Virkelige ulykker

Disse bilene redder liv

Forsikringsselskapet Folksam rangerer bilers sikkerhet på bakgrunn av virkelige ulykker. Her er de beste og de verste bilene.

AVGJØRENDE: Det kan være avgjørende for utfallet i hvilken grad bilen du kjører takler en smell. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no
AVGJØRENDE: Det kan være avgjørende for utfallet i hvilken grad bilen du kjører takler en smell. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no
Sist oppdatert
FORSKER: Trafikkforskningssjef i Folksam, Anders Kullgren
FORSKER: Trafikkforskningssjef i Folksam, Anders Kullgren

Er du opptatt av bilers sikkerhet, bør du studere listene her nøye. De er laget på bakgrunn av studier av 105 000 ulykker med 29 000 personskader, i tidsrommet 1995 til 2008.

Listene viser at den aller sikreste modellen fra denne tidsperioden er Toyota Avensis produsert mellom 2003 og 2008. Men også modeller som Volvo V70/S60/S80 produsert i perioden 1998 til 2006, samt Saab 9-5 produsert fra 1998 til 2010, havner høyt på listen. Det samme gjelder Mitsubishi Galant produsert fra 1997 til 2003 og Mazda 626 produsert fra 1998 til 2002. Felles for disse modellene er at de er minst 30 prosent sikrere enn gjennomsnittsbilen.

På den andre enden av skalaen finner vi småbiler som Citroën AX fra perioden 1987 til 1993, Citroën BX fra 1983 til 1993 og Renault 5 fra 1985 til 1990. Men også litt nyere biler som Hyundai Elantra fra 1991 til 1995, Honda Civic fra 1992 til 1996 og Fiat Punto fra 1994 til 1999 har svært dårlige resultater.

SIKKER: Noen år gamle Toyota Avensis topper Folksams foreløpig siste liste over sikre biler. Foto: Kjell Magne Aalbergsjø
SIKKER: Noen år gamle Toyota Avensis topper Folksams foreløpig siste liste over sikre biler. Foto: Kjell Magne Aalbergsjø

Folksam og EuroNCAP

Det er det svenske forsikringsselskapet Folksam som utfører studiene. I den senere tid har selskapet også bakt inn resultatene fra kollisjonstestene utført av EuroNCAP i sine egne lister. For det viser seg at det ofte er godt samsvar mellom resultatene i kollisjonstesten og i det virkelige liv.

- En sammenligning mellom EuroNCAPs resultater og våre resultater viser at personer i en bil som får fem stjerner i EuroNCAP i en kollisjon har cirka 70 prosent lavere risiko for skader med dødelig utfall enn en bil som får to stjerner. Så biler med gode resultater i kollisjonstester er også sikre i det virkelige liv, fastslår trafikkforskningssjef Anders Kullgren hos Folksam.

Likevel anser Folksam og Kullgren egne studier fra virkelige ulykker å være mer realistiske, og dermed også bedre, enn tallene fra EuroNCAP.

- EuroNCAP tester bare et fåtall scenarier, der de ser for seg at biler krasjer med biler av tilsvarende størrelse. Ute på veiene kolliderer jo biler av ulik størrelse, og da vinner de store på bekostning av de små bilene. Og først i 2009 begynte EuroNCAP med testing av påkjørsler bakfra.

- Så hvor bør folk orientere seg - hos Folksam eller hos EuroNCAP?

- Bilmodellene som har gode resultater begge steder er de sikreste, svarer Kullgren.

Han minner oss for øvrig på at en bils sikkerhetsnivå ikke bare avhenger av kollisjonssikkerhet, men også av den biten vi gjerne kaller for "aktiv sikkerhet" - for eksempel dekktype, kjøreegenskaper og elektroniske hjelpesystemer. Men det er altså faktorer som ikke inngår i ulykkestudiene.

Folksam har regnet ut at antallet døde og invalidiserte i trafikken ville bli redusert med 30 prosent om alle hadde valgt biler fra den beste sikkerhetsklassen i resultatlisten fra 2009. Selskapet tar for øvrig konsekvensene av sine egne studier, og gir rabatt på forsikringspremien på vinneren, Toyota Avensis.

David mot Goliat

KRASJTEST: Det viser seg, for så vidt ikke uventet, at resultatene fra krasjtester ofte samsvarer med resultatene fra virkelige ulykker. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no
KRASJTEST: Det viser seg, for så vidt ikke uventet, at resultatene fra krasjtester ofte samsvarer med resultatene fra virkelige ulykker. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Folksam er opptatt av at den stadig mer populære biltypen SUV utgjør en kraftig trussel mot andre personbiler, takket være sin høye vekt, størrelse og høyreiste frontstruktur. Alle disse tingene bidrar til å sette andre og mindre bilers sikkerhetssystemer ute av spill. Dessuten øker SUVens design skaderisikoen for såkalt myke trafikanter.

