Tesla Model S P85D:

Dette skjer når Tesla-sjåføren tråkker ned gassen

Spinnville reaksjoner på akselerasjonen i P85D.

NESTEN INFARKT: Sjåføren sier han skal telle til tre før han gir gass, men gir flatt jern allerede på "en". 3,4 sekunder senere går det i 100 km/t.
NESTEN INFARKT: Sjåføren sier han skal telle til tre før han gir gass, men gir flatt jern allerede på "en". 3,4 sekunder senere går det i 100 km/t. Foto: Skjermdump Youtube.com
Sist oppdatert

Akselerasjonen i Tesla Model S P85D er helt rå. Den er rett og slett på superbilnivå.

Vi har sett Model S P85D knuse både Lamborghini Aventador og Ferrari 458 Italia i akselerasjonsdueller, og den skal ifølge Tesla klare 0–100 km/t på 3,4 sekunder.

Vi har ingen grunn til å tvile på tallene.

Blant de raskeste

Vi har selv testet akselerasjonen i P85 mot Audi R8 V10, Mercedes-Benz SLS AMG, ML 63 AMG, CL 500 4Matic og en rekke andre motorsterke biler, og P85 sparket skikkelig godt fra seg.

P85 var blant de aller raskeste i akselerasjonsintervallene 60–100 km/t og 80–120 km/t, der den uanstrengt feiet i mål på 2,5 og 3,1 sekunder.

MOBILEN GLIPPER: G-kreftene er så heftige at mobiltelefonen rives ut av hendene til jenta og flyr bakover.
MOBILEN GLIPPER: G-kreftene er så heftige at mobiltelefonen rives ut av hendene til jenta og flyr bakover. Foto: Skjermdump Youtube.com

Mer kraft og firehjulsdrift

P85D er enda kjappere.

Ikke bare har den mer motorkraft, men den har også firehjulsdrift.

Og som kjent er dreiemomentet i elmotorer fulltallig fra null omdreininger, så det er ingen forsinkelse idet Model S setter avgårde.

Men, tørre fakta er en ting.

Folks reaksjon når de blir skutt ut av en kanon, er en helt annen.

«Insane-mode»

Ta deg tid til å se videoene under – du vil garantert få deg en god latter.

Videoen nederst i artikkelen viser akselerasjonsmåling av P85D med proft måleutstyr, der den i «Insane-mode» (bra navn!) sprinter 0–60 miles per hour (96 km/t) på kun 3,2 sekunder.

 

</div>

 

<p>Akselerasjonsmåling av P85D med proft måleutstyr: <iframe frameborder="0" height="475" src="https://www.youtube.com/embed/yYj7y0stOzA" width="840"/> </p> </div>

 

Denne saken ble første gang publisert 31/01 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også