Bruktbil

- Du kan droppe serviceintervall på eldre biler

Du kan spare tusenvis om du heller tar bilen på teknisk kontroll.

MÅ HOLDES I ORDEN: Det er ekstra viktig at eldre biler holdes i ordentlig stand, men det betyr ikke at du må komme til serviceintervall på innkalling. Du kan heller sjekke den på teknisk kontroll og ta de reparasjonene som kontrollen viser er nødvendige.
MÅ HOLDES I ORDEN: Det er ekstra viktig at eldre biler holdes i ordentlig stand, men det betyr ikke at du må komme til serviceintervall på innkalling. Du kan heller sjekke den på teknisk kontroll og ta de reparasjonene som kontrollen viser er nødvendige.
Sist oppdatert
BEVARES VEL: Skal en eldre bil få anledning til å bli en klassisk veteran, må du ta godt vare på den.
BEVARES VEL: Skal en eldre bil få anledning til å bli en klassisk veteran, må du ta godt vare på den.

- Det er ingen grunn til å dra på jevnlig service med en eldre bil som har lav verdi på bruktmarkedet, sier informasjonssjef i NAF Jan Ivar Engebretsen.

Han understreker at en påminnelse fra verkstedet om service, er nettopp det: En påminnelse.

Men hvordan du vedlikeholder bilen påvirker bruktprisen i stor grad.

Verken du eller bilen blir innkalt

Når du får en lapp med "innkalling" til service, er det en påminnelse fra verkstedet ditt om at bilen din mest sannsynlig nærmer seg en kilometerstand som fordrer service i henhold til bilens servicehefte.

- De regner med at du kjører 14 000 - 15 000 kilometer i året og utfra det, regner de seg frem til intervallene. Men det er ingen grunn til å ta full service på intervall, om bilen har lav verdi, sier Engebretsen.

I stedet kan du:

  • Ta bilen på NAF-kontroll eller annen teknisk /periodisk kontroll. Der får du en uavhengig vurdering på hva som må gjøres
  • Ta bilen og rapporten til merkevareverkstedet og to uavhengige verksted, og be om pris på de jobbene som skal gjøres (og kun dem)

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ekstra viktig å holde eldre biler i stand

- Når det kommer til eldre biler er det viktig å holde dem i god trafikkmessig stand. Om du velger serviceintervall, teknisk sjekk eller å få sjekket bilen om du får en følelse av at noe er galt, spiller ikke så stor rolle, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

SERVICE: NAF-ekspert Jan Ivar Engebretsen. FOTO: Egil Nordlien
SERVICE: NAF-ekspert Jan Ivar Engebretsen. FOTO: Egil Nordlien Foto: Egil Nordlien HM Foto

Han mener det må være opp til den enkelte om du velger en teknisk kontroll årlig eller å følge serviceintervall.

- Jeg ville personlig velge å følge intervallene fordi det gir en forsikring i forkant, om at bilen er i god stand. Men jeg ville ikke føle meg bundet til ett verksted, jeg ville shoppet rundt etter god pris.

Han understreker at det å følge opp bilen med tanke på service og vedlikehold er viktig, slik at bilen fungerer i hverdagen.

- Hvis det oppdages større reparasjoner er det veldig lurt å sjekke pris hos ulike verksted.

Denne saken ble første gang publisert 20/10 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også