Detroit 2010: Cadillac XTS

XTS er Cadillacs nye luksustralle

Amerikanerne ser ut til å ha laget en bil som kan bli solgt i Europa.

Sist oppdatert

Det er lenge siden Cadillac var alles drømmebil. Det amerikanske luksusmerket har tapt terreng til de tyske premiumprodusentene. Akkurat hva det skyldes, skal vi ikke spekulere i. Én ting er likevel klart, og det er at amerikanere flest har en annen oppfatning av luksus enn det vi europeere har.

Det er nok noe av grunnen til at amerikanske luksusbiler ikke har blitt noen hit på denne siden av dammen. Falskt skinn og hardplast er ikke noe vi forbinder med luksusbiler, men det har, til en viss grad, fungert i USA.

Cadillacs nyeste konseptbil viser derimot at også amerikanerne kan lage noe som ser bra ut. XTS Platinum Concept blir i disse dager vist frem på den store bilutstillingen i Detroit. Konseptbilen skal vise hvordan GMs luksusmerke ser for seg sine fremtidige modeller - og det lover godt.

Foto: GM

Audi-, Mercedes- og BMW-konkurrent

Til å være en konseptbil ser den veldig produksjonsklar ut. XTS kommer mest sannsynlig til å erstatte dagens DTS- og STS-modeller. Lengden på 5,2 meter tyder på at Cadillac legger seg ut med biler som Audi A8 og BMW 7-serie. En del av detaljene hinter om at amerikanerne har sett til Opel under utformingen av interiøret. Både midtkonsoll og ratt minner mye om det vi finner i Insignia. Den største forskjellen fra tidligere, er fraværet av jukseskinn og hardplast. Dersom bildene taler sant, ser dette ut til å være en bil som kan hamle opp med de europeiske luksusbilene.

Likevel deler nok ikke XTS og Insignia plattform, da XTS er en god del større.

Plug in-hybrid

Under panseret skal det sitte et hybridsystem av typen plug in. Det betyr at bilen vil gå på strøm så lenge det er mulig, før en bensinmotor starter - enten for å lade batteriene, eller for å drive bilen. Vi har tidligere skrevet om hvordan hybridsystemer fungerer, og plug in-hybrider er noe av det bilverdenen venter på nå.

Bensinmotoren skal være en 3,6-liters V6. Dette skal til sammen utgjøre rundt 350 hester og 400 Nm. Ifølge GM vil bilen også har firehjulsdrift, men det er usikkert om det vil være et permanent system. Mulighetene er til stede for at de velger samme løsning som søstermerket Opel, med en Haldex-kobling som kobler inn bakhjulene ved behov.

Om GM i det hele tatt vil selge denne bilen i Europa er usikkert, men hvis den blir like pen som bildene tilsiser, tror vi helt klart at den har potensial også her.

Denne saken ble første gang publisert 13/01 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også