Prøvekjørt: Toyota Auris Touring Sports

Denne er bedre enn Prius

Med nye Auris stasjonsvogn får du samme drivlinje og bedre plass til lavere pris.

LETT GJENKJENNELIG: Alle Toyotas hybridmodeller har den karakteristiske svarte og blå logoen i grillen.
LETT GJENKJENNELIG: Alle Toyotas hybridmodeller har den karakteristiske svarte og blå logoen i grillen. Foto: FOTO: Pål André Skogen
Sist oppdatert

Kompaktklassen er Norges største segment (tett fulgt av SUV-ene), og står ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken sine tall så langt i år for omtrent 30 prosent av nybilsalget. De siste par årene har det også vært en stor utskiftning av modeller i denne klassen, og flere biler har kommet i helt nye utgaver. Det gjelder blant annet Ford Focus, Volkswagen Golf, Hyundai i30, Kia Cee'd og nå også Toyota Auris.

Auris har vært på markedet her til lands et halvt års tid, og vi har allerede testet den under norske forhold, men det er først nå det kommer en stasjonsvognutgave av bilen. Dette er første gang Toyota beveger seg inn i markedet for kompakte stasjonsvogner siden Corolla forsvant fra markedet i 2006.

Toyota innrømmer nå at de har manglet en del av kulheten og "må ha"-følelsen som flere av konkurrentene kan by på. Selv hevder de at dette nå skal være på plass. Dette handler ifølge Toyota om alt fra design og materialvalg til kjørefølelse.

Denne gangen er det snakk om en helt ny Auris, og det synes på utsiden. Det er ikke til å komme fra at den ser veldig mye mer spenstig ut enn forgjengeren, og den nye fronten bidrar til familielikheten mellom modellene i Toyota-programmet. Stasjonsvognen, eller Touring Sports som Toyota insisterer på å kalle den, har blitt utviklet parallelt med femdørsvarianten, og er derfor ikke et hastverksarbeid som er bygget for å tilfredsstille markedsbehov i ettertid. Vi synes faktisk stasjonsvognen er den mest vellykkede av de to modellene rent designmessig, da den ekstra lengden gir den litt bedre proporsjoner.

SPENSTIGERE: Det er liten tvil om at nye Auris ser mye bedre ut enn forgjengeren, men den blir nok fortsatt ikke noe designikon.
SPENSTIGERE: Det er liten tvil om at nye Auris ser mye bedre ut enn forgjengeren, men den blir nok fortsatt ikke noe designikon. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Velkjent hybridløsning

Tekniske data, Auris Touring Sports Hybrid:

  • Motor, cm³: 1798
  • Effekt, hk ved o/min: 136
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 142/4000
  • Egenvekt, kg: 1335
  • Tilhengervekt, kg: 345
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 456/176/146
  • Bagasjerom, liter: 530
  • Standard dekkdimensjon: 225/45R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,37
  • CO2-utslipp, g/km: 85
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 11,2
  • Toppfart, km/t: 175
  • Pris fra, kr: 266 000

På motorfronten leveres stasjonsvognen med fire alternativer her til lands (andre steder finnes det også en toliters diesel, men den kommer foreløpig ikke hit). Det er snakk om hybridmodellen med drivlinjen vi kjenner fra Prius og andre Toyota-modeller. 1,8-literen i kombinasjon med en elmotor yter 136 hester, og vil ifølge importøren befinne seg under panseret på 65 prosent av Auris Touring Sports-modellene i Norge. Det er også to bensinalternativer uten elhjelp: En 1,33-liter på 99 hester og en 1,6-liter på 132 hester. De som vil ha dieselmotor blir nødt til å velge den etter hvert velkjente 1,4-literen på 90 hester.

Vi starter vår prøvekjrøing rundt i Oslo-området med en hybrid-utgave. Den har et oppgitt forbruk på 0,37 l/mil og et CO2-utslipp på 85 g/km. Dette er tall som i praksis er umulige å oppnå, men det er likevel ikke til å komme fra at man kan få mye penere forbruk med denne i ren bykjøring enn med de rene bensin- og dieselmotorene.

Motoren er som nevnt den samme som bi har sett i både Prius og forrige generasjon av Auris. Med andre ord er det ikke snakk om noen store overraskelser. Den fungerer godt i de aller fleste situasjoner, og det er sjelden man savner krefter - spesielt hvis man har den gjennomsnittlige Auris-kjøperen i bakhodet. Vi er fortsatt ikke helt venner med den trinnløse girkassa, men etter litt bruk blir vi vant til duren som dukker opp når høyrefoten nærmer seg gulvet.

