Hvordan forstå en nybilsgaranti:

Derfor er bilgarantier forskjellige

Noen tyske merker garanterer livslang veihjelp. Fiat, Land Rover, Nissan, Mazda, Renault, Subaru og Suzuki gir ingenting. Garantivilkårene for nye biler tilpasses hver enkelt modell, derfor varierer de.

OFF ROAD: Skoda har livslang veihjelp. Ordet ""veihjelp"" er litt misvisende når bilen er konstruert for kjøring i terrenget.
OFF ROAD: Skoda har livslang veihjelp. Ordet ""veihjelp"" er litt misvisende når bilen er konstruert for kjøring i terrenget. Foto: Skoda
Sist oppdatert

Biler som skal tåle ekstreme påkjenninger har noen ganger bare ett eller to års garanti fra fabrikken. Dette fordi de tekniske hovedkomponentene (motor og drivverk) ikke kan tynes ubegrenset under krevende forhold.

De fleste seriøse bilkonstruktører tester både på bane, i byer, på landeveier, under alle tenkelige værforhold og som oftest i ekstrem kulde og varme.

En bil har en lang rekke tekniske systemer som alle skal fungere i samsvar med hverandre.

Disse systemene er ofte utviklet uavhengig av hverandre, gjerne av forskjellige, utenforstående underleverandører, og må derfor langtidstestes før en bil får grønt lys til å bli lansert. Dess nyere bilen er desto mer teknikk har den å by på.

</p> </div>

ENDELØS TESTING: Ikke før en bil har vært gjennom tester under alle mulige forhold, og bestått disse, blir den lansert.
ENDELØS TESTING: Ikke før en bil har vært gjennom tester under alle mulige forhold, og bestått disse, blir den lansert. Foto: Aalbergsjø, Kjell Magne

Kortslutning

Hva er forskjellen?

Hvorfor avviker garantiene fra en produsent til en annen?

Fordi noen bilprodusenter velger kortere eller annerledes garantivilkår enn gjennomsnittet, er ikke produktet dårligere av den grunn. Garantier deles inn i forskjellige kategorier fordi bilenes kompleksitet og funksjon krever det.

Alle ting har sin begrensning, og komponentene i en bil har sine. Biler er produkter som gjennomtestes i årevis før de kommer på markedet, og garantiene fabrikantene setter er deres egen måte å stå inne for produktene de leverer.

Tross verdens mange hundre forskjellige bilprodusenter, er de fleste kjøretøyer bygget på noenlunde samme grunnprinsipper og ofte med like materialer.

Noen er mer eksklusive i konstruksjon og materialebruk enn andre, men har ikke nødvendigvis lengre fabrikksgaranti.

En stor grunn til at produsentene innimellom må tilbakekalle sine modeller er at noe av det elektriske svikter. Moderne biler har en såkalt ECU-enhet (Engine Control Unit) som styrer elektronikken i motoren. Alt fra vindusheiser til overvåkning og styring av motorens innsprøytningssytem, navigasjonssystem eller servostyring går via slike "d atahjerner".

Sensorer rundt om i bilen kalkulerer og beregner til en hver tid hvordan den skal oppføre seg i henhold til hva sjåføren eller forholdene krever. Når et produkt er så teknisk avansert som dagens biler, er det naturlig nok også mange ting som kan gå galt.

Sportslig prestisje

I Klikk.no's garantiundersøkelse kan vi se at noen at de såkalte prestisjemerkene har lavere fabrikksgaranti enn bransjens gjennomsnitt. Porsche og BMW har begge bare to år (men ubegrenset kjørelengde), og dette kan skyldes at deres biler er bygget for sportslig kjøring.

Slik kjøring krever mer av bilen, da de fleste komponentene i motor, drivverk, bremser og lignende blir utsatt for harde påkjenninger. Det vil med andre ord si at disse to produsentenes biler kanskje tåler vel så mye som andre så lenge de ikke kjøres for hardt. Ingen kan garantere med hundre prosent sikkerhet at clutchen eller andre deler i drivverket tåler gjennomgående hard bruk i flere år i strekk. Igjen: alt har sin begrensning.

Skulle de derimot vært bygget for slik ekstrem bruk måtte man tatt i bruk andre, dyrere materialer og systemer, og utviklet og testet disse, hvilket ville ført til at prisen hadde gått opp.

Svensk unntak

SER STJERNER: Denne Toyotaen møter veggen i en av de avgjørende krasjtestene hos Euro NCAP. Uten 4- eller 5-stjerners resultat kan det bli vanskelig å oppnå salgssuksess.
SER STJERNER: Denne Toyotaen møter veggen i en av de avgjørende krasjtestene hos Euro NCAP. Uten 4- eller 5-stjerners resultat kan det bli vanskelig å oppnå salgssuksess. Foto: Gratis

Det svenske nisjemerket Koenigsegg, som konstruerer superbiler som går i 400 km/t, bruker de mest avanserte og slitesterke materialer. Bilene er også blant verdens aller dyreste, og likevel lover de fabrikksgaranti på fem år. Det kan skyldes at disse bilene ikke brukes til langdistansekjøring på samme måte som en vanlig familiebil.

Arbeidsjernet

Når det kommer til yrkesbiler blir garantitiden ofte begrenset. Biler som skal fungere som vare- eller andre tjenestebiler, og som skal dekke lange distanser med mye last dag etter dag, må naturlig nok konstrueres med dette i mente. De må tåle oppgavene de blir pålagt, og er derfor solid sammensatt for å takle jobben som arbeidshest. Her ser man ofte at garanti mot gjennomrustning er noe kortere enn hos øvrige produsenter eller andre personbilmodeller innen merket.