- Resultater fra USA viser at dødsrisikoen er tredoblet for personer i en vanlig personbil hvis den kolliderer med en SUV i stedet for med en bil av sin egen størrelse. Syvdoblet, om vi snakker om en frontkollisjon, forklarer Anders Kullgren.

Derimot er ikke SUV'er i seg selv sikrere biler - snarere tvert i mot.

- I EuroNCAP får SUV'er generelt dårligere resultat enn vanlige personbiler. Deres sikkerhet oppnås altså primært på bekostning av andre biler, sier Kullgren.

DE SIKRE OG DE USIKRE

Tabeller fra Folksam over sikre og mindre sikre biler. Som vi ser er det kun blant de større bilmodellene vi finner noen med toppscore (minst 30 prosent bedre enn snittet). "De sikre" er ellers minst 20 prosent bedre enn snittet. "Mindre sikre" er modellene Folksam mener er "ikke bedre enn snittet", og i småbilsklassen er det som ventet langt flere "mindre sikre" modeller enn i de større klassene.

FARLIG? Digre SUV'er er trygge - men ikke for andre. Foto: Terje Bjørnsen
FARLIG? Digre SUV'er er trygge - men ikke for andre. Foto: Terje Bjørnsen

30. august offentliggjør Folksam oppdaterte tall, der studier fra ulykker i 2010 er tatt med i materialet.

Småbiler

De sikre: Hyundai Accent 95-99

De minst sikre: Citroën AX 87-93, Fiat Punto 94-99, Fiat Punto 99-07, Fiat Uno 84-, Ford Fiesta 89-96, Ford Fiesta 96-02, Ford Ka 97-08, Hyundai Atos 98-03, Hyundai Pony 91-94, Mitsubishi Colt/Lancer 84-88, Nissan Micra 83-92, Opel Corsa 83-92, Peugeot 106 92-99, Peugeot 205 84-93, Peugeot 206 98-07, Renault 5 85-90, Renault Clio 91-97, Renault Clio 98-06, Renault Twingo 94-02, Seat Ibiza/Cordoba 00-02, Suzuki Swift 89-01, Toyota Starlet 85-89, VW Polo 82-94, VW Polo 95-01

Kompaktklassen

De sikre: Peugeot 307 01-08, Skoda Octavia 97-04, Toyota Corolla 02-07

De minst sikre: Citroën Xsara 98-05, Citroën ZX 91-98, Ford Escort 81-90, Ford Escort 91-01, Honda Civic 88-91, Honda Civic 92-96, Hyundai Elantra 91-95, Hyundai Elantra 96-00, Mazda 323 90-95, Nissan Almera 95-99, Nissan Sunny 84-90, Nissan Sunny 91-95, Opel Kadett 85-91, Peugeot 306 93-02, Renault 19 89-96, Renault Megane 96-03, Toyota Corolla 88-92, Toyota Corolla 93-97, VW Golf/Jetta 84-92

Mellomklassen

De særdeles sikre: Mazda 626 98-02, Mitsubishi Galant 97-03, Toyota Avensis 03-08

De sikre: Citroën C5 00-07, Honda Accord 86-94, Honda Accord 94-98, Mazda 626 88-92, Mitsubishi Carisma 96-04, Nissan Primera 91-96, Opel Vectra 02-08, Opel Vectra 96-02, Renault Laguna 94-01, Saab 9-3 03-, Saab 9-3 98-03, Skoda Octavia 05-, Volvo V40/S40 00-04

De mindre sikre: Citroën BX 83-93, Ford Sierra 83-93, Peugeot 405 88-96, Saab 99, Toyota Carina 92-98, Volvo 300 76-91, VW Passat 81-88

Store biler

De særdeles sikre: Saab 9-5 98-10, Toyota Camry 01-03, Volvo V70/S60/S80 98-06

De sikre: Audi 100/A6 92-97, Audi A6 98-05, BMW 5-serie 96-03, Opel Omega 94-03, Saab 9000 85-98, Toyota Camry 92-96, Volvo 200 75-93, Volvo 700 82-92, Volvo 850 91-97, Volvo 900 91-98, Volvo S70/V70 97-00

De minst sikre: BMW 5-serie 88-96, Citroën CX 74-91, Opel Omega 87-93, Toyota Camry 83-87, Toyota Camry 87-91

Les også:

EuroNCAP - de sikreste bilene i 2010

Vi har testet 570 biler

Tryggere bil til 30 000 kroner ekstra

SUV-test - med fremkommelighet og sikkerhet i fokus

Denne saken ble første gang publisert 19/07 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også