TEST: Audi RS e-tron GT

Den er blant de tre raskeste bilene vi noensinne har testet

Her er det lyn, torden og dramatiske ytelser. Men heldigvis har det bøllete sprintvidunderet også en annen side. 

Pluss ikon
<b>DRAMA:</b> Det er ikke bare de voldsomme ytelsene som står for dramatikken, det gjør også de oppsiktsvekkende linjene. 
DRAMA: Det er ikke bare de voldsomme ytelsene som står for dramatikken, det gjør også de oppsiktsvekkende linjene.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Det er liksom ingen tvil når du ser en Audi RS e-tron GT. Den går fort, veldig fort. Flat, lav og bred virker den brutal i uttrykket.

Særlig hekken, med diffusorer og god utsikt til bakdekk i dimensjon 305/30-21, har noe voldsomt og racingaktig over seg.

Ivrige Vi Menn-lesere vil muligens huske med hvilken begeistring vi kjørte e-tron GT på roadtrip til Frøya og Hitra for et års tid siden.

Les også: Her finner du vår test av Audi e-tron GT

RS-versjonen er i prinsippet den samme, bare at den har fått masse ekstra vitaminer, og muligens noe som står på fysjom-listen til WADA.

Moropedalen

For enkelhets skyld har vi tatt med tekniske spesifikasjoner og testdata for den vanlige e-tron GT (om det går an å bruke vanlig om en bil med slike ressurser). Så kan du sammenligne forskjellene i detalj.

<b>AUDI-ORDEN:</b> Det er sikkert fristende å finne på masse sprell på førerplass, men for de fleste vil nok sette mest pris på logikk og førsteklasses kvalitet.
AUDI-ORDEN: Det er sikkert fristende å finne på masse sprell på førerplass, men for de fleste vil nok sette mest pris på logikk og førsteklasses kvalitet. Foto: Terje Bjørnsen

Men la oss bare rekapitulere det viktigste: Effekt 476 mot 598 hk, dreiemoment 630 mot 830 Nm, 0–100 km/t på 4,1 mot 3,3 sekunder. Og det er ikke bare skrytetall, men ytelser hvem som helst kan lokke fram så lenge du klarer å trykke moropedalen helt inn.

På dette området har verden gått framover, jeg kan huske utallige forsøk på å lokke tiendedelene ut av raske biler i tidligere tider: Dosere hjulspinn med korrekt gasspådrag og clutchslipp, tilpasse lynraske girskift med riktig turtall – bare for å oppdage at fabrikkens testførere klarte det samme et sekund raskere.

Gjør noe med hodet

<b>SITTER LENGE:</b> Audi har orden på det som handler og sittestilling og komfort. Det gjør RS e-tron GT til en virkelig langtursvenn. 
SITTER LENGE: Audi har orden på det som handler og sittestilling og komfort. Det gjør RS e-tron GT til en virkelig langtursvenn.  Foto: Terje Bjørnsen

Nå er det bare å passe på at hodet lener seg på nakkestøtten (vi vil jo ikke ha nakkesleng) og trykke gassen inn.

Snaue tre og et halvt sekund med tunnelsyn senere ser du i et glimt 100-tallet suse forbi på det digitale speedometeret, mens blodomløpet finner en masse nye interessante passasjer i bakhodet.

Etter noen forsøk slår vi oss til ro med at RS e-tron GT prikker inn 0–100 km/t-tider tett rundt 3,4 sekunder, og det en kjølig norsk forsommerdag uten at grepet i asfalten på testområdet er spesielt god.

Dette følger den selvsagt opp i de for alle formål mer praksisorienterte forbikjøringstestene. 60–100 km/t på 1,6 sekunder og 80–120 km/t på 2,0 sekunder.

Det plasserer RS e-tron GT på toppen av alle de tre faste akselerasjonstestene vi har kjørt siden det nåværende testregimet startet i 2012.

Små marginer

TESTDATA

Modell: RS e-tron GT vs e-tron GT

0–100 km/t, sek: 3,4 vs 4,3

60–100 km/t: 1,6 vs 2,1

80–120 km/t: 2,0 vs 2,7

Støy 100 km/t, dBA: 70,0 vs 70,5

Testforbruk, kWh/mil: 2,02 vs 1,9

Misvisning 100 km/t: 98 vs 98

Nå skal vi ikke skryte på oss å ha kjørt alt av styggraske biler i denne perioden, men vi er ganske sikre på at RS e-tron GT ville ha bydd de fleste på en real kamp.

Marginene er riktignok små – og inneholder et gledelig innslag for oss uten lomma fulle av gulldukater.

Porsche 911 4S krever sitt av bankkontoen, og følger tett på med 3,5 sekunder fra 0–100 km/t, mens Tesla Model 3 Performance til bare drøye halvmillionen tangerer 1,6 sekunder fra 60–100 km/t og er kun 0,1 sekunder langsommere fra 80–120 km/t.

Les også: Her finner du testen av Porsche 911 4S

Les også: Her finner du vår test av Tesla Model 3 Performance

Kan mer enn sprint

Nå tror man kanskje at RS e-tron GT er en ren spurtkanon, kun i stand til å snakke med huleboergenet i deg og friste til løssluppen fartsgalskap i enhver sammenheng. Forunderlig nok er det langt fra sannheten.

For Audi har kombinert sine to akronymer på en utmerket måte. RS eller Rennsport (motorsport) på tysk er vel tatt vare på gjennom de enorme kraftressursene, og veiegenskaper du sannsynligvis best opplever med en racingfører bak rattet på lukket bane.

<b>BØLLETE:</b> Designet gjør ingen forsøk på å gjemme bort det bilen kan by på av ytelser. 
BØLLETE: Designet gjør ingen forsøk på å gjemme bort det bilen kan by på av ytelser.  Foto: Terje Bjørnsen

Mens det bak GT – Gran Turismo på italiensk originalspråk – skjuler seg en evne til å kombinere overlegne ytelser med høy grad av langturskomfort.

Dessverre tillot ikke omstendighetene denne gangen noen reprise av de 1700 nydelige roadtrip-kilometerne med lillebror e-tron GT, men på en 30 mils langtur er det ikke vanskelig å kjenne at selv med RS i fornavnet har e-tron GT fortsatt alle de kvalitetene som gjør at du gjerne tar en lang dag ved rattet, og en til, og en til – slik at det fort blir en herlig, lang biltur ut av det.

Vi Menn Bil mener:

Det er altfor langt mellom de elbilene som gjør turen til en opplevelse, og de som bare transporterer deg til målet. Heldigvis hører begge de to e-tron GT-versjonene til førstnevnte kategori, og ikke bare på grunn av ytelsene.

TEKNISKE DATA

Modell: RS e-tron RS vs e-tron GT

Motor: 2xEL vs 2xEL

Effekt, kW/hk: 440/598 vs 350/476

Dreiemoment, Nm: 830 vs 630

Egenvekt, m/fører, kg: 2380 vs 2385

Lengde/bredde/høyde, cm: 499/196/141 vs 499/196/141

Bagasjerom, liter: 366 vs 405

Standard dekkdimensjon: F:245/45-20 vs F: 225/45-19
B: 285/40-20 vs B: 275/45-19

Batterikapasitet, kWh: 84 vs 84

Rekkevidde, WLTP km: 465 vs 479

Rekkevidde i 200 km test: 415 vs 440

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,1 vs 2,03

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,3 vs 4,1

Toppfart, km/t: 250 vs 245

Pris fra, kr: 1 304 000 vs 902 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 40 2022

Denne saken ble første gang publisert 17/08 2022, og sist oppdatert 15/03 2024.

Les også