Multitasking

Produsentene tar høyde for mange typer bruksforhold. Klima og veiforhold er noen parametre, men hvis en bil svikter er det også ofte på grunn av sjåføren selv. Noen tror at en bil er en evighetsmaskin som går og går så lenge man fyller tanken fra tid til annen. De færreste biler gjør det. De må brukes med omtanke og de trenger ettersyn. Det står i brukerhåndboka som følger med bilen, og man blir minnet på det av bilens kjørecomputer fra tid til annen.

En bil skal gjerne både fungere optimalt i Sahara i 50 varmegrader med sand i bremsene og radiatoren, eller på Russlands tundra i minus 30 tildekket av is og snø. Den skal tåle at man bomgirer eller slurer clutchen, endeløse vintre med tærende veisalt, at man harver over huller i veien uten at hjulene løsner og jammen også sørge for at man kommer uskadd fra en frontkollisjon i 65 kilometer i timen.

Dobbel dekning?

Det er under kategorien "Veihjelp" at man kan se de største forskjellene blant bilprodusentene.

VINTERTESTING: Audis quattro-system er velegnet under nordiske vinterforhold. Audi tilbyr også bransjeledende veihjelpsgaranti.
VINTERTESTING: Audis quattro-system er velegnet under nordiske vinterforhold. Audi tilbyr også bransjeledende veihjelpsgaranti. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Fordi en havarert bil som regel må til sitt respektive merkeverksted for å bli fikset, er det flere som lar være å yte slik veihjelp fordi det i mange geografiske tilfeller ikke er et eneste verksted i nærheten.

UT OG LEK: Enten du er fabrikkstester eller entusiast er det spennende å utforske grensene.
UT OG LEK: Enten du er fabrikkstester eller entusiast er det spennende å utforske grensene. Foto: Gratis

De som troner øverst i denne kategorien er bilene i VW-konsernet. VW eier blant annet Audi, Seat og Skoda, og da disse (og VW-)bilene deler en rekke komponenter, blir det enklere for dem å tilby havariassistanse, da de totalt sett har et stort antall verksteder rundt om i verden.

- Smør på flesk, mener Fiat.

Langt de fleste store merkene tilbyr denne servicen, så det er litt oppsiktsvekkende at Fiat, Nissan, Mazda, Renault, Subaru og Suzuki ikke gjør det.

Grunnen, ifølge Morten Wettergren i presseavdelingen hos Fiat, er at bilbergingsgaranti kan betegnes som smør på flesk.

- Hvis det er en garantisak, og havariet skjer innenfor fabrikksgarantiperioden, dekker vi utgiftene. Utover dette velger Fiat å ikke ha en slik ording, da en kaskoforsikring også dekker slike uhell.

KJØREMASKINER: Porscher har et godt kvalitetsrykte, og mot betaling kan både ny- og bruktbilgarantiene deres forlenges.
KJØREMASKINER: Porscher har et godt kvalitetsrykte, og mot betaling kan både ny- og bruktbilgarantiene deres forlenges.

Alene i ødemarken

SUV- og terrengbilmerket Land Rover bygger biler som skal fredes også utenfor allfarvei. Det er nærliggende å tro at grunnen til at de ikke har fri veijhelp som en del av sin garanti, er fordi det er umulig å komme etter og berge en Land Rover Discovery eller Defender som befinner seg et fjernt sted langt uti villmarka.

På bedringens vei?

Til sammenligning med garantitesten Klikk.no utførte i fjor kan vi se at en del produsenter har blitt noe bedre. Audi, Seat, Skoda og VW har alle fått livslang veihjelpsgaranti. Cadillac har endret fabrikksgarantien fra 3 år/100.000 km til 4 år/80.000 km, hvilket skulle tilsi at en Cadillac-eier ikke kjører like langt som andre? Derimot har de 5 år/160.000 km fri veihjelpsgaranti.

Mercedes-Benz ' veigaranti har en egen vri. Garantien er standard på enhver ny Mercedes (fra 01.04.2008) og gjelder i fire år. Etter dette vil den delen av garantien som dekker mobilitet ved et eventuelt havari fornyes hver gang bilen er inne til service, i maksimalt 30 år. Den gjelder hele døgnet, hele året, i hele Europa.

Ved å scrolle gjennom Klikk-testens garantioversikt, vil du se hvor godt din bil er "sikret" mot feil fra leverandøren. Og du kan sjekke disse opplysningene mot sammenlignbare merker. Stort sett er vilkårene ganske like. Myndighetene pålegger produsentene å bygge biler som holder høy standard innen blant annet sikkerhet.

Med hard konkurranse fra andre merker er lista lagt høyt for hvordan biler bygges og hvilke garantier de bør ha. Av disse grunnene er det mange som mener at "du i dag ikke kan kjøpe en dårlig bil".

Kvalitetsrapporter om bil på Klikk

Stor kvalitetsrapport på brukt 4x4 - Warranty Direct (England) 2010

De beste og de verste (alle mod.)- What Car/WD (England) 2008

Disse bilene kan du stole på - ADAC (Tyskland) 2008

15 millioner biler testet - Dekra (Tyskland) 2008

Lexus på topp - JD Power (England) 2009

Disse bilene holder best - AutoBild (Tyskland) 2008

Mercedes får bank i kvalitetstest - SKI (Sverige) 2008

Her er de sikreste bilene - Folksam (Sverige) 2009

Disse bremser dårligst - auto motor und sport (Tyskland) 2008

De dyreste bilene er dårligst - Which? (England) 2009

BMW på topp - Autoindex (Norge) 2008

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også