Toyota skryter av at de har gjort Auris mer kjøreglad og underholdende, men det er likevel lettkjørt og småkjedelig som er inntrykket vi sitter igjen med etter vår prøvetur. Den håndterer alt den skal, og litt til, på en glimrende måte, men du føler aldri at bilen kommuniserer så veldig godt med deg som fører. Til det er styringen for lett, understellet litt for slapt og girkassa for distanserende.

Understellet er imidlertid bra når det kommer til å kamuflere ujevnheter, trikkeskinner og andre uhumskheter det finnes mye av i og rundt hovedstaden. Fjæringskomforten er god, og langt bedre enn i noen av de mer sportsorienterte versjonene av konkurrentene.

Savner turbomotor

KOMFORTABEL: Understeller virker å være satt opp med komfort i høysetet. De har nådd det målet, men hvis det er sportslighet du jakter på, bør du finne en annen bil.
KOMFORTABEL: Understeller virker å være satt opp med komfort i høysetet. De har nådd det målet, men hvis det er sportslighet du jakter på, bør du finne en annen bil. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Vi tok også med oss bilene med 1,4-liters dieselmotor og 1,6-liters bensinmotor ut på en runde, men her var det heller ingen store overraskelser. Begge modellene fungerer greit, men de mangler litt på de mest moderne konkurrentene. Det gjelder kanskje spesielt 1,6-literen som ikke har noen form for pustehjelp, og derfor føles litt gammeldags sammenlignet med konkurrentenes moderne turbomotorer. Toyota har imidlertid inngått et samarbeid med BMW, og det er derfor ikke utenkelig at noen av tyskernes bensinturbomotorer etter hvert også vil finne veien ned i Toyotas biler.

Plassmessig virker Auris å være på det jevne. Fører- og passasjersetet byr på grei komfort uten at det er snakk om premiumnivå på verken seter eller materialvalg. Baksetet blir en smule trangt hvis man er fire voksne menn i bilen, men vi kommer tilbake med nøyaktige mål på hvordan det holder stand mot konkurrentene i en grundigere test om ikke alt for lenge. Bagasjerommet sluker 530 liter med baksetene oppe, og 1638 liter hvis du slår ned de nevnte setene. Det er definitivt respektable tall, men fortsatt et stykke unna klasselederen Golf som har ganske mye mer å by på med sine 605 liter.

Billigere og bedre enn Prius

For første gang i Toyotas hybridhistorie, har de nå også en modell med elhjelp og hengerfeste. Hvor nyttig det er med fattigslige 345 kilo hengervekt kan vel diskuteres, men du har i det minste mulighet til å plassere et sykkelstativ bakerst - eller flytte noen søppelsekker med kvister (hold deg imidlertid unna trestammene). Hvis du skal ha med deg en henger med noe litt tyngre, er det kun de rene bensinvariantene og dieselmotoren som gjelder. Da har du mulighet til å trekke opptil 1000 (1,33/1,4D) eller 1300 (1,6) kilo.

BEDRE, MEN IKKE BRA: Interiøret har fått en del oppgraderinger på materialfronten, men Auris ligger fortsatt et stykke bak flere av konkurrentene når det kommer til opplevd kvalitet.
BEDRE, MEN IKKE BRA: Interiøret har fått en del oppgraderinger på materialfronten, men Auris ligger fortsatt et stykke bak flere av konkurrentene når det kommer til opplevd kvalitet. Foto: FOTO: Toyota

Auris Touring Sports starter på 223.000 kroner. Da får du 1,33-literen med den minste utstyrspakken. Dieselmodellen koster fra drøye 235.000 kroner med det samme utstyrsnivået. 1,6-literen leveres med den litt bedre utstyrspakka Active som standard. Det inkluderer ting som ryggekamera og aircondition. Den samme motoren med trinnløs girkasse koster fra 281.900 kroner. Det er imidlertid hybriden som blir storselgeren her til lands, og den koster fra 266.000 kroner med det samme utstyrsnivået.

Prius koster til sammenligning fra drøye 269.000 kroner. Da får du en bil som både ser dårligere ut og har mindre plass. Det er altså lite som taler for at man skal velge denne lenger...

Les også:

Denne bilen som ikke blir stjålet

Her står UP i sommer

Høyttrykksspyleren er ikke farlig for motoren

Denne saken ble første gang publisert 26/06 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også