BMW M og BMW Individual

Eieren er nok en glad laks

Ønsker du pyntelister i lakseskinn i en bil som kjører fra det aller meste? M-gjengen til BMW kan fikse det.

SKINNET BEDRAR: Lakseskinn i førermiljøet? No problemo. FOTO: Wolfgang Riess
SKINNET BEDRAR: Lakseskinn i førermiljøet? No problemo. FOTO: Wolfgang Riess
Sist oppdatert

Når man er både rik og eksentrisk, kan det kommer morsomme ting ut av det. En som hadde gjort det godt på handel med fisk, ønsket seg et helt spesielt interiør i den neste BMW-en sin. Her skulle det ikke være sedvanlig treverk, børstet metall eller paneler med hjemmekoselig karbonfiber, nei. Her skulle det være lakseskinn.

En velstående amerikaner hadde et nært forhold til et tre som sto i hagen på Hawaii. Så nært at han ønsket å ha utvalgte stykker av det i bilen sin.

Slike ønsker, og noen betydelig særere, kommer inn til BMW M GmbHs lokaler ved München. Der holder avdelingen kalt BMW Individual hus, og de som jobber der, gjør det de kan for å oppfylle ønskene. Det tok lang tid, men både fiskehandleren og den treelskende amerikaneren fikk bilen slik de ville ha den. Fiskebilen luktet etter sigende litt, men for en som har tjent seg styrtrik på fisk, er vel det lukten av penger.

Hva det kostet, holder de tett med, men de lar det gå tydelig fram at det ikke er billig. Det er ikke vitsen at dette skal være rimelig. Mange henvendelser kommer fra rike menn i oljeproduserende land i Midtøsten og fra Russland, og selv vår tysk-korrekte guide blir litt løssluppen i ordvalget når han skal beskrive enkelte kunder. Crazy, sier han.

For noen kunder finnes simpelthen ikke hindringer de ikke kan betale seg rundt, men likevel sier BMW Individual noen ganger stopp. Det kan for eksempel skje når en kunde ønsker at dashbord og ratt skal kles i materialer som ville ført til krav om full runde med kollisjonstester for å sjekke at kollisjonsputer fortsatt virker som de skal.

RASK LAKS: Kanskje synes du det stinker, men for noen er paneler i lakseskinn stas. FOTO: Wolfgang Riess
RASK LAKS: Kanskje synes du det stinker, men for noen er paneler i lakseskinn stas. FOTO: Wolfgang Riess

Lagerfelds papirservietter

Enklere ønsker, som å få slektas våpenskjold, et monogram eller en firmalogo preget inn i skinn, er grei skuring. Å forsyne iDrive-knotten med eierens forbokstaver er noe av det BMW Individual gjør ofte, men nå for tida klør de seg i hodet: BMW er nemlig i ferd med å gå over til en knott der dette ikke passer mer. "Vi finner nok på noe", sier guiden.

Et blikk på Karl Lagerfelds forlengende limousin sier meg at guiden sikkert har rett i det. Den vesle fashion-tyskeren designet bilen selv. Innvendig har den chesterfield-aktige seter, og i dørene i baksetet er det spesialinnbygde bokser med tynne servietter.

De trengte han til å tørke hendene etter å ha lagd skisser med kullstift. Utvendig går lakken fra en slags lys sjampanjebrus-farge øverst til mørk brun nederst. I dag ser bilen kitschy åttitalls ut, selv om den ble lagd flere år etter at jappene hadde styrtet i avgrunnen. Lagerfeld er kanskje bedre til annen design enn bildesign.

Noen pengestrøm fra Norge opplever BMW Individual ikke, ifølge BMWs norske markeds- og kommunikasjonsdirektør Kjetil Myhre. Her er de rike fornøyd med det som finnes på BMWs lange lister over normalt ekstrautstyr.

Lever av fart

FALT FOR FISK: Gira på laks. FOTO: BMW
FALT FOR FISK: Gira på laks. FOTO: BMW

Som nevnt er BMW Individual bare en avdeling i BMW M GmbH-huset. Det huset er mest kjent for, vil for alltid være BMW-utgavene med ekstreme ytelser og en M på bakluka. Det kommer stadig mer av det.

Under vårt besøk ser vi på avstand - fotografere får vi slett ikke lov til - det som er den nye BMW M3. Den er så klar for introduksjon at de bare har brydd seg med å klistre litt kamuflasje på den. Langt borte i et smug står en diger SUV med psykedelisk folie over det hele. Det er ingen premie for å gjette at de allerede er i gang med å finne ut hvordan de skal gjøre den nye X5 om til en ekte M.

Det er en jobb som krever mye mer spesialtilpasning enn du skulle tro. Guiden forteller nemlig at bare 20 prosent av delene i en BMW M6 er de samme som i en vanlig 6-serie. Resten er - selvfølgelig i større eller mindre grad - annerledes.

Ikke fullblods

M er åpenbart en profitabel bokstav. M Performance er navnet på en serie nye BMW-er som ikke er fullblods M-modeller, men samtidig ekte nok til å få god-bokstaven i modellbetegnelsen. Det handler fortsatt om svært raske biler, som den du kan lese om på sidene foran dette, men med M Performance-bilene tar de seg større frihet: For eksempel har M Performance-utgaven av 5-serie fått firehjulsdrift, mens en M5 kun skal ha bakhjulsdrift. Diesel er også lov - dunderdiesel. Nordmenn som sikkert kunne ha betalt for en M5 med prislapp på 1 825 000 kroner (før ekstrautstyr), velger heller en M550d xDrive til 1 217 700 kroner, forteller Myhre.

MOTEBIL: Karl Lagerfelds spesialdesignede bil. FOTO: Øyvind Jakobsen
MOTEBIL: Karl Lagerfelds spesialdesignede bil. FOTO: Øyvind Jakobsen

Den har 380 hk og 740 Nm dreiemoment. Det holder sannsynligvis i de tusen sekstisoners hjemland.

Det de sparer i forhold til en ekte M-bil, kan de for eksempel bruke på andre ting BMW M GmbH har fått ansvaret for. Kjørekurs er ett eksempel. Et fartsfylt luksustreff - i fjor ble BMW M Power Experience lagt til Abu Dhabi - et annet. M-staben står klar til å tilby biler og tjenester. Og til å ta betalt.

FULLBLODS M

BMW 1-serie M Coupe

Tre-liter på 340 hestekrefter og 450 Nm. 1570 kilo tunge bilen fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder.

PERSONLIG: iDrive-spak med logo. FOTO: Øyvind Jakobsen
PERSONLIG: iDrive-spak med logo. FOTO: Øyvind Jakobsen

BMW M3 og M4

BMW M3
BMW M3
BMW M5
BMW M5
BMW X5 M
BMW X5 M

Den nye M3 kommer i år, coupé- og kabrioletutgavene kalt M4 deretter. Får ifølge auto motor und sport en treliters V6 med to turboer og rundt 450 hk.

BMW M5

4,4-liters V8 med 560 hk og 480 Nm, sjutrinns dobbeltclutchautomat som også vil bli brukt i den nye M3. 0-100 km/t tar 4,3 sekunder, toppfarta er sperret på 250 km/t.

BMW M6 coupé og kabriolet

Deler motor og mye teknologi med M5. Ett tiendedel raskere til 100 km/t. Kortere akselavstand gir mer liv i kjøreopplevelsen for coupeen. M6 Gran Coupé med fire dører er på vei.

BMW X5 M

Beistet på 2,4 tonn går til 100 km/t på 4,7 sekunder. V8-motoren på 4,4 liter yter 555 hk og 680 Nm. En ny generasjon X5 er relativt nær forestående, og med den en ny X5 M.

BMW X6 M

Som X5 M. 4.4-liters twinturbo V8-er med 555 hk.

M PERFORMANCE

M135i og M135i xDrive

Treliter med 320 hk og 450 Nm, 0-100 i raskeste versjon 4,9 sekunder, toppfart 250 km/t, pris fra 776 600 kroner.

M550d xDrive (sedan og stv.)

BMW X6 M
BMW X6 M

Firehjulsdrift, 381 hk og 740 Nm, 0-100 km/t på 4,7 sekunder, toppfart sperret på 250 km/t, pris fra 1 217 700 kroner.

BMW M550d xDrive (sedan og stv.)
BMW M550d xDrive (sedan og stv.)
BMW X5 M50d
BMW X5 M50d

X5 M50d

2145 kg, 381 hk, 740 Nm, 0-100 km/t på 5,4 sekunder, toppfart 250 km/t, pris fra 1 389 100 kroner.

X6 M50d

Samme motor som X5 M50d, ett tiendedels sekund kjappere til 100 km/t, pris fra 1 402 900 kroner.

Les også:

Quiz: Kjenner du igjen bilene - BMW spesial

Bilen som BMW må hate

Drømmebiler med plass til hele familien

Dette er verdens raskeste stasjonsvogn

BMW X6 M50d
BMW X6 M50d

Denne saken ble første gang publisert 17/02 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også