Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce:

Ekstremt fra Lamborghini

670 hk og toppfart på 342 km/t. Hils på SuperVeloce!

Sist oppdatert

Lamborghini Murciélago er ekstrem allerede i utgangspunktet. Men selv i supersportsbilverdenen skjer utviklingen svært raskt, og ingen kan koste på seg pustepauser. Lamborghinis største, den V12-motoriserte Murciélago, har derfor kommet i utallige spesialvarianter, den ene sprekere og raskere enn den andre. Og nå er det tid for enda en.

Se vårens heteste bilnyheter her

Her er Lamborghinis familiebil.

Lysten på fart og spenning? Her er båtracingen du har råd til.

Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce er det nette navnet på nykommeren. En nykommer som altså er toppmodellen i Lamborghinis program. Den 6,5 liter store V12-en yter nå 670 hk ved 8000 o/min og 660 Nm ved 6500 o/min.

Takket være en rekke endringer - som enda flere karbonfiberbiter, bruk av kraftigere stål i strukturen som har gjort hele konstruksjonen stivere, men samtidig gitt mulighet til å bruke mindre stål totalt, endringer på eksosanlegg, motor og girkasse, samt et puristisk interiør - veier den 100 kg mindre enn den "vanlige" Murciélago LP 640. Eller 1565 kg, for å være nøyaktig.

Audi R8 er i nær slekt med Lamborghini. Vi har kjørt den aller heftigste R8-utgaven!

Heftige prestasjoner

Med firehjulstrekk, der en viskositetskobling sender opptil 35 prosent av drivkreftene til forhjulene, går det litt greiere å få de enorme kreftene ned i bakken. 0-100-sprinten går unna på anstendige 3,2 sekunder, og toppfarten er 342 km/t om kjøperen velger den lille hekkvingen. I stedet kan man få enda høyere marktrykk med en større vinge, og toppfart på 337 km/t.

SuperVeloce skal være puristenes valg, og den skal kun bygges i 350 eksemplarer. Kjøreegenskapene skal være i ypperste klasse, interiøret er preget av karbonfiber og alcantara - minimalistisk og utpreget sportslig.

De utvendige endringene er hovedsakelig gjort for funksjonens skyld.

Tyske IMSA klarte ikke å holde fingrene unna Murciélago. Se den stylede utgaven her!

I 670-4 SuperVeloce finner vi endringer på eksosanlegg, motor og girkasse, samt et puristisk interiør.
I 670-4 SuperVeloce finner vi endringer på eksosanlegg, motor og girkasse, samt et puristisk interiør. Foto: Knack Scharf

Motor på utstilling

Men selvsagt skal alle se hva slags bil man er så heldig å kjøre rundt i, også. Lamborghini har blant annet lagt et gjennomsiktig lokk over motoren der bak, så alle kan se det teknologiske V12-mesterstykket.

Og tro ikke at bilen er ubrukelig på veien, heller. Lamborghini har til og med utstyrt den med et løftesystem for fronten, så du med et knappetrykk kan heise snuta 45 millimeter ekstra og dermed komme deg over fartshumpene.

Forbruket er for øvrig oppgitt til 2,06 liter på mila ved blandet kjøring, om det er interessant.

Les også:

Besøk messa!

Den internasjonale bilutstillingen i Genéve åpner dørene for pressen i dag, og Klikk.nos motorredaksjon er naturligvis til stede. Du vil derfor få løpende oppdateringer om hva som skjer i Sveits i dagene som kommer - inkludert videofilmer av de flotteste, de mest interessante og de viktigste nyhetene.

Årets messe er den 79. i rekka, og er åpen for publikum fra 5. til 15. mars. Du kan lese mer på arrangørens hjemmesider her.

Her er vårens bilnyheter!

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også