Prøvekjørt: Jeep Wrangler AT 37

Du blir garantert sett

Det skal godt gjøres å vekke mer oppmerksomhet enn med en oransje Arctic Trucks-stylet Jeep Wrangler Rubicon.

Sist oppdatert

En Jeep Wrangler med 2,8-liters diesel på 200 hk er i utgangspunktet en ganske rustikk kjøreopplevelse. Så hva da når Arctic Trucks har gitt den en dose islandsk isbre-behandling?

De første meterne er en kjøreopplevelse utenom det vanlige. Oppsettet og de gigantiske knastedekkene gjør at bilen vugger fram og tilbake i svingene. Særlig i lavere hastigheter. Men ganske raskt blir man komfortabel med gummipotenes myke egenskaper. Den må bare kuskes noe mer enn en vanlig Wrangler.

Vi henter bilen hos Arctic Trucks´ hovedkvarter i Drammen, og ved Kjellstad er vi dus med den ekstreme doningen.

Overraskende stabil

Stilen er grovkornet, men den sluker ujevnheter i veien. I høyere hastigheter er Jeep-en overraskende stabil og lettkjørt. Det er kun i svingene man blir påminnet hvordan grove, men myke knastedekk oppfører seg. Det minner om sjøgang.

Nå er ikke Jeep Wrangler AT 37 primært bygget for langkjøring på motorvei, selv om den er langt fra så slitsom som man kunne frykte. Her er det andre egenskaper som er spisset. Jeep Wrangler har opprinnelig en bakkeklaring på maks 267 mm. På AT-versjonen er fjæringene hevet 75 mm. Den er utstyrt med fete 37-tommers ProComp Xtreme Mud Terrain-dekk.

De har sin styrke i bløtt og grisete terreng, og mange ville nok foretrukket ProComp All Terrain-dekkene som den også kan leveres med.

Hjulvinklene er justert for å kompensere for fjærhevingen og de større hjulene. Det skal sørge for at bilen beholder sine originale egenskaper og at dekkene ikke slites feil. Justeringen skal ikke ha noe å si svingradiusen.

FARGERIK: Jeep Wrangler AT 37 gir farge til omgivelsene. FOTO: Martin Jansen
FARGERIK: Jeep Wrangler AT 37 gir farge til omgivelsene. FOTO: Martin Jansen

Hva er poenget?

I parkeringshus kan den likevel fremkalle visse symptomer på stress og ønske om et 360-graders kamera. Dimensjonene krever presisjon dersom man skal unngå gjentagende konflikter med nidkjære og rigide parkeringsvakter.

Man kan saktens lure på hva man skal med en bil som i utgangspunktet er modifisert for å kjøre på isbreer. Det er ikke engang lov i Norge. I tillegg er reglene for å kjøre i utmark svært strenge.

Enkelt svar

Svaret er ganske enkelt: Bare se på den. Den er så kul at det halve er nok. Skjermbreddere bidrar til at AT-Wrangler har en langt kraftigere tilstedeværelse enn originale Wrangler, som heller ikke er noen usynlighet. I tillegg har versjonen fra Arctic Trucks hylende oransje farge.

Mange foretrekker å sitte høyt når de kjører, og særlig høyere enn dette kommer du ikke i en bil med skilter og fire dører.

Den kommer seg frem

OFFROADER: Sway Bar-funksjon, Axle Lock og grove knastedekk sørger for at det skal noe til før vinsjen må i aksjon. FOTO: Martin Jansen
OFFROADER: Sway Bar-funksjon, Axle Lock og grove knastedekk sørger for at det skal noe til før vinsjen må i aksjon. FOTO: Martin Jansen

Det hjelper om man i tillegg har interesse for kjøring i terrengløyper og gjørmehøl. Eller har traktorvei til hytte eller jobb.

Priser:

Jeep Wrangler Sport 399 900 kr

Jeep Wrangler Sahara 414 800 kr

Jeep Wrangler Rubicon 464 900 kr

Med AT 33-ombygging

Sport/Rubicon/sport: + 62 375 kr

Med AT 35-ombygging

Sport + 137 875 kr

Rubicon + 137 875 kr

Sahara + 131 875 kr

Med AT 38-ombygging

Rubicon + 203 000 kr

Sport + 240 500 kr

Sahara + 230 500 kr

Sahara DeLuxe + 311 750 kr

For når det gjelder fremkommelighet er det antakelig lite som slår dette i sjiktene under John Deere og skogsmaskin. I pakka fra Arctic Trucks inngår en sway bar-funksjon som frikobler stabilisatorstagene. Det gir bedre, lengre og lettere fjæring, samt bedre flex i ulendt terreng.

I tillegg har den axle lock-funksjon som kan låse både for- og bakakselen. En grei funksjon dersom bilen skulle kjøre seg fast. Hvis ett hjul spinner, setter du på differensialsperren. Den låser hjulene på akselen slik at de trekker likt.

Dessuten har den vinsj dersom verken sway bar eller differensialsperren er nok.

Forskjellig dekktrykk

Ved daglig kjøring anbefaler Arctic Trucks at Mud-hjulene har et trykk på 28 psi, i terrenget anbefales 8-10 psi og så lavt som 4-8 psi på snø.

Jeep Wrangler har et oppgitt forbruk ved blandet kjøring på 0,83 liter per mil. På vår prøvekjøring av AT 37 kom vi sjeldent under literen på mila.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om bil?

Se vår store brukbilguide her

Den har bakseteplass som en limousin

Test: Kikker du i retning av VW Passat, virker Golf som et røverkjøp

BARSK: AT 37 er konstruert for å ta seg frem. FOTO: Martin Jansen
BARSK: AT 37 er konstruert for å ta seg frem. FOTO: Martin Jansen

Denne saken ble første gang publisert 09/10 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også