Audi A1 quattro

Denne bilen blir det rift om

Hissigere serieprodusert småbil må man lete lenge etter.

HISSIG: Audis minste får et hissig medlem i familien. (Alle foto: Audi)
HISSIG: Audis minste får et hissig medlem i familien. (Alle foto: Audi)
Sist oppdatert

Audi A1 er ifølge importøren Møller blitt en suksess i Norge. Siden lanseringen høsten 2010 er det solgt over 1600 biler.

Nå utvides A1-familien med Audi A1 quattro. Den har 256 hester under panseret. Turbomotoren 2.0 TFSI leverer 350 Nm og quattro firehjulsdrift. Toppfarten er 245 km/t og sprinten 0-100 km/t gjøres unna på 5,7 sekunder.

Med slike krefter er det nærliggende å tenke seg at den hører naturlig hjemme i Audis S-familie, og dermed burde hete S1, men det gjør den altså ikke.

Det vesle råskinnet har 6-trinns girkasse og firehjulstrekk. Quattro-systemet er basert på en hydraulisk elektronisk styrt lamellkobling og elektronisk differensialbrems. Både chassiset og den elektromekaniske styringen er modifisert og tilpasset firehjulsdriften.

SPESIELL: Takspoiler og kraftige eksospotter avslører at dette ikke er en helt vanlig A1.
SPESIELL: Takspoiler og kraftige eksospotter avslører at dette ikke er en helt vanlig A1.

Ikke helt ordninær

Bilen leveres kun i fargen "isbrehvit" med taket lakkert i sort høyglans. De 18-tommer store aluminiumsfelgene i turbindesign er lakkert hvite som bilen.

Kraftig frontspoiler, singel-frame grill i sort høyglans og røde detaljer i frontlyktene understreker en hissig fremtoning.

Takspoileren og bakluken med sort høyglans, samt de kraftige eksospottene på hver side, røper at dette ikke er en helt ordinær A1.

Stappet med utstyr

BEGRENSET: Audi A1 quatrro skal bare produseres i 333 eksemplarer.
BEGRENSET: Audi A1 quatrro skal bare produseres i 333 eksemplarer.

Audi A1 quattro er 3,99 meter lang, 1,74 meter bred og 1,42 meter høy. Det gjør den noen centimeter lengre enn en vanlig Audi A1.

Innvendig skiller også Audi A1 quattro seg ut med egne designelementer. Blant standardutstyret finner man xenon plus frontlykter, fjernlysassistent, lys-, og regnsensor, parkeringsystem bak, tyverialarm, nøkkelløs betjening og cruise-control.

MMI-navigasjon plus med DAB-radio, CD-veksler og Audi music interface - i kombinasjon med Bose høytalersystem på 465 watt - er også standard. Med Audi connect kan navigasjonsystemet kobles mot Google Earth og bilens passasjerer kan koble seg på bilens eget WLAN.

S-sportssetene er trukket i sort skinn og har røde kontrastsømmer. De røde kontrastsømmene går igjen i interiøret og på multifunksjonsrattet sitter bilens serienummer.

Kun 333 eksemplarer

Prisen på Audi A1 quattro er ikke klar, men den blir neppe rimelig. At den kun skal bygges i 333 eksemplarer forsterker eksklusiviteten.

UTSTYR: Audi A1 quattro har en solid smørbrødliste med standardutstyr.
UTSTYR: Audi A1 quattro har en solid smørbrødliste med standardutstyr.

Audi A1 quattro kommer i andre halvdel av 2012. Før den tid utvides Audi A1-familien med Audi A1 Sportsback. Den er like kompakt som A1, men med fem dører. Den lanseres i februar.

FEM: Audi A1 Sportsback med fem dører.
FEM: Audi A1 Sportsback med fem dører.

Les også:

Over 200 nordmenn har kjøpt denne bilen usett

Prisene på Tesla Model S er klare

S: Her går det unna!
S: Her går det unna!

Vi har testet fire kompakt-SUV-er i toppsjiktet

Denne saken ble første gang publisert 23/12 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også