Prøvekjørt: Nye Mercedes B-klasse

Dette er det beste ryggekameraet vi har testet

Nye B-klasse er lavere og lenger enn forgjengeren, er svært praktisk og kjører som en drøm. Men det koster å kjøre kompaktbil med premiumstempel.

SKIKKELIG RYGGEKAMERA: Dette er det beste ryggekameraet vi har prøvd. Foto: Geir Svardal
SKIKKELIG RYGGEKAMERA: Dette er det beste ryggekameraet vi har prøvd. Foto: Geir Svardal
Sist oppdatert

Mercedes B 180 CDI Blue Efficiency

Motor: 1796 ccm

Dimensjoner (l/b/h): 4359 mm/1786 mm/1557 mm

0-100 km/t: 9,5 sek.

Toppfart: 190 km/t

Forbruk, mix: 0,44-0,46 l/mil

CO2-utslipp: 114-121 g/km

Den utgående Mercedes-Benz B-klasse ble lansert i 2005, som en slags gjæret utgave av A-klasse. Modellen henvendte seg til den som ville ha en slags høyreist kompaktklasse-bil i premiumklær. I 2008 fikk den en ansiktsløftning.

Og nå er altså en ny B-klasse klar for markedet. Mercedes-Benz hevder at det aldri tidligere har kommet en modell som er så til de grader ny i forhold til forrige versjon. Så er den da også første modell ut på Daimlers nye plattform for kompakte biler, konstruksjonsmessig også klargjort for en hydrogendrevet F-cell-versjon.

B-klasse er fortsatt forhjulsdrevet, men selv om bilen i farten rent proporsjonsmessig kan minne om forgjengeren, er faktum at nye B-klasse også er signifikant lavere (5 cm) og lenger, og du sitter også 8,6 centimeter lavere. Enkelte vil like det, andre vil sikkert savne det å sitte høyt. Men fortsatt er sitteposisjonen temmelig oppreist.

Sist vi testet en - i 2009 - sto det i konklusjonen at "B-klasse byr på fin komfort og mye plass, den er praktisk og har god sikkerhet for de som oppholder seg i bilen. Vi synes godt at bilen kunne vært mer sporty og hatt litt mer personlighet og særpreg."

Interessant, derfor, at importøren i sin pressemelding skriver: "Nye B-klasse er betydelig mer sporty og effektiv, men likevel komfortabel og romslig som tidligere."

Er den det?

PEN? Det synes vi ikke akkurat. Designen er heller ¿spesiell¿, og hvor godt eller dårlig vi liker den, avhenger av hvilken vinkel vi ser bilen fra.
PEN? Det synes vi ikke akkurat. Designen er heller ¿spesiell¿, og hvor godt eller dårlig vi liker den, avhenger av hvilken vinkel vi ser bilen fra.

Imponerende bakseteplass

Priser:

Mercedes B 180 CDI kr 299.900,-

Mercedes B 200 CDI kr 339.000,-

Mercedes B 180 kr 304.000,-

Mercedes B 200 kr 358.000,-

Svaret er ubetinget "ja".

For å begynne med det siste punktet. B-klasse byr på grei bagasjeplass, imponerende bakseteplass og trivelige og romslige forhold i fører- og passasjersete.

I den såkalte Easy-Vario-Plus-versjonen (opsjon) har den et islett av MPV over seg, med seter som kan legges ned og skyves frem og tilbake, etter behov (baksetene opp til 14 cm frem/tilbake). Ulempen er at bakseteløsningen gir to fullverdige og ett mindre "reservesete" i midten.

Komfort i massevis

FLEKSIBEL: Bagasjerommet er i utgangspunktet på 488 liter, men her kan alle seteryggene slås ned - Ikea neste!
FLEKSIBEL: Bagasjerommet er i utgangspunktet på 488 liter, men her kan alle seteryggene slås ned - Ikea neste! Foto: Daimler AG

B-klasse er også en svært komfortabel bil. Vi prøvekjørte to versjoner torsdag - en C200 CDI med Mercedes' nydelige syvtrinns automatgirkasse (opsjon), samt en C180 CDI med sekstrinns manuell girkasse og sportsunderstell.

Til og med den siste, med et lavere sportslig understell, skarpere styring og større hjul med lavere profil, opplevdes komfortabel. Den vanlige versjonen fløt nærmest over alt som var av ujevnheter i veien. Og veiene rundt Wien minner faktisk ganske mye om veiene hjemme i Norge.

Og da har vi for så vidt allerede vært inne på dette med "sporty". Som sagt svarer primært modellene med sportsunderstell til beskrivelsen, selv om alt er relativt.

Dette er ingen Mini - eller BMW, for den saks skyld. Her er komforten den viktigste, og med (for vår kropp) svært gode seter, er dette en modell vi gjerne kunne ha tilbakelagt lange distanser med.

