Hvordan bruke startkabler

Du har flaks om du gjør dette riktig

Du tror du kan det? Sjekk hvor små feil som kan ødelegge bil-elektronikken.

Vet du egentlig hvordan du skal bruke startkabler? Feil bruk kan i verste fall føre til at batteriet eksploderer og forårsaker store skader. Vi viser deg hvordan du gjør det.
Vet du egentlig hvordan du skal bruke startkabler? Feil bruk kan i verste fall føre til at batteriet eksploderer og forårsaker store skader. Vi viser deg hvordan du gjør det. Foto: Bratlie, Espen
Sist oppdatert

Flatt batteri er den vanligste årsaken til at folk trenger starthjelp til bilen. Det viser tall fra NAF og Viking Redningstjeneste. Dersom batteriet ikke er helt tomt, kan du få starthjelp av en annen bil ved hjelp av vanlige startkabler.

Slik gjør du det:

1. Ved påkobling av startkabler skal for sikkerhets skyld tenningsnøklene til begge bilene fjernes fra tenningslåsen. Dette for å være sikker på at nøklene ikke er i en slik posisjon som gjør at tenningssystemet "står åpent".

2. Ved påkobling skal siste kabelklemme nr. 4 (se skissetegning) kobles til gods, dette punktet må være av god metallisk kontakt, så langt unna batteriet som mulig. Grunnlaget for dette er at i et utladet batteri kan det ha dannet seg knallgass som igjen kan være med på å lage en eksplosjon hvis det gnistrer når kabelklemme nr. 4 blir satt på og kabelklemma er for nær batteriet.

3. Ved påkobling av startkabler hvor en bil har et tomt batteri vil det oppstå gnister når siste kabelklemme nr. 4 blir satt på (se skissetegning nedenfor). I dette gnistøyeblikket kan det oppstå opp i mot 3000 Volt overspenning (transienter) som igjen er en fare for elektronikken i bilen.

4. Når startkablene er montert på begge bilene skal den hjelpende bilen startes først for så å starte den bilen som trenger hjelp.

5. NB! Den største faren for å skade elektronikken på bilene ved starthjelp er når startkablene skal kobles fra bilene igjen.

Når bilen med tomt batteri har startet, skal startkablene fortsatt være tilkoblet en stund til for å utligne spenningsforskjellen mellom det tomme batteriet og det hjelpende batteriet.

Dette skal du gjøre for å unngå gnister/overspenning ved demontering når det elektriske systemet "står åpent" etter at den trengende bilen har fått startet.

Kilde: NAF

OBS: Enkelte nyere biler skal ikke få starthjelp med kabler. Hvis du har en ny bil, bør du derfor sjekke instruksjonsboken før du går i gang.

Her gikk det galt

Foto: NAF

Batteriet på bildet har eksplodert ved starthjelp mellom to biler. På grunn av spenningsforskjellen mellom et ladet og utladet batteri vil det oppstå en gnist når siste startkabelklemme blir satt på. I et utladet batteri danner det seg knallgass og det er stor fare for at denne gassen blir antent med en gnist i koblingsøyeblikket

Les også:

Vi tester AutoSock, Clack & Go og hurtigkjetting

Vi har testet drivstoff-forbruket til 177 biler

Slik kjører du 216 mil på én tank

Denne saken ble første gang publisert 02/02 2012, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også