, er det ekstremt viktig at den lar seg håndtere greit i trafikken og at den kjennes komfortabel til formålet, pendlersykling. Vi har beskrevet, men ikke karaktersatt sittestilling, siden det er individuelt hva man foretrekker.

Derimot har vi evaluert  om vektbalansen i sykkelen er god og hvordan den oppfører seg når du skifter mellom forskjellige underlag, som fortau, sykkelvei og ulike asfaltunderlag.

Syklene har en uforholdsmessig høy pris. Vi har derfor karaktersatt verdi for pengene. Mange av disse modellene koster 20.000 kroner mer enn de ville gjort uten motor og batteri. 

Billigst og dårligst

Det er ikke dermed gitt at vi belønner alle de rimeligere syklene med ekstra plusspoeng. For eksempel er vi samstemte i at en god hybridsykkel uten motor er å foretrekke framfor testens taper, Off Course fra Clas Ohlson.

- Det dårlige testresultatet kommer overraskende på oss, da denne el-sykkelen ble kåret til testvinner av dinside.no i sitt segment. El-sykkelen er populær. En lav reklamasjonsprosent indikerer at kundene våre er fornøyde, sier Camilla Tully, kommunikasjonsrådgiver i Clas Ohlson, om det dårlige resultatet.

- Vi vil tilby mye el-sykkel for pengene, et godt alternativ til en lav pris. Vår el-sykkel skal være bedre enn andre el-sykler i samme prissjikt og med samme bruksområde, men vil ikke kunne måle seg med en el-sykkel til 30.000 kroner.

Vi slet også med Dreamspin, en sykkel du nå får på tilbud til 10.000 kroner. Her har vi trukket ekstra for at sykkelen har forsinket moment i forhold til tråkket. Det betyr også at motoren fortsetter å gå etter at du har sluppet pedalene. Det blir for utforutsigbart i trafikken, synes vi.

- Det kommer en ny versjon av Dreamspin i juni der denne feilen er rettet opp, forsikrer Jan Kristian Mardal i Telinet AS, norsk importør av sykkelen.

Vi anbefaler da å eventuelt vente på ny versjon av Dreamspin, som er en OK sykkel til den prisen, forutsatt at denne momentfeilen er rettet opp.

Tre favoritter

I vårt testpanel på tre personer ble det tre sykler som utmerket seg spesielt når alle syklene var ferdig testet:

- Haibike var best. Jeg liker generelt krankmotorene best, og Yamaha-motoren aller best. Haibike er veldig gjennomført og har testens beste bremser og gir, samtidig som jeg sitter aller best på denne sykkelen. Som pendlersykkel er det et stort pluss at den har lys, skjermer og bagasjebærer, sier Tron Høgvold.

Geir Svardal holder en knapp på Blue Label: 

- Svært brukervennlig og utstyrsrik allværsykkel med godt skyv og høy komfort uansett underlag.

Marit Bromark la sin elsk på Kreidler Vitality:

- Veldig godt utstyrt sykkel med knallgode Bosch Performance line. Passet meg veldig godt i proporsjoner og sykkeldesign, føltes lett og god å sykle på, og er tilnærmet perfekt for mine 2 mil daglig i all slags vær. Det var rett og slett ingenting jeg ville hatt annerledes på den. 

Under bildegalleriet finner du testene av alle de 21 syklene:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!