Mercedes G65 AMG

Denne Mercedesen mener business

Nok av hester og Apple-produkter.

Publisert Oppdatert
S-KLASSE: iBusiness basert på S-klasse. FOTO: Brabus

S-KLASSE: iBusiness basert på S-klasse. FOTO: Brabus

Brabus 800 "iBusiness" er navnet på kjøretøyet som antakelig blir noe mer vanlig å se i Shanghai og Dubai enn på Toten. Som navnet iBusiness signaliserer inneholder bilen et visst antall Apple-produkter. Kjernen i multimediasystemet er en Mac Mini og en Apple-TV som er plassert i bagasjerommet.

Sofaen bak er erstattet av to individuelle seter med en diger senterkonsoll mellom. I konsollen finnes blant annet et kjøleskap, uttrekkbare arbeidsbord, samt dokkingstasjoner med lading for iPad Mini og iPod Touch. Det er også gjort plass til tastatur, mus og USB-port for Mac-en i bagasjerommet.

En 15,6-tommers LCD-skjerm kan felles ned fra det Alcantara-kledde taket. For å aktivisere skjerm og Mac kan man bruke Brabus' egen Remote-app. Multimediasystemet styres med iPad-en. iBusiness har også høyhastighets nettforbindelse og LED-leselys i taket.

Større turboer

Som nettforbindelsen er også bilens ytelser i høyhastighets-klassen. Det sørger en 6,0-liters V12 biturbo-motor for. Brabus 800 er basert på Mercedes G 65 AMG, men der AMG-en leverer 620 hk og 1000, yter Brabus-versjonen hele 800 hk og 1420 Nm. Dette er gjort mulig ved en viderutvikling av bilens turbosystem. Brabus-turboene utvikler et høyere ladetrykk enn AMGs, og fire vannavkjølte ladeluftkjølere sørger for lavere lufttemperatur til turboene. Til dette systemet hører også gigantiske luftinntak foran.

iBusiness skal dermed greie 0-100 km/t på 4,2 sekunder. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t.

FORRETNINGER: Kanskje er dette den ultimate doningen for den travle forretningsmann- eller kvinne. FOTO: Brabus

FORRETNINGER: Kanskje er dette den ultimate doningen for den travle forretningsmann- eller kvinne. FOTO: Brabus

Justere utvendig lyd

Bilen er en såkalt widebody, med blant annet bredere skjermer foran og bak som gjør bilen 12 centimeter bredere enn AMG-versjonen. De enorme hjulbuene har dermed plass til de smidde Platinum Edition-felgene på 23 tommer som er kledd med 305/35 R 23-dekk.

Fjæringene har Brabus videreutviklet i samarbeid med Bilstein. Stivheten på dempingen kan justeres manuelt med en knapp i senterkonsollen.

Som andre Brabus-modeller med V12-er har iBusiness en "Coming Home"-innstilling som demper lyden fra eksosen. Men dersom du absolutt vil fortelle hele nabolaget at du er på vei hjem, velger du "Sport"-innstillingen.

iBusiness-konseptet til Brabus kan også fås til S-klasse.

Les også:

RASK: Plenty med duppeditter, rask nettforbindelse og rask motor. FOTO: Brabus

RASK: Plenty med duppeditter, rask nettforbindelse og rask motor. FOTO: Brabus

227 biler som det blir rift om i Norge

Test: Mercedes S63 AMG mot den 35 år gamle luksusbilen 450 SEL 6,9

Tre stasjonsvogner fra øverste hylle

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag