Dekktesting

Dekktesting: Vitenskap og subjektivitet

Når dekk testes, gås det grundig til verks. Resultatet baserer seg på vitenskapelige målinger så vel som profesjonelle testeres subjektive oppfatninger.

Foto: Foto: Kjell Magne Aalbergsjø
Sist oppdatert

NAFs medlemsblad, Motor, har gjennom 15 år presentert en større og seriøs dekktest for sine mange lesere. Testen utføres i praksis av Test World (www.testworld.fin) i Ivalo i Finland.

- De har en enorm kompetanse på dekk, og et enormt testområde med alt nødvendig utstyr. Dekktesting er vitenskap, og skal det være statistisk holdbarhet i resultatet, er det ikke bare å slenge i vei med godt mot og stoppeklokke, forklarer redaksjonssjef Rune Korsvoll, som følger opp og skriver dekktesten for Motor.

Det er testing av vinterdekk som foregår i Ivalo. Sommerdekkene får kjørt seg på sørligere breddegrader, der Test World leier seg inn på dekkprodusentenes egne fasiliteter. Så sommerdekkene du leser om i den siste utgaven av Motor, er testet i januar.

Men hvordan kan man vinterteste dekk med relevans for regioner med svært forskjellig klima?

- Testingen foregår i perioden februar til slutten av april. I denne perioden endrer forholdene seg i Ivalo, og når våren kommer, får vi for eksempel testet dekkene på slaps. Siden vinterdekk-testen presenteres først i oktobernummeret, har vi også tid til å teste på våt asfalt, forklarer Korsvoll.

- Hvordan velger dere ut hvilke dekk som skal testes?

- Vi og våre nordiske samarbeidspartnere møtes og diskuterer forrige og neste test. Nye vinklinger er alltid tema, og så prøver vi å lage et utvalg av aktuelle dekk. I år har vi for eksempel med billige kinesiske sommerdekk som selges via nettet. Og så har vi tatt med et par piggfrie vinterdekk, siden en god del mennesker bruker slike også om sommeren.

Men vitenskap og avansert testutstyr er ikke i stand til å avkle dekk i nødvendig grad. Det er her Test Worlds profesjonelle testførere kommer inn.

- De er som roboter, og gjør ikke annet enn å teste dekk året rundt. Deres tilbakemeldinger, for eksempel på støy og kjørefølelse, teller mye for resultatet, forteller Korsvoll.

Kjeft

Når en driver med testing, er det alltid vinnere. Og tapere. Representantene for de siste er ikke alltid gode tapere. Kanskje fordi Motors test har stor betydning for salgstallene?

- For en del år tilbake kunne det være et sant helvete. Vi ble flere ganger trua med rettssaker og store erstatningskrav. Dekkimportører med advokater troppet opp på kontoret vårt, og forlangte både det ene og andre, mimrer Korsvoll.

En gang forlangte Michelin-importøren et blad stoppet, og truet med et erstatningskrav på ti millioner kroner. De mente testen i Motor var useriøs, fordi den var gjort med biler som var større og mer motorsterke enn det dekket deres var produsert for.

- Like etter dette reiste jeg til Ivalo. Tilfeldigvis møtte jeg testsjefen for Michelin i Frankrike der. Han kunne fortelle meg at de testet på nøyaktig samme måte, fordi det er dekkene som skal være begrensingen, og ikke bilen. Etter det hørte vi ikke mer fra Michelin i Norge, smiler Korsvoll.

I dag er det langt stillere fra importørene. De er blitt vant med at produktene testes. Og at resultatene varierer. Verre har det vært med enkelte forhandlere. Der kan du fortsatt få høre at "testen er kjøpt og betalt". Men bare hvis forhandlerens utvalg av dekk kommer dårlig ut.

Denne saken ble første gang publisert 27/08 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også