Ventiler à la SLS

Interiøret er også dramatisk endret fra forrige modell. Fire pakker for "individuell design" er tilgjengelige - Chrome, Sports, Exclusive og Night.

INTERNETT: Vår bil hadde tilgang til internett. Dermed kunne vi høre på norsk radio mens vi cruiset rundt i Wien-regionen. Foto: Geir Svardal
INTERNETT: Vår bil hadde tilgang til internett. Dermed kunne vi høre på norsk radio mens vi cruiset rundt i Wien-regionen. Foto: Geir Svardal

Det første som slår oss bak rattet, er de runde ventilene à la SLS AMG. Tøft - selv om disse, i likhet med interiøret som sådan, har litt mye "plastic fantastic" over seg. Her har tyskerne spart penger!

Men det skal sies, at du for en neve euro kan velge et lekrere interiør, kalt Artico, med utstrakt bruk av lær på dashbordet.

Rattet er nå trekers, ser kult ut, har knapper som er enkle og bruke og er behagelig i bruk. Instrumentsamlingen foran er derimot forbausende kjedelig å se til, for å være en 2012-modell. Men de gjør da jobben og gir tydelig informasjon.

Til tross for brede A-stolper opplever vi dessuten å ha en gedigen utsikt til alle kanter, takket være ruter med store flater.

Sikkerhetssjefen

Sikkerhet har fått svært høy prioritet. Og for første gang er et radarbasert kollisjonsadvarende system (Collision Prevention Assist) ikke bare tilgjengelig, men faktisk standard, i dette segmentet. Collision Prevention Assist-systemet skal ikke bare hindre småskader i urban trafikk, men også beskytte bilister mot påkjørsler bakfra i farlige trafikksituasjoner.

Brake-Assist er også standard - et system som skal redusere risikoen for at du kjører i noen bakfra. Standard er også såkalt Attention Assist, et system som overvåker sjåførens kjøreevne. Blir du trett bak rattet, skal systemet fange det opp og gi signal. Bakkestarthjelp er også standard.

LAV CD-KOEFFISIENT: Mercedes hevder å ha jobbet masse med B-klasses luftmotstand. Til og med i hjulbuene er det lagt inn aerodynamiske detaljer.
LAV CD-KOEFFISIENT: Mercedes hevder å ha jobbet masse med B-klasses luftmotstand. Til og med i hjulbuene er det lagt inn aerodynamiske detaljer. Foto: Daimler AG

B-klasse har videre syv kollisjonsputer. I tillegg finnes det en lang rekke elektroniske sikkerhetssystemer på listen over ekstrautstyr.

KJEDELIG: Moderne ratt, gammeldagse instrumenter.
KJEDELIG: Moderne ratt, gammeldagse instrumenter. Foto: Daimler AG

Kraftig redusert forbruk

Fire helt nye firesylindrede motorer er tilgjengelig fra start, alle med turbo og direkteinnsprøytning. Bensinmotorene har 1,6 liters volum. Basisutgaven B 180 har 122 hk og 200 Nm. Den dyrere B 200 har 156 hk og 250 Nm. Dieselutgavene har 1,8 liters volum. B 180 CDI har 109 hk og 250 Nm. B 200 CDI har 136 hk og 300 Nm.

Motorene har opp til 21 prosent lavere forbruk enn forgjengerne under panseret på gamle B-klasse. Start-stopp er standard.

Målet er å selge rundt 1300-1400 B-klasser neste år, da denne modellen er erklært å være Mercedes' viktigste i Norge. B 180 CDI forventes å bli storselgeren.

INTERIØR: Interiøret er en voldsom forbedring fra den gamle modellen, uten at vi er happy med alt her.
INTERIØR: Interiøret er en voldsom forbedring fra den gamle modellen, uten at vi er happy med alt her. Foto: Daimler AG

Hovedkonkurrenten er i følge Mercedes-Benz selv den kommende VW Golf Plus. Men med ekstrautstyret mange sikkert vil ha, havner en B-klasse fort på mellom 350 000 og 400 000 kroner, og da er det nok flere enn denne modellen som er alternativer for de vi tror blir hovedkunden på B-klassen - barnefamilien som har råd til noe ekstra.

B-klasse er tilgjengelig i Norge i slutten av november.

Les også:

Hjelp oss å kåre Årets bil 2012

Her er de første glimtene av Miss Tuning-kalenderen

Test av vinterdekk 2011 2012

NY: B-klasse er tilgjengelig i Norge i slutten av november.
NY: B-klasse er tilgjengelig i Norge i slutten av november. Foto: Daimler AG

Denne saken ble første gang publisert 21/10